قدس آنلاین- تبریز: مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر گفت: 85 درصد هزینه طرح های جمعی آبیاری نوین کشاورزی در پایاب چاه ها به صورت بلاعوض از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می شود.

پرداخت 85 درصدهزینه طرح های جمعی آبیاری نوین کشاورزی در پایاب چاه ها

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، منوچهر رحمانی اظهار داشت: برای حمایت از کشاورزان و استفاده بهینه از آب های موجود برای اجرای هر هکتار طرح آبیاری بارانی 50میلیون  ریال و بذای آبیاری قطره ای 65 میلیون ریال و  برای سیستم  های کم فشار 32 میلیون ریال و تحت فشار 55 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.

  وی با اشاره به کمبود آب کشاورزی در حوزه شهرستان آذرشهر خاطر نشان کرد: استفاده از این روش ها و هم چنین تغییر الگوی کشت محصولات زراعی از راه کارهای مهم جبران کمی آبی است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر یاد آوری کرد: تاکنون در اراضی کشاورزی این شهرستان حدود 200 هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده که کوچک بودن قطعات زمین های زراعی و باغات یکی از موانع توسعه روش های نوین آبیاری است.

 مهندس رحمانی اظهارکرد: در شهرستان آذرشهر 300 رشته قنات وجود دارد که بیشتر آب های زراعی و باغات از این قنوات تامین می شود که آب خروجی آنها در اثر خشک سالی و کاهش نزولات آسمانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 وی با تاکید برلایروبی قنوات و احداث کانال و نهرهای بتونی برای آب های کشاورزی واستفاده از تسهیلات بلاعوض برای آبیاری سیستم جدید ابراز کرد: اصلاح بستر قنوات و کانال های آبرو از هدر رفت حدود 50 درصد آب های موجود زراعی و باغی جلوگیری می کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر محصولات کم آب کشاورزی و جایگزین کردن کاشت درختان پسته و توسعه کشت زعفران را برای وضعیت کمبود آب کشاورزی پیشنهاد کرد و گفت: پایلوت کشت درختان پسته و زعفران نتیجه خوبی داده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.