قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای اخیر خبری دررسانه ها منتشر شد که نشان از یک تقلب گسترده دربازار طلا وجواهر داشت ، این درحالی است که بیش از یکسال است که این بازار دیگر روزهای داغ گذشته را تجربه نکرده و نوسانهای اندکی را تجربه کرده که اگر افزایش قیمت ارز دربازار نبود باید سرازیریهای زیادی را تجربه میکرد.

فروش تولیدات چینی و هندی بجای طلاهای مارکدار ایتالیایی دربازار/بازارطلاسازی درکشور تحت تاثیر تحریم و قیمت دلار/بجای سنگهای قیمتی به مردم شیشه و پلاستیک میفروشند

اما بحث تقلب چیز دیگری است هرچند که سابقه ای به اندازه عمر طلا و طلاسازی دارد ؛ هرزمان نوعی جواهر گرانقیمت مد میشود بلافاصله مشابه کم وزن و ارزان انهم راهی بازار میشود ؛ حتی سکه که ضرب ان باید اختصاصا توسط بانک مرکزی انجام شود دربرخی طلا سازیها صورت میگیرد تا ارزانتر به دست مردم برسد و این اواخر که سکه هایی به اوزان بسیار پایین به حدی که اصلا قابل جداسازی از کارتش نبود هم انجام میشد .

نوع تقلب جدید اما درانچه مزد ساخت و اجرت طلا فروش است رخ میدهد به گونه ای که طلاهای ساخت داخل ویا کشورهایی مانند ترکیه و تایوان و هند و چین به قیمت طلای ایتالیایی فروخته میشود که تفاوتی از زمین تا اسمان دارد.

عبادالله محمدولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا گفت: برخی از فروشندگان، مصنوعات تایوان و ترکیه را به جای طلای ایتالیایی در بازار به فروش می‌رسانند و البته برخی از فروشندگان نیز، طلای ایرانی را به نام ایتالیایی می‌فروشند

عبادالله محمدولی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بیش از 60 درصد بازار در اختیار محصولات خارجی قرار دارد، گفت:چنانچه امنیت و ثبات در بازار حکمفرما شود به طور قطع تولید کنندگان می توانند پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشند.

او با بیان اینکه 20 درصد منابع اولیه صنعت طلا و جواهر دنیا در ایران قرار دارد، گفت: این ظرفیت و توانمندی بسیاری بالایی را در اختیار ایران قرار می دهد تا بتواند در این صنعت و رشد و توسعه مطلوب دست پیدا کند.

محمد ولی همچنین حجم تقاضای سالانه در بازار طلای کشور را بین 250 تا 350 تن عنوان کرد و گفت: با دیدگاه سنتی نمی توان تقاضای بازار طلای کشور را پاسخگو باشیم ضمن اینکه در حال حاضر اکثر کارگاه های متوسط تولیدی کشور مجهز به واحد طراحی شدند که این نشان می دهد آنها در حال همراهی کردن خود با بازار هدف هستند.

او به درج نشان استاندارد بر روی مصنوعات از ابتدای سال آینده خبردادو گفت: براین اساس تمام مصنوعات طلا باید نام برند، عیار و کد استاندارد داشته و بر روی آنها حک شده باشد.

محمدولی با بیان اینکه هم اکنون 90 هزار نفر در صنعت طلا به طور مستقیم مشغول به کار هستند، گفت: این ظرفیت قابلیت افزایش تا 5 برابر را هم دارد.

***برند طلا نداریم

نامدار نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، با گلایه از اینکه هنوز نتوانسته ایم در صنعت طلا و جواهر برندسازی کنیم، گفت: این در حالی است که تولیدات داخلی ایران، مرغوب‌تر از نمونه های خارجی هستند.

منصور نامدار زندی با اشاره به اینکه متاسفانه سازمان های متولی امر تولید و صادرات، برای برگزاری نمایشگاههای داخلی به سازندگان طلا مجوز نمی دهند، گفت: باید ساز و کاری فراهم کرد که بتوان سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کرد.

همچنین محمد ولی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا ، با بیان توانمندی های صنعت طلا و جواهر در ارتقای حوزه اقتصادی کشور، اظهار کرد: گردش اقتصادی طلا در دنیا معادل 600 میلیارد دلار و گردش مالی جواهر 700 میلیارد دلار برآورد می شود و  در همین راستا به دنبال آن هستیم که سهم 2.5 تا 5 درصدی از این بازار را در طول 10 سال آینده به دست آوریم.

وی معتقد است: در حوزه اشتغال و جذب نیروی انسانی ماهر در صنعت طلا، وزارت صنعت، معدن وتجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه می توانند بسیار تاثیرگذار قدم بردارند.

محمدولی ادامه داد: طبق برنامه ریزی هایی که کردیم باید طی 5 سال آینده 350 هزار تا 500 هزار نفر با همکاری دستگاه های مذکور وارد بازار طلا و جواهر شوند، در واقع این صنعت توان استفاده از این تعداد را دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی ایران گفت: طلا و جواهر تنها صنعت دنیاست که مخصوص ایرانیان است و اگرچه تا چند سال گذشته جزء صادرکنندگان بوده‌ایم، ولی به دلیل عدم توجه به بازارهای صادراتی و ارائه طرح‌های نوین، سبب شد تا بازار هدف کشورهای دیگر شویم.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه مصرفی در حوزه طلا و جواهر گران قیمت بوده و می‌تواند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند، افزود: 20 درصد منابع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی دنیا در ایران قرار دارد که با توجه به این ظرفیت می‌توان مشاغل زیادی را در بخش خانگی ایجاد کرد.

وی درباره  کارکرد سنتی کارگاه‌های طلاسازی و بی‌توجهی به آموزش‌ نوین ، خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته کمتر از 10 واحد طراحی داشتیم، اما امروز اکثر کارگاه‌های متوسط طلاسازی هم مجهز به واحد طراحی شده‌اند که خود را با بازار و سلیقه‌های روز همراه کنند.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد بسیاری از تولیدات داخلی طلا و جواهر با برندهای خارجی توزیع می‌شود و این متأسفانه فرهنگ غلطی است که طی سالیان اخیر در همه حوزه‌های تولیدی باب شده است و باید روی آن کار کرد.

***مشکلات صنعت طلا و جواهر

دراین حال جمعی از تولیدکنندگان معتقدند: افزایش مشکلات این بخش نه تنها حیات این صنعت را در سال های اخیر بشدت به خطر انداخته بلکه بازار داخلی را نیز در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار داده است.

محدودیت واردات دستگاه های مورد نیاز در این صنعت به دلیل وجود تحریم ها، لوکس تلقی شدن صنعت طلا و توجه نکردن مسوولان به قابلیت اشتغال آفرینی این صنعت، همکاری نکردن بانک ها با تولیدکنندگان محصولات طلا و جواهر و مجوز نداشتن آنها برای واردات سنگ های قیمتی از جمله مهمترین مشکلات فعالان این بخش است.

هوشنگی مدیریک شرکت تولید جواهرات معتبر داخلی دراین خصوص ، گفت: از آنجا که اتحادیه طلا و جواهر از تولیدکنندگان بخوبی حمایت نمی کند ما باید مواد اولیه مورد نیاز را به خاطر تحریم ها با چند برابر قیمت از واسطه ها تهیه کنیم، ضمن آنکه در شرایط تحریم نمی توان با بانک های خارجی کار کرد پس وقتی قادر به وارد کردن دستگاه نباشیم در رقابت با رقبای جهانی نیز عقب می مانیم و محصولات تولیدی ما بلحاظ بهره گیری از فناوری های قدیمی، قابلیت رقابت را در بازارهای جهانی از دست می دهد.

وی افزود: الان پنج سال است که صادرات نداریم و درآمد ما 50 درصد کاهش یافته اما از موضوع تحریم ها مهمتر نوسان ارزش دلار است و تاکنون به این دلیل بسیار ضرر کرده ایم. در حقیقت 70 درصد ضرر و زیان ما به خاطر نوسان ارزش دلار و 30 درصد به خاطر تحریم ها است.

یک تولیدکننده مشهدی نیز اظهار داشت: از آنجا که برای وارد کردن تجهیزات و دستگاه های ساخت طلا، جواهر و سنگ های قیمتی مجوز نمی دهند این امر سبب شده صنعت یادشده به هیچ وجه قدرت رقابت در بازارهای جهانی نداشته باشد.

وی افزود: تولیدکنندگان همچنین اجازه وارد کردن سنگ های قیمتی را ندارند و ما به ناچار باید این سنگ ها را با چند واسطه از داخل کشور تهیه کنیم که این اقدام سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی می شود.

یکی دیگر از اعضای اتحادیه طلا و جواهر که خود را معرفی نکرد، گفت: با وجودی که این دستگاه ها اغلب آلمانی و آمریکایی هستند ما آنها را به هر طریق و از هر راه ممکن وارد می کنیم و در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهیم. البته چون به خاطر تحریم امکان خرید این تجهیزات توسط تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد ما با دور زدن تحریم ها و باز کردن قفل این دستگاه ها که مجهز به جی.پی.آر.اس هستند و امکان ردگیری دارند، در یک کشور ثالث، آنها را وارد کشور کرده و در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهیم.

تولیدکننده دیگری به نام محمد جواهری نیز گفت: تولیدکنندگان امکان واردات سنگ های قیمتی را ندارند زیرا این سنگ ها به طور معمول به صورت غیرقانونی وارد می شوند و وقتی تولیدکننده ناچار است مواد اولیه مورد نیاز خود را تا چند برابر قیمت از واسطه ها تامین کند، ضرر می کند و نابود می شود.

وی افزود: در حالی که با این شرایط هم تولیدکننده و هم مصرف کننده داخلی متضرر می شوند، قاچاقچیان سنگ های قیمتی، وارد کنندگان طلای ساخته شده و تولیدکنندگان خارجی سود می برند.

***پول به جواهر میدهیم یا شیشه

فریدون موذنی مدیرعامل یک آزمایشگاه تخصصی گوهر شناسی زیر نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز گفت: مردم باید برایشان اهمیت داشته باشد که آیا واقعا بابت سنگ قیمتی پول می دهند یا به آنها مواد پلیمری و یا شیشه می فروشنند.

وی افزود: متاسفانه برغم اینکه ایران تمام 70 نوع کانی قیمتی جهان را دارد، اما سودجویان بسیاری از ضعف اطلاعات خریداران استفاده کرده و به علاقه مندان سنگ های قیمتی، مواد مصنوعی را به عنوان سنگ، عرضه می کنند.

موذنی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل نبود تقاضای مطلوب برای سنگ های قیمتی، زنجیره های بعدی تولید از جمله تراش این نوع سنگ ها نیز در کشور شکل نگرفته و کانی های قیمتی به همان صورت خام به کشورهای دیگر صادر می شود و پس از طی فرایند های لازم، با چند برابر قیمت دوباره وارد کشور می شوند.

وی گفت: بخش معدن، از حوزه های بسیار ضعیف کشور است و در بخش سنگ های قیمتی، ایران سهم بسیار ناچیزی از اقتصاد جهانی دارد که حتی اندازه این سهم ناچیز نیز به درستی مشخص نیست. گمرک یک آمار دارد و مرکز آمار رقم دیگری ارایه می دهد، اما به هر حال این سهم، کمتر از یک درصد است.

موذنی افزود: با وجودی که ایران دارای فیروزه فراوان است اما به قدری این سنگ را به صورت خام به ترکیه فروخته و ترکیه پس از تولید و تراش آن را به نام خود به بازارهای جهان ارایه کرده که دیگر 'ترکیوس' نام گرفته است.

وی گفت: کار این دپارتمان شناسایی و تعیین هویت سنگ های قیمتی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی و صدور شناسنامه برای آنها است. شهروندان می توانند نمونه های سنگ قیمتی خود را به این دپارتمان ارایه کرده و برای آن شناسنامه بگیرند و به هنگام فروش، به خریدار بابت اصل بودن سنگ اطمینان خاطر بدهند.

وی ادامه داد: این کار هنوز اختیاری است، سازمان ملی استاندارد وظیفه خود در این زمینه را انجام داده و استاندارها را تدوین کرده است، هرچند شناسنامه دار شدن سنگ های قیمتی بکار رفته در صنعت طلا و جواهر کشور که قطع دست سودجویان و حمایت از مصرف کننده را به دنبال دارد، در گرو عزم اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان و نیز فروشندگان طلا و جواهر است و آنچه این روند را تسریع می کند، هشیاری خریداران به درخواست شناسنامه سنگ های قیمتی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.