۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 266879

«بهتر است همه چیز به یکباره آزاد شود». این جمله معروفی بود که احمدی نژاد در روزهایی که دعوای شدیدی میان مجلس و دولت بر سر تصویب و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها وجود داشت از زبان رئیس جمهور سابق شنیده می شد. احمدی نژاد معتقد بود که برای اینکه از تورم انتظاری جلوگیری شود ؛ لازم است که قیمت ها به یکباره افزایش پیدا کند و به رقم واقعی خود برسد

روند افزایش قیمت‌ها تا کی ادامه دارد؟

«تابناک» در ادامه می‌نویسد: این نظر دولت سابق هیچگاه در مجلس شورای اسلامی مورد استقبال قرار نگرفت و سرانجام بر واقعی کردن قیمت ها بر اساس شیوه پلکانی توافق گردید. بر همین اساس از آبان سال 86 تاکنون در مراحل مختلف قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و همچنین کالاها از جمله نان به صورت مرحله ای افزایش پیدا کرده است.

قرار بود افزایش قیمت ها و رسیدن به قیمت واقعی در طول پنج سال انجام شود. در واقع هدفمندی یارانه از سال 89 آغاز و در پایان سال 94 هدفمندی به پایان برسد. این موضوع بدین معنا است که در سال آینده باید قیمت کالاها و حامل های انرژی به قیمت واقعی نزدیک شود و در ادامه قیمت ها را بازار تعیین نماید.

اگرچه با توجه به مشکلات پیش آمده در امر اجرای هدفمندی یارانه ها، این طرح نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند و باعث ایجاد تورم و در بعضی مواقع رکود اقتصادی شدید شد. در عین حال هدفمندی یارانه ها به دلیل شیوه غلط پرداخت یارانه های نقدی نتوانست حتی عدالت اجتماعی و ضریب جینی را نیز بهبود ببخشد.

با این حال دیروز محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن دولت یازدهم در اظهار نظر عجیب در حاشیه چهل و ششمین نشست شورای گفت و گو و بخش خصوصی، دوباره همان حرف های آقای احمدی نژاد در سال 1389 را تکرار کرده است و بیان داشته است که «بهتر است قیمت همه چیز به یکباره آزاد شود».

این سخنان در حالی ارائه می شود که دولت در اردیبهشت سال 1393 مرحله دوم هدفمندی را کلید زد و قیمت های حامل های انرژی و کالا ها را افزایش داد. این در حالی است که دولت یارانه افراد را هیچ تغییری نسبت به گذشته نداد و از سوی دیگر یارانه پردرآمدها را نیز حذف نکرد.

در واقع سئوال اصلی اینجاست این تسلسل در افزایش قیمت ها برای رسیدن به قیمت واقعی قرار است تا کی ادامه پیدا کند؟ آیا قرار است همزمان با تورم و عدم بهینه سازی تولیدات داخلی، مصرف کنندگان هزینه ناکارآمدی بعضی از افراد را بپردازند و کالای گران و بی کیفیت در اختیار داشته باشند؟

آقای نعمت زاده مشخص نکرده اند که این بهتر بودن آزاد شدن قیمت ها به نفع چه کسی است؟ آیا دولت فکری به حال تورم و قدرت خرید اقشار آسیب پذیر مردم کرده است؟ آیا دولت نمی خواهد به جای افزایش قیمت های بی رویه به نام هدفمندی یارانه ها، فکری به حال تولید پرهزینه و کم بهره در کشور انجام دهد؟

به هرحال موضوعی که در این روزها دولت و مجلس باید به آن بپردازند و تا دیر نشده است؛ راهکار مناسبی برای جلوگیری از ضررهای احتمالی تصمیات و اقدامات اشتباه بدون کارشناسی اتخاذ نمایند؛ موضوع هدفمندی یارانه ها می باشد. در واقع در حالی به روزهای پایانی سال و تصویب بودجه نزدیک می شویم که همچنان موضوع حذف یارانه های پردرآمدها، ادامه روند هدفمندی یارانه ها، شیوه اخذ مالیات ها و.. مشخص نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.