رییس دفتر رییس جمهوری ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را 'یک اشتباه بزرگ' خواند و گفت: آمریکایی ها باید شجاعت اصلاح مسیر را داشته باشند.

آمریکا شجاعت اصلاح مسیر در موضوع هسته ای ایران را داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، «محمد نهاوندیان» امروز در دیدار دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ با تشریح روند مذاکرات ایران با گروه 1+5 و فرصت بزرگ کنونی تاکید کرد: ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، یک اشتباه بزرگ بود و اکنون که روشن شده ایران بدنبال سلاح هسته ای نیست، تمام محدودیت ها باید برداشته شود.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه پیشرفت علمی و تکنولوژیک به نماد غرور و افتخارملی ایرانیان تبدیل شده و دولت از دستاورد دانشمندان کشور در همه فناوری های نو دفاع می کند.

نهاوندیان اظهارداشت: دنیا جدیت ایران را در ادامه فعالیت هسته ای صلح آمیز و علمی باور کرده است و فتوای رهبری انقلاب، شفافیت بی سابقه و بالاترین حجم بازرسی های آژانس از فعالیت های هسته ای ایران گواه این مساله است.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین به پدیده تروریسم پرداخت و با اشاره به اینکه ایران همواره در صف نخست مبارزه با تروریسم قرار داشته است ، گفت: تروریسم ریشه های فکری و فرهنگی دارد؛ غرب باید اسلام را بهتر بشناسد و برای شناخت اسلام، به جای ملاحظه رفتار کسانی که ادعای مسلمانی دارند، باید به منابع اصلی و حقیقت اسلام مراجعه کند؛ همانگونه که برای شناخت مسیحیت نیز باید به منابع اصلی آن رجوع کرد.

نهاوندیان ادامه داد: گروههایی چون داعش از میان افراد بی اطلاع و نا امید سرباز می گیرند. لذا برای مبارزه با آنها، تنها راه، نظامی و برخورد فیزیکی نیست. بلکه باید با عزمی همگانی ریشه های فرهنگی و اقتصادی ظهور خشونت و تروریسم را بخشکانیم.

وی ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از تبلیغات نادرست و استفاده ناصحیح از رسانه ها در ترسیم تصویر نادرست از اسلام، گفت: خوشبختانه سال گذشته و در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، جهان به پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت، رای قاطع داد که نشان دهنده عزم بین المللی برای مواجهه با این بحران است.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه حمایت و استفاده ابزاری از گروههایی مثل داعش باعث شد تا اقدامات تروریستی آنان از سوریه به عراق و مناطق دیگر توسعه پیدا کند یادآور شد: این روزها غرب احساس می کند که این تهدید به پشت دروازه های اروپا رسیده است؛ کما اینکه اقداماتی تروریستی با منشا همین تفکرات را اخیرا در برخی نقاط اروپا شاهد هستیم.

نهاوندیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هرجا که لازم بوده در کنار همسایگان برای مبارزه با خشونت و افراطی گری قرار گرفته است و در مورد داعش نیز، این ایران بود که قبل از همه به یاری ملت و دولت عراق شتافت.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات نروژی در قم برای شناخت دقیق از اسلام گفت: اشتباه بزرگ غرب، عدم شناخت از حقیقت انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده و الگویی مثبت در تلفیق معنویت و مدرنیسم بود؛ این ایران بود که جمهوریت را با اسلام آشتی داد و نشان داد که ارزشهای دینی و دستاورد های بشری سازگار یکدیگرند.

نهاوندیان همچنین با استقبال از گسترش روابط کشورمان با اعضای اتحادیه اروپا، گفت : ایران دارای موقعیت ممتاز جغرافیایی، ظرفیت های فراوان در حوزه اقتصادی و البته نیروی انسانی فرهیخته است و توجه استراتژیک رییس جمهوری به اجرای طرح هایی نظیر اتصال راه آهن چین به اروپا از طریق ایران و همکاریهای منطقه ای، می تواند نقطه اتصال شرق با غرب و نوید آینده ای مملو از همکاری باشد.

نهاوندیان به روند روابط خوب ایران و نروژ در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: ایران از حضور شرکت ها و سرمایه گذاران نروژی در بخش های انرژی، شیلات و پزشکی استقبال می کند.

«استرومن» دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ نیز در این دیدار با اشاره به حوادث منطقه بویژه خشونت هایی که با نام مذهب انجام می شود، بر شناخت صحیح و همکاری همه کشورها برای مبارزه با این گروه ها تاکید کرد.

وی با ابراز تشکر از فرصت سفر به ایران و دیدار با مقامات سیاسی و فرهنگی، گفت: هرگونه ارتباط و یکسان انگاری اسلام؛ رفتارهای خشونت بار تروریستی خطایی فاحش است.

وی با تاکید بر جایگاه ایران در مبارزه با خشونت در منطقه، خواهان ایفای نقش بیشتر کشورمان در تحولات منطقه شد و گفت: ایران می تواند در تحولات منطقه و در حال حاضر بویژه در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و یمن نقشی تعیین کننده داشته باشد.

دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ همچنین با ابراز امیدواری نسبت به امضای توافق جامع میان ایران با 1+5 ، این توافق را زمینه ساز رفع موانع و گسترش همکاری های اقتصادی دانست.

استرومن ادامه داد: اسلو از همکاری های اقتصادی با ایران بویژه در عرصه نفت و گاز استقبال می کند و خواهان رشد مناسبات دوجانبه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.