هفته‌نامه دیپلمات نوشت: ایران و روسیه دارای منافع جغرافیایی و سیاسی مشترکی در خاورمیانه هستند و در این میان مسکو خود را مهیای ورود گسترده به ایران بعد از توافق احتمالی این کشور با غرب می‌کند.

توافقنامه نظامی ایران و روسیه هرگونه تهدید نظامی علیه ایران را ناکام می‌سازد/گام روسیه برای ورود گسترده به بازار ایران
به گزارش فارس، هفته‌نامه «دیپلمات» طی گزارشی تحت عنوان «ابعاد دیگر توافق نظامی ایران و روسیه» نوشت: امضای توافقنامه همکاری نظامی بین ایران و روسیه در تاریخ 20 ژانویه، منجر به گمانه‌زمانی‌‌هایی مبنی بر این شده است که این توافقنامه تلاشی جهت امن ساختن ایران در مقابله با هرگونه مداخله نظامی به هدف متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای این کشور است و در عین حال ایران مبدل به بازاری مطمئن برای صادرات محصولات نظامی روسیه خواهد شد.

این پیمان همکاری‌های نظامی شامل مقابله با تروریسم، تبادل نیروهای نظامی در امر آموزش و استفاده متقابل ناوگان دریایی 2 کشور از بنادر همدیگر است. همچنین قرار است جزئیات بیشتر این توافقنامه نظامی در سفر آتی «پوتین» رییس جمهور روسیه به تهران اعلام شود.

بنابر این گزارش،این توافقنامه نظامی آخرین توافق مشترک 2 کشور  است که شامل یادداشت تفاهم در زمینه مراودات تجاری و اقتصادی نیز می‌شود و این مورد به روسیه در مقابله در برابر تحریم‌های غرب کمک خواهد کرد.

به نوشته این هفته نامه، ایران و روسیه منافع جغرافیایی و سیاسی مشترکی در خاورمیانه دارند که می‌توان به مقابله با موج افراط گرایی در سوریه، عراق و افغانستان و نیز حفظ ثبات دریای خزر با توجه به عدم حضور کشورهای غربی اشاره کرد.

از دیدگاه این نشریه از ابعاد دیگر همکاری‌های مسکو با تهران در ارتباط با توافق احتمالی ایران با گروه 1+ 5 است و ضرورت دارد روسیه خود را برای زمانی‌که ایران به طور مجدد به عنوان عاملی مهم وارد بازار انرژی می‌شود آماده کند. ایران نیز نیاز دارد تا خلاء عدم حضور کامل خود در بازارهای جهانی را به خاطر تحریم‌های تحمیلی رفع کرده و با تولید بیشتر در پی بازارهای جدید انرژی باشد.

دیپلمات در بخشی دیگر نوشت: از نتایج دیگر لغو تحریم‌ها تجهیز ایران از سوی روسیه با سامانه‌های دفاع موشکی اس- 300 یا 400 خواهد بود. اما در حالی که فروش این سامانه‌های موشکی در برهه کنونی نقض ماهیت تحریم‌های تحمیلی علیه ایران در سال 2010 است اما در حقیقت خود روسیه هم اینک تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته و شاید در محاسباتش جنبه‌های اقتصادی را در ارسال این سامانه‌ها به ایران در نظر گیرد.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران فرصتی برای روسیه است تا خود را به عنوان قدرتی اجتناب ناپذیر در روابط بین‌الملل نشان دهد. در  حالی‌که تنش در اوکراین باعث اختلاف بین غرب و روسیه  شده است، خارج از این صحنه با مواردی چون ثبات بلند مدت افغانستان، انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه، گفت‌وگوهای خلع سلاح هسته‌ای بین روسیه و آمریکا و سرانجام موضوع ایران است که کرملین حضور خود را در عرصه بین‌الملل احساس می‌کند.

دیپلمات در خاتمه نوشت: روسیه برای ایمن کردن رابطه خود با ایران بعد از رفع تحریم‌ها خود را آماده کرده اما در بعد بین‌الملل عادی شدن روابط ایران با دیگر کشورها تهدید جدی علیه الگوی مبتنی بر اقتصاد روسی و حضور درعرصه دیپلماتیک جهانی است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.