استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در غرب متونی در اولویت قرار می‌گیرد که یهودیان تولیدکننده آن هستند گفت: نتیجه این امر تربیت دانشجویانی است که از این دریچه جانبدارانه، مسئله فلسطین را می‌بینند و تحلیل می‌کنند.

برهانی: در غرب متونی در اولویت قرار می‌گیرد که یهودیان تولیدکننده آن هستند
به گزارش فارس ، سید هادی برهانی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در صدمین جلسه هم اندیشی​​ موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی علمی ندا با تأکید بر حمایت متون درسی دانشگاه‌ها در غرب از اسرائیل، اظهار داشت: چگونگی نگرش به مسئله فلسطین و اسرائیل را در متون درسی 6 کشور آمریکا، استرالیا، انگلستان، ایرلند، کانادا و نیوزیلند مورد بررسی قرار دادم.

وی افزود: نتایجی که از این مطالعه حاصل شد نشان می‌دهد که 6 منبع اصلی در مورد منازعه فلسطین و اسرائیل که در این دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، یا به صورت مستقیم از ساختار صهیونیستی برخوردار است و یا در دامنه وسیعی از ساختار صهیونیستی تأثیر پذیرفته است.

برهانی اظهار داشت: متون نام برده چندین اصل را در درون خود داشته و آن را در محافل دانشگاهی بازتولید می‌کنند. این اصول عبارتند از: یهودی بودن سرزمین فلسطین در آغاز، عدم تعلق یهودی‌ها به سایر سرزمین‌ها، کتمان تاریخ عربی سرزمین فلسطین، ملت یهودی واحد و نژاد مشترک در میان تمام یهودیان، حاکمیت نهایی یهودیان بر فلسطین و تشکیل دولت یهودی.

استاد دانشگاه تهران در مورد تأثیرات تولید دانش جانبدارانه در دانشگاه‌های کشورهای غربی خاطرنشان کرد: در این تحقیق مسئله دیگری که اثبات شد، یهودی بودن نویسندگان متون مذکور بود.

وی افزود: نویسندگان یهودی یا بخشی از زندگی خود را در اسرائیل گذرانده بودند و یا به صورت مستقیم از حمایت‌های اسرائیل برخوردارند. در نتیجه، صهیونیسم، تفکر و اندیشه غالب بر آنهاست.

برهانی گفت: در غرب یک اصل مهم همواره مورد استناد قرار می‌گیرد و آن این است که علم باید از آموزه‌های مذهبی مستقل باشد. در نتیجه متونی در اولویت قرار می‌گیرد که یهودیان تولید کننده آن هستند و ادعا دارند که به صورت بی‌طرفانه و مستقلانه آن را به نگارش درآورده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: نتیجه این امر تربیت دانشجویانی است که از این دریچه جانبدارانه، مسئله فلسطین را می‌بینند و تحلیل می‌کنند. این امر در مرحله بعد بر عامه مردم و افکار عمومی نیز تحت تأثیر خواهد گذاشت و در نهایت تعمیق حمایت از اسرائیل در برابر فلسطین را به صورت بنیادین و نهادینه منجر می‌شود.

برهانی در مورد راهکارهای برون رفت از فضای حاکم بر مطالعات آکادمیک غرب، عنوان کرد: با وجود فضای خفقان و رصد شدیدی که صهیونیست‌ها در غرب بر تولیدات تحقیقاتی پیاده کرده‌اند، تولید متون انتقادی مانند آنچه «ادوارد سعید» انجام داد، می‌تواند به تدریج این فضا را به نفع رویکرد اسلامی به فلسطین تعدیل کند.

شایان ذکر است پس از پرسش و پاسخ، حاضران به نقد و بررسی نشست‌های هم‌اندیشی موسسه ندا در سال 93 پرداخته و نکات مورد نظر خود را عنوان کردند.

موسسه تحقیقات و پژوهش‌های علمی سیاسی ندا سه‌شنبه‌ها نشست‌هایی را با محوریت فلسطین، رژیم صهیونیستی و آسیای غربی با حضور میهمانان ویژه، اساتید دانشگاه و کارشناسان مختلف برگزار می‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.