رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کمپینگ‌‌ها و مراکز اقامتی برای اقشار متوسط ۵۰درصد افزایش یافته و امکاناتی مانند امداد خودرو نیز در طول ایام نوروز به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی از ۲ ماه قبل در سراسر کشور تشکیل شده است

به گزارش  تسنیم، سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های این سازمان برای سفرهای نوروزی اظهار داشت: سفرهای داخلی در طول سال به دو بخش پرترافیک و کم‌ترافیک قابل تقسیم‌بندی است که  بخش پرترافیک حدود 100 روز در سال را شامل می‌شود که ایامی مانند تعطیلات نوروز و ماه‌های مرداد و شهریور و همچنین سایر روزهای تعطیلات سال در حیطه بخش پرترافیک قرار می‌گیرد.

وی افزود: دولت از سال گذشته در بهمن‌ماه ستادی را تحت عنوان ستاد هماهنگی سفرها در استان‌ها و همچنین در پایتخت کشور ایجاد کرده است که مرکزیت این ستاد در تهران و دفتر ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برقرار شده است و در استان‌ها به‌ریاست استان‌دار و همچنین در شهرستان‌ها به‌ریاست فرمانداران تشکیل می‌شود که بخش‌ها، نهادها و دستگاه‌های مختلفی مانند سازمان هلال احمر و سازمان تعزیرات حکومتی و سایر ارگان‌های مرتبط در این ستاد حضور دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: با وجود بسیج تمام امکانات در سال گذشته، ما کارنامه قابل قبولی را در حوزه سفرها داشتیم و امسال نیز با وجود تجربیات گذشته و آسیب‌شناسی دقیق از 2 ماه قبل این ستادها را فعال کردیم و حتی در برخی استان‌ها 2 یا 3 جلسه نیز تشکیل شده است که امیدواریم خدمات‌رسانی به مردم با قوت انجام شود.

سلطانی‌فر با اشاره به جلسه عصر امروز با معاونان عمرانی استانداری‌ها پیرامون اماکن اقامتی فعال در استان‌ها خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با استانداران داشتیم، در مورد وضعیت اماکن اقامتی و سفرهای نوروزی بحث و تبادل نظرهای خوبی صورت گرفت و همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله مقاصد اصلی گردشگری در کشور از آمادگی خوبی برای میزبانی از مردم برخوردارند.

وی اضافه کرد: کمپینگ‌ها و مراکز اقامتی برای اقشار متوسط 50 درصد افزایش یافته و همچنین امکانات امداد خودرو و بخش‌های اطلاع رسانی نیز از افزایش 2برابری و 100درصدی برخوردار بوده است و همچنین طبق روال گذشته نیز موزه‌ها و اماکن تاریخی ساعات کاری خود را در ایام نوروز افزایش خواهند داد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به فروش الکترونیک بلیط برای اماکن مهم تاریخی تصریح کرد: هتل‌ها و مراکز اقامتی بازسازی شده و تا 20 روز آینده 10 یا 15 هتل به ظرفیت اقامتی کشور اضافه می‌شود. در حالی که از کل امکانات اقامتی موجود 10 درصد گردشگران داخلی می‌توانند از ظرفیت‌های اقامتی مانند هتل‌ها و سایر مراکز پیش‌بینی شده استفاده کنند، به‌گونه‌ای که حدود 1100 هتل و 580 هتل‌آپارتمان فقط می‌تواند 10 درصد تقاضاها را پاسخ دهد.

سلطانی‌فر با اشاره به حرکت نمادین آغاز عملیات خدمات‌رسانی سفرها در روز 25 اسفندماه سال جاری اظهار داشت: در مورد وضعیت فعالیت‌های پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با وجود حجم فعالیت‌هایی که برای احیا و مرمت بخش‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی صورت می‌گیرد، اعتبار موردنیاز ما در حال حاضر 20 برابر مبلغی است که توانستیم از دولت اخذ کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک‌میلیون بنا و مکان تاریخی در کشور وجود دارد که از این تعداد 100 تا 150هزار مورد شناسایی شده و قابل رؤیت است، در حقیقت 85 درصد آن هنوز احیا نشده است و به این ترتیب از سال 1309 تاکنون نزدیک به 32هزار بنا به ثبت ملی رسیده است که از این تعداد تاکنون 17 اثر در یونسکو به‌عنوان آثار جهانی ثبت گردیده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: سازمان یونسکو از سال 2007 ضابطه‌ای را تعیین کرده که طبق آن هر کشور در هر سال یک سهمیه ثبت آثار جهانی دارد، در حالی که ما در حال حاضر چندصد اثر داریم که شرایط ثبت جهانی را دارد، اما در هر سال فقط یک اثر را می‌توانیم به ثبت برسانیم که در سال 2014 شهر سوخته زابل در سیستان و بلوچستان به ثبت رسید که این شهر با وسعت حدود 151 هکتار، 5هزار و 200 سال قدمت و حیات داشته که از این میزان حدود 5 درصد آن به کاوش رسیده است و همچنین برای سال 2015 نیز کاندیدای ما شهر شوش است و در سال 2016، 11 قنات تاریخی را برای ثبت در آثار جهانی به‌عنوان کاندیدا مدنظر قرار دادیم.

سلطانی‌فر با اشاره به نیاز سالانه 16هزار میلیاردی این سازمان برای انجام فعالیت‌های بازسازی و مرمت اماکن و آثار تاریخی در سراسر کشور تأکید کرد: ما برای مرمت 32هزار بنا در سراسر کشور نیازمند 320هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که امیدواریم دولت محترم و آقای نوبخت به‌عنوان ریاست سازمان نظارت و برنامه‌ریزی کل کشور همراهی بیشتری در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی داشته باشند.

وی با اشاره به جشن نوروز که به‌صورت سالانه در کشورهای فارسی‌زبان برگزار می‌شود، عنوان کرد قرار بود جشن نوروز سال آینده در کشور تاجیکستان انجام شود، اما این کشور یک ماه پیش عدم آمادگی خود را با دلایل مختلفی اعلام کرد و از طرفی وزارت خارجه در پی این اتفاق پیشنهاد کرد که جشن نوروز در دو کشور قزاقستان یا آذربایجان برگزار شود اما با وجود محدودیت زمانی ما امیدوار نیستیم که این کشورها بتوانند میزبانی جشن نوروز را تقبل کنند، به هر ترتیب پس از 10 سال ما در سال 94 جشن نوروز را با محوریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تلاش‌های سفیر خود در سازمان یونسکو با حضور نمایندگان کشورهای فارسی‌زبان در سازمان یونسکو برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ارائه آماری در مورد ورود وضعیت گردشگران خارجی به کشور توضیح داد: جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، گردشگری و طبیعی و فرهنگی کشور در حال حاضر برای حدود 48 کشور جذابیت ویژه‌تری دارد که از این تعداد 15 کشور از همسایگان جمهوری اسلامی ایران بوده و سایر کشورها از جمله کشورهای ارپایی و آسیایی جنوب شرقی را شامل می‌شود.

سلطانی‌فر ادامه داد: طراز گردشگری ما در سال‌های گذشته و حتی در سال جاری طراز منفی بوده یعنی در حقیقت گردشگر خروجی ما از گردشگر ورودی رقم بیشتری را شامل می‌شود اما برنامه ما این است که تا پایان برنامه ششم این طراز را به یک طراز مثبت تبدیل کنیم. البته با رویکرد خوب دولت یازدهم در خصوص تعامل با سایر کشورها، از تیرماه تا مهرماه سال جاری طراز ما به‌نفع گردشگر ورودی مثبت شد اما به هر تقدیر این طراز در طول سال صورت منفی دارد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.