قدس انلاین- موضوع"چمدانهای ارز"که چندی پیش از سوی یکی از نمایندگان مطرح شد همچنان باواکنشهای مختلفی مواجه است.

ادامه واکنشها به موضوع خروج"چمدانهای ارز"از کشور/مقامات مطلع بودند!

به گزارش قدس آنلاین،چندی پیش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر مقادیر قابل توجهی ارز بانک مرکزی طی محموله‌ای چمدانی از کشور خارج شده است، گفت: این ارزها همان ارزهای آزادشده از توافقنامه ژنو است.

*ماجرای چمدان ارز

 الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر درصحن علنی اظهار داشت: اخیراً گزارشی دریافت کردیم که نشان می‌دهد ظرف ماه‌های اخیر مقادیری قابل توجه از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدان اسکناس ارزی که عمدتاً درهم بوده‌اند، از مبادی رسمی و با تأیید بانک مرکزی از کشور خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از این محموله‌ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت شده است که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است و گفته می‌شود این ارزها همان ارزهای آزادشده از توافقنامه ژنو است. آمریکایی‌ها علی‌رغم تعهد کلی در آزادسازی چند میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در مرحله اقدام، به‌رسم دیرینه خوی آمریکایی خود، از دادن ولو یک دلار به دولت استنکاف کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آنها گفته‌اند که شما همچنان تحریم دلار هستید و ما فقط می‌توانیم معادل آن پول را در یک کشور ثالث به پول آن کشور به شما تحویل دهیم. آن‌گاه معادل این مبلغ به ارز یکی از کشورهای منطقه تبدیل و تحویل و در همین مرحله اول نرخ تسعیر ارز، هزینه قابل توجهی علیه ما به جیب آن کشور واریز شده است.

نادران بر همین اساس تصریح کرد: در مرحله دوم بخشی از این ارزها با پرداخت هزینه تسعیری تبدیل به دلار و سپس وارد کشور شده و بخش دیگر هم به کشور دیگری رفته است و مجدداً در آن کشور گفته‌اند: "چون شما هنوز از نظر سیستم بانکی تحریم هستید، لذا این ارزها را فقط می‌توانید به تهران ببرید و حتی حق نگهداری یک درهم را هم در این کشور ندارید" و ظاهراً بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد مجدداً این ارزها را از طریق برخی افراد خاص از کشور خارج کند و به همان کشور اول برگرداند که در این رابطه چند ملاحظه وجود دارد.

وی در این باره گفت: نخست اینکه اصل موضوع انتقال منابع آزادشده از محل توافق ژنو به‌صورت اسکناس درهمی به ایران با وجود نیازهای ارزی کشور در خارج بالاخص کشور امارات نیازمند بررسی و فاقد توجیه و منطق اقتصادی است، پس سؤال اینجاست: چرا اساساً فلان توافقی صورت گرفته و ما پذیرفته‌ایم که این پول‌ها را آن هم به‌صورت غیردلاری وارد کشور کنیم تا مجبور باشیم با مکانیسم غیررسمی و پرداخت هزینه و ریسک به خارج از کشور منتقل کنیم؟

نماینده مردم تهران ادامه داد: دوم اینکه از آنجایی که ورود هرگونه اسکناس ارزی به‌دلیل شرایط تحریم به داخل کشور دارای هزینه‌های کلان و قابل توجهی است و با توجه به اینکه درهم اسکناس معتبر و باارزش و باثبات در مقابل سایر ارزها است، حال که وارد کشور شده است، چه ضرورتی دارد که مجدداً همین منابع درهمی از کشور خارج شود؟

نادران در مورد نکته سوم نیز تصریح کرد: بار دیگر اثبات شد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و در مقابل تعهدات مکتوب، عینی و جزئی خود در آزادسازی 7 میلیارد دلار و ماهی 700 میلیون دلار در تمدید توافقنامه موقت ژنو هم پایبند نبوده و به‌دنبال تحقیر ملت ایران هستند، لذا چگونه می‌توان به اینها اعتماد کرد که در توافق بلندمدت به کلی و جزیی اکتفا کنیم؟

*واکنش رئیس بانک مرکزی و فرمانده نیروی انتظامی

اما رييس كل بانك مركزي در حاشيه نشست هم انديشي فعالان بازار سرمايه با مسوولان ارشد كشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در رابطه با خروج چمداني ارز از كشور گفت: بانك مركزي در رابطه با بازار طبيعتا وظايفي دارد كه در حال انجام آن است. ولي الله سيف تاكيد كرد: بانك مركزي وظايف خود را در خصوص كنترل بازار ارز انجام مي دهد.» سيف همچنين در پاسخ به پرسش در رابطه با واريز اقساط ژنو گفت: به جز قسط اول تاكنون اقساط دوم و سوم اين توافقات نيز به حساب بانك مركزي واريز شده است.

همچنین امروز فرمانده نیروی انتظامی به ادعای خروج چمدان هایی از فرودگاه های کشور واکنش نشان داد.سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه افتتاح ساختمان جدید پلیس فتا و در جمع خبرنگاران درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر خروج چمدانی ارز از فرودگاه‌های کشور، گفت: ما و مجموعه پلیس فرودگاه در جریان این موضوع نیستیم و بهتر است آن را از کسانی که این را مطرح کرده‌اند بپرسیم.

*با اطلاع صورت گرفته

وزیر اقتصاد در پاسخ به چرایی خروج چمدانی ارزهای مذاکرات هسته‌ای از کشور گفت: کشور در شرایط تحریم است بنابراین بانک مرکزی از همه امکانات و ابزارها برای مدیریت کارآمد منابع و مصارف کشور استفاده می‌کند.

طیب‌نیا در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما در پاسخ یه سوال مجری که پرسید: اخیرا برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خروج مقادیری ارز به صورت چمدانی از کشور خبر دادند و رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد که به وظیفه اش عمل کرده است شرح ماجرا چه بود؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ با بیان اینکه مدیریت منابع و مصارف ارزی جزو وظایف بانک مرکزی است، گفت: کشور نیازهای مختلف و نیاز به واردات و پرداخت های ارزی متعددی دارد.

طبیب نیا ادامه داد: کشور در شرایط تحریم است بنابراین بانک مرکزی از همه امکانات و ابزارها برای مدیریت کارآمد منابع و مصارف کشور استفاده می کند و این را بر اساس وظایف ذاتی خود انجام می دهد.

وی گفت: طبیعتا این موضوع با اطلاع مقامات مسئول بوده و هیچ اقدام غیر قانونی انجام نگرفته است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 313 IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    برين سراغ آقابابك ز.....فورا مشكل ارزودلارودرهم ووغيره رو3سوته حلش ميكنه.نه كه اين كاره اس.البته حق دارين.دستتون بهش نميرسه؟؟؟!!!آخي طفلكيا.خوب از اين آقابابكا2باره درس كنين.كاري كه نداره.خودتون خلقش كردين-خودتونم تكثيرش كنين.همه چي حله.اللهم عجل لوليك الفرج.آمين يارب العالمين