رییس بنیاد امید ایرانیان ابراز عقیده کرد: رابطه بین دولت و دانشگاه ها هنوز نهادینه نشده است و در این موضوع هر دو طرف مقصرند.

رابطه بین دولت و دانشگاه هنوز نهادینه نشده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، «محمدرضا عارف» روز شنبه در جمع استادان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار داشت:دانشگاه ها در هر استان باید براساس ظرفیت ها و توانمندی خود به تولید پژوهش و تحقیق بپردازند و دولت را کمک کنند و دولت ها نیز بایستی از ظرفیت دانشگاه ها در توسعه کشور استفاده کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر اینکه دانشگاه ها باید در مسائل راهبردی و چالشی وارد شوند و نقش خود را صرفا در مسائل جزئی نبینند، به موقعیت منابع طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان در خصوص مسائل زیست محیطی مانند ریزگردهای استان خوزستان با ارائه برنامه های دراز مدت نقش موثرتری در حل این گونه معضلات ایفا کنند.

عارف با تاسف بار ارزیابی کردن وضعیت خوزستان به جهت ریزگردها، گفت: انتظار از دانشگاهیان این است که در مسائل راهبردی ورود پیدا کنند و تمام هدف خود را مسائل ریز و جزئی قرار ندهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: دولتمردان نیز موظفند نظرات علمی دانشگاهیان را عملی کنند.

عارف با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به وضعیت کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها از نحوه برخورد مسوولان دانشگاه ها با این موضوع انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها جدی گرفته نشده است و آستانه تحمل برخی از مسوولان آنچنان پایین است که با انتقاد چند جوان می گویند انقلاب آسیب دیده است، آیا واقعا با انتقاد چند جوان انقلاب اسلامی با پشتوانه عظیم مردمی آسیب می بیند؟

وی در ادامه حضور چشمگیر آحاد مردم در راهپیمایی 22 بهمن با وجود برخی بی مهری ها و کمبودها را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: مسوولان باید قدر این مردم را بدانند که با همان روحیه اول انقلاب در صحنه های سیاسی و اجتماعی مشارکت بالا دارند.

عارف در بخش دیگری از سخنانش از نقش کم نظیر مردم گرگان و سایر شهرهای استان گلستان در پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آورد و گفت: استان گلستان یک ایران کوچک است و با برخورداری از منابع طبیعی مهم می تواند منطقه ای استراتژیک برای کشور محسوب شود.

در این نشست برخی از اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در سخنانی نظرات خود در موضوعات مختلف بیان داشتند.

لزوم ارتباط بیشتر بین دانشگاه ها و دولت، ضرورت به رسمیت شناختن حق مالکیت در خلق آثار و پژوهش ها و اختراعات و توجه به پژوهش در حوزه های مدیریتی و اقتصادی کشور از جمله این مباحث بود.

دکتر «علی نجفی نژاد» رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در سخنانی با ابراز نگرانی از کاهش اقبال دانشجویان به رشته های کشاورزی، گفت: دانشگاه ها باید براساس ظرفیت ها و امکانات و زیرساخت هایی که دارند نسبت به جذب دانشجو اقدام کنند.

وی همچنین از رشد بی رویه پذیرش دانشجو در دانشگاه های پیام نور که فاقد امکانات و زیرساخت های حوزه کشاورزی هستند، انتقاد کرد و افزود: متاسفانه سهم دانشگاه های پیام نور کشور در پذیرش دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی در پنج سال اخیر ده تا 15 درصد بیشتر از دانشگاه های دولتی بوده است.

به گفته نجفی نژاد، به عنوان مثال در سال تحصیلی جاری 13 هزار دانشجوی رشته کشاورزی در دانشگاه های پیام نور سراسر کشور پذیرفته شدند و این رقم در دانشگاه های دولتی 9 هزار نفر بود.

سفر دو روزه عارف به استان گلستان به دعوت انجمن های اسلامی دانشگاه های علوم کشاورزی و منابع طبیعی و گلستان انجام شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.