مدیرعامل توانیر با اشاره به ضرورت مدیریت ۲۳۰۰ مگاواتی مصرف برق برای تابستان ۹۴، گفت: تابستان سال اینده برق اضافی برای لامپ های اضافی نداریم.

هشدار جدید برقی به مشترکان/ تابستان کمبود برق داریم
به گزارش خبرنگار مهر، همایون حائری در هفتمین کنفرانس نیروگاه‌های برق در تشریح دستاوردهای بومی سازی انواع کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در داخل کشور، گفت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور طراحی، تولید، نصب و راه اندازی می شود.

مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به خودکفایی ایران در تمامی مراحل تعمیر و نگهداشت تاسیسات و تجهیزات صنعت برق کشور، تصریح کرد: در شرایط فعلی ساخت ۱۰۰ درصد تجهیزات نیروگاهی و برقی در داخل کشور انجام می‌شود.

این مقام مسئول درباره توسعه و افزایش ظرفیت تولید برق از انرژیهای نو هم توضیح داد: تا پایان سال جاری ظرفیت نصب‌شده انرژی باد و خورشید دو برابر افزایش می یابد به‌طوری که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، ظرفیت نصب‌شده انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان امسال به ۴۰۰ مگاوات و در پایان سال ۹۴ به ۸۰۰ مگاوات خواهد رسید.

وی با یادآوری اینکه این روند تا زمان داشتن یک آرایش بهینه از واحدهای آبی٬ حرارتی و انرژی‌های نو ادامه می‌یابد که صرفه‌جویی ارزی بسیاری حاصل می‌شود، بیان کرد: بیشترین پتانسیل ایران در بخش انرژی‌های نو مربوط به انرژی خورشیدی است، ضمن آنکه فناوری‌های انرژی بادی در جهان پیشرفته‌تر هستند اما به مرور زمان هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر رقابتی‌تر می‌شود.

مدیرعامل توانیر ظرفیت کنونی انرژی‌های نو در کشور را ۲۸۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: بیشتر این ظرفیت انرژی باد است اما انرژی خورشیدی به مرور زمان جای خودش را باز می‌کند.

حائری با بیان اینکه صنعت برق همواره تلاش کرده است که به تعهد خود عمل کند، گفت: احداث سالانه پنج‌هزار مگاوات نیروگاه به هیچ عنوان منطقی نیست و ما باید موضوع مدیریت تقاضا را در کشور فعال‌تر کنیم.

وی ادامه داد: مدیریت تقاضا به معنی محدودیت رفاه اجتماعی و توسعه کشور نیست و منظور از آن استفاده بهینه و بجا از این انرژی است که در صورت تحقق این موضوع، نه تنها در تابستان ۹۴ بلکه در تابستان‌های دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر رشد غیرمنطقی مصرف ادامه یابد، ممکن است مشکلاتی را برای صنعت برق به‌وجود بیاورد، خاطرنشان کرد: نهضت خاموش کردن لامپ‌ها در ساعت‌های روز باید تشکیل شود و باید بیش از ۲۳۰۰ مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم.

تامین برق تهران توسط ۱۵ نیروگاه

سید زمان حسینی هم در این گردهمایی درباره آخرین وضعیت نیروگاه‌های حوزه استحفاظی برق منطقه‌ای تهران، گفت: در حوزه زیرپوشش برق منطقه‌ای تهران ۹ نیروگاه حرارتی، پنج سد آبی و یك نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای (سیاه‌بیشه) با ظرفیت اسمی بیش از ۱۱ هزار مگاوات وجود دارد.

مدیرعامل برق منطقه یا تهران افزود: از این مقدار ۳۳۳۸ مگاوات ظرفیت واحدهای بخاری، ۶۳۷۰ مگاوات واحدهای گازی و ۱۳۱۰ مگاوات ظرفیت واحدهای آبی است ضمن آنکه برق منطقه‌ای تهران از ابتدای سال‌جاری تاكنون بیش از ۳۵ میلیارد كیلووات‌ساعت برق تولید کرده است كه درمقایسه با سال گذشته سه درصد افزایش دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: صنعت برق گنجینه‌ای از نیروهای متخصص، مجرب و متعهد بوده و دارای توانایی ساخت و نصب نیروگاه‌های گازی، ‌سیكل تركیبی و بادی، ساخت انواع بویلرهای صنعتی، ‌ساخت و تعمیر توربین‌ها و ژنراتورها، ‌ ساخت كمپرسورهای صنعتی، ‌ ساخت سامانه‌های كنترل، ‌ ساخت قطعه‌های چاه‌های نفت و پمپ‌های آنها، ‌ساخت دكل‌های دریایی، طراحی تولید آب شیرین از دریا و ارایه خدمات طراحی، ساخت و تعمیر به بیش از ۲۰ كشور جهان است.

ایران جز کشورهای نیروگاه‌ساز جهان است

غلامرضا مهرداد مدیرکل دفتر فنی تولید توانیر هم در این کنفرانس برقی با بیان اینکه پیش از انقلاب، صنعت برق در همه زمینه‌ها حتی بهره‌برداری از کارشناسان خارجی استفاده می‌کرد، تصریح کرد: پس از انقلاب، صنعت برق ابتدا در زمینه بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها به خودکفایی رسید.

این مقام مسئول، تاکید کرد: در شرایط فعلی هم به‌طور کامل تعمیر اساسی و دوره‌ای توسط مهندسان و شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود و عملا شرکت‌های خارجی در این زمینه هیچ نقشی ندارند.

وی افزود: بیش از دو دهه است که در ساخت نیروگاه‌ها خودکفا هستیم و حتی ساخت نیروگاه‌ها در سایر کشورها برعهده شرکت‌های ایرانی گذاشته می‌شود.

مهرداد با اعلام اینکه در حال حاضر بیشترین زمینه فعالیت در صنعت نیروگاهی، ساخت داخل تجهیزات و قطع وابستگی به تجهیزات خارجی است، تبیین کرد: اگرچه ارتباط داشتن٬ الگو گرفتن و حتی استفاده از تجهیزات خارجی منع نمی‌شود، اما توانمندی ما آنقدر زیاد است که توانایی ساخت انواع تجهیزات را داشته باشیم.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: تامین قطعه‌های یدکی با تکیه بر ساخت داخل یکی از زمینه‌هایی است که لازم است در این کنفرانس‌ها به آن توجه کنیم و تبادل اطلاعات و تجربه بیشتری انجام بگیرد تا از این طریق، کیفیت تجهیزات ساخت داخل را ارتقا دهیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.