قدس انلاین-سیدحبیب قاآنی:در فاصله چند هفته مانده به نوروز، بازار خشکبار و تنقلات طبق سنت هر ساله آماده تامین تقاضای این ایام می‌شود و اکنون نیز کم‌وبیش این بازار داغ شده وحتی زمزمه افزایش قیمتها نیز شنیده می شود اگرچه مسئولین این موضوع را رد می کنند.

زمزمه گرانی دربازار آجیل و خشکباردرآستانه نوروز/ تا15اسفند آجیل خریداری کنید!

به گزارش قدس انلاین ،روز‌های پایانی اسفند اصلی‌ترین دوره زمانی برای خرید آجیل و خشکبار است وبازار این حوزه بعد از شب یلدا دوباره جان می گیرد وبدون شک سودجویان نیز به همان اندازه فعال  می شوند به همین منظور مسئولین از نظارت وعدم افزایش قیمتها خبر می دهند.بر این اساس، طی هفته‌های اخیر قیمت برخی از انواع خشکبار ازجمله فندق، بادام و بادام‌زمینی در بازار بسیار افزایش پیدا کرده است، به‌طوری که نسبت به ماه گذشته قیمت هر کیلوگرم بادام حدود ۵ تا ۶ هزار تومان، هرکیلوگرم مغز فندق ۱۰‌ هزار تومان و هر کیلوگرم فندق با پوست بین ۴ تا ۵‌ هزار تومان گران شده است.به‌عنوان مثال درحال حاضر فندق ۱۸‌ هزار تومانی در بازار بیش از ۴۵‌ هزار تومان به فروش می‌رسد.

* تا 15 اسفند آجیل خریداری کنید

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور گفت: افزایش قیمت آجیل در نوروز 94 ضعیف است و به احتمال زیاد افزایش قیمتی در این بخش اتفاق نمی‌افتد.علیرضا ارزانی ممقانی از شهروندان خواست تا 15 اسفند آجیل شب عید خود را خریداری کنند زیرا بعد از این مدت آجیل ‌های عرضه شده دارای کیفیت پایین و قیمت بالاست.

او با تاکید بر اینکه باید با واردات آجیل و خشکبار مقابله کرد، افزود: حوزه آجیل و خشکبار دارای تولید و اشتغال بالایی است، بنابراین نباید با وجود کیفیت مطلوب و تولید بالا در کشور، اقدام به واردات کرد.وی با اشاره به عواملی که باعث افزایش قیمت آجیل می شود بیان کرد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نزدیک آستانه نوروز به فکر تامین آجیل مورد نیاز مردم می افتند در صورتی که آجیل محصولی زمان بر است و نیاز به فراوری دارد. وی افزود: بعضی از محصولات نباید به کشورهای مختلف صادر شوند زیرا در داخل با کمبود آن محصول مواجهیم و همچنین محصولی که در داخل زیاد است نباید از کشورهای بیگانه وارد شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وضعیت آجیل امسال، وضعیت مطلوبی نیست گفت:  افزایش نرخ‌ آجیل و کاهش کیفیت آن موجب شده تا اقلام بی‌کیفیت وارد بازار شود و این امر باعث شده تعیین قیمت آجیل و خشکبار به دست قاچاقچیان بیفتد. ارزانی با بیان اینکه مردم برای خرید آجیل به واحدهای صنفی زیر نظر اتحادیه مراجعه کنند گفت: فروشندگانی که پروانه کسب دارند و در طول سال مشغول به فعالیت اند نمی توانند تخلف کنند.وی بیان کرد: معمولا در اسفند، برخی واحدهای غیرمجاز و بدون پروانه اقدام به فروش آجیل و خشکبار می‌کنند و نظارتی بر کیفیت و توزیع محصولات آنان وجود ندارد.

ارزانی ادامه داد: متاسفانه اماکن نیروی انتظامی از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین از پلمپ واحد های صنفی ممانعت می کند و این امر فعالیت افراد متخلف و سودجو را در این دوران تسهیل می کند.رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: افراد سودجو در این بازده زمانی آجیل فروش می شوند و جنس های بی کیفیت، رنگی مانند( تخمه ژاپنی) عرضه می کنند و اداره اماکن نیروی انتظامی جلوی فعالیت این افراد را نمی گیرد. ارزانی با اشاره به اینکه ایران کشوری توانمند و اولین کشور صادرکننده پسته است عنوان کرد: در بحث پسته هیچ کمبودی نداشته ایم و نخواهیم داشت چراکه ایران دومین کشور تولید کننده پسته است.

* بازار آجیل و خشکبار کساد است

مدیرعامل اتحادیه آجیل و خشکبار در خصوص وضعیت قیمت آجیل و خشکبار گفت: به اندازه کافی آجیل و خشکبار برای شب عید موجود است و کمبودی در بازار نیست، همچنین هیچ تفاوت قیمت و افزایش قیمت نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت.مصطفی احمدی با بیان اینکه امسال در حوزه آجیل و خشکبار بازار بسیار راکد بود، افزود: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم امسال بازار خوبی نداشتیم و به همین خاطر صنف خشکبارفروشان فقط درصدد تبدیل جنس خود به پول هستند تا اینکه بخواهند سودی کسب کنند.وی با اشاره به کسادی بازار خشکبار و آجیل گفت: به دلیل اینکه بازار خریداری ندارد از نظر قیمت هم تفاوت قیمتی با سال گذشته نخواهیم داشت به همین خاطر انتظار افزایش قیمت برای شب نداریم.

مدیرعامل اتحادیه آجیل و خشکبار وضعیت بازار شب عید را همواره راکد پیش بینی کرد و گفت: به دلیل کسادی بازار در سال جاری، پیش بینی رکود در شب عید را داریم اما امیدواریم مردم اراده کرده و بازار آجیل را از کسادی خارج کنند.احمدی در خصوص وضعیت صادرات خشکبار در حال حاضر گفت: صادرات تا حدودی بر روی بازار داخلی تاثیر گذار است و بین بازار داخل و قیمت صادراتی تفاوت عمده و مشهودی وجود داشته و تولید داخل ارزان تر از صادرات است.

* قیمت شیرینی و آجیل نوروزی در مشهد مقدس افزایش ندارد‌

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی وخدمات فنی مشهد گفت: قیمت شیرینی و آجیل نوروزی در مشهد مقدس افزایشی ندارد.عبدالله افشاری اظهار داشت: نمایشگاه‌های بهاره از 15 اسفند تا 23 اسفند در مشهد فعال می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر برپایی نمایشگاه‌های بهاره برای ایام نوروز فروش‌های فوق العاده نوروزی بنا به درخواست اصناف شروع شده است، افزود: فروش های فوق العاده نوروزی از اوایل بهمن ماه آغاز و تا اواخر اسفند نیز ادامه دارد.

افشاری در رابطه با افزایش قیمت اقلام مورد نیاز در ایام نوروز گفت: تا کنون افزایش قیمت شیرینی و آجیل برای ایام نوروز اعلام نشده است.

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی وخدمات فنی مشهد از تشدید نظارت ها و بازرسی‌ها از واحدهای صنفی ویژه ایام نوروز خبر داد و گفت: تشدید بازرسی‌ها  نوروزی از اصناف مختلف از 15 اسفند آغاز می‌شود.

افشاری از برخورد قاطع با متخلفان صنوف مختلف خبر داد و گفت: تعداد پایگاه‌های نظارت و بازرسی در سطح شهر فعال هستند و تیم‌های نظارتی در خیابان‌های اطراف بارگاه منور رضوی نیز به صورت ویژه فعالیت می‌کنند.

وی به تمهیدات در نظر گرفته شده ویژه زائران در رابطه با تامین اقلام مورد نیاز خوارکی بویژه در خیابان‌های اطراف حرم رضوی اشاره کرد و گفت: درهمین رابطه دکه‌های سیار نانوایی با توجه بر اساس نیاز در خیابان‌های اطراف حرم رضوی جانمایی می‌شود.

افشاری خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت پخت نانوایی‌ها و ساعات فعالیت نانوایی‌ها در خیابان‌های اطراف حرم رضوی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی وخدمات فنی مشهد با بیان اینکه در حال حاضرگران فروشی به معنای واقعی در بین اصناف مختلف با توجه به شرایط حاکم بر بازار و وضعیت اقتصادی وجود ندارد، عنوان کرد: اصناف کالاهای خود را با رعایت سودهای عمومی و یا با دریافت سود کمتر اجناس خود را به فروش می‌رساند.

قیمت بازار

خبرگزاری ایسنا نوشت بر اساس گزارش میدانی در بازار بزرگ تهران به عنوان مرکز خرید و پایه قیمتی پایتخت، قیمت فروش انواع خشکبار و آجیل بدین شرح است:

انواع خشکبار و آجیل قیمت
ذرت کیلویی 8000 تومان
عناب کیلویی 15 هزار تومان
زردچوبه کیلویی 8000 تومان
انواع زیتون کیلویی 15 تا 30 هزار تومان
مویز کیلویی 18 هزار تومان
گوجه برغان کیلویی 16 هزار تومان
آلوی قرمز کیلویی 12 هزار تومان
زرشک کیلویی 22 هزار تومان
کوکب سفید کیلویی 10 هزار تومان
ترخینه کیلویی 12 هزار تومان
آلوی خورشتی کیلویی 14 هزار تومان
شاه بلوط کیلویی 20 هزار تومان
کنجد کیلویی 15 هزار تومان
چوب دارچین کیلویی 25 هزار تومان
چای سبز کیلویی 12 هزار تومان
زنجبیل کیلویی 20 هزار تومان
ترخینه کیلویی 12 هزار تومان
آجیل چهار مغز کیلویی 46 هزار تومان
تخمه هندوانه کیلویی 18 هزار تومان
مغز گردو کیلویی 30 تا 50 هزار تومان
مغز فندوق کیلویی 80 تا 90 هزار تومان
پفک هندی کیلویی 3500 تومان
برگ آلو زرد کیلویی 20 هزار تومان
کشمش کیلویی 12 هزار تومان
آرد نخودچی کیلویی 8000 تومان

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعيل IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    سلام . اصلا چرا بايد آجيل خريداري كنيم؟وقتي گرونه ، پس نذاريم يه عده جيباشونو پر پول كنند.
  • انسان IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    باسلام بله صحیح می فرمایید مثلا فندق کیلیویی 80 هزار تومان تخمه ژاپنی40هزارتومان بادام55هزار تومان تخمه کدو 30هزار تومان جهت اطلاع بیشتر به بازرتهران یا مولوی مراجعه فرمایید