معتمدی: قدس ویژه خراسان - معاون خدمات شهری شهردارمشهد با اشاره به 10 برابر شدن عوارض قطع درختان بدون مجوزکمیسیون ماده 7 اظهار داشت:  ...

عوارض شهروندانی که درخت بکارند کاهش می یابد

هرگونه قطع درخت از سوی شهروندان و یا ادارات برای پروژه‌های عمرانی یا ساخت و سازها باید با مجوز کمیسیون یادشده باشد، در غیر این صورت باید عوارض سنگینی بپردازند.

کاظمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  مبالغ این عوارض بسیار سنگین و در حد 30 تا 50 میلیون تومان است،افزود:تمامی پروژه های عمرانی اعم از شهرداری و غیره باید در فاز مطالعاتی به تصویب کمیسیون ماده 7 متشکل از نمایندگان شهرداری و شورای شهر برسد تا اگر قرار است در مسیر اجرای پروژه ها درختی قطع و یا جابه جا شود این تعارضات به حداقل برسد.

وی از جرایم در نظر گرفته شده برای قطع بدون مجوز به عنوان عامل بازدارنده ای یاد کرد وگفت:شهروندان باید نسبت به حفظ و نگهداری فضای سبز و درختان حساس باشند.

*نخستین شورای حل اختلاف شهرداری کشور

وی ادامه داد: اغلب دیده شده در مواردی  از جمله ساخت و سازها و کسبه ای که برای دیده شدن تابلوی محل کسب نسبت به قطع یا خشک کردن درخت اقدام می‌کنند، بنابراین برای جلوگیری از این وضعیت با هماهنگی دادگستری خراسان رضوی اولین شورای حل اختلاف مربوط به شهرداری در کشور راه اندازی شده است تا به پرونده های تخلفاتی یاد شده بسرعت رسیدگی شود.

کاظمی اضافه کرد:برای این مهم بیش از 200 تا 300 نفر از کارشناسان فضای سبز دوره های خاص و لازم را آموزش دیدند تا به عنوان ضابطان قضایی در سطح شهر هر گونه تخلف مانند خشک کردن و قطع درختان را رصد کنند و به دنبال آن این تخلفات به شورای یادشده برای رسیدگی ارسال می‌شود.

معاون شهردارمشهد با اشاره به ضرورت برخی ساخت و سازها و اجرای پروژه های عمرانی یادآورشد:در این شرایط بعضا نیازمند جابه جایی یا حتی قطع درختان است، بنابراین شهرداری با راه اندازی خزانه روت بال با همکاری بخش خصوصی فرایند جبران این کاستی را تسهیل کرده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری 20 هزار اصله نهال در این خزانه آماده و نگهداری می‌شود،گفت:این درختان چندین ساله  با ریشه به محل مورد نظرمنتقل می‌شود، به طوری که امسال کار کاشت هشت هزار اصله درخت از این خزانه از یک ماه پیش آغاز شده است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد در بخشی دیگر تصریح کرد:تا پایان سال جاری خیابانهای اصلی شهر کمبود درخت نخواهند شد و با رصدی که انجام خواهد شد در هر جایی که کمبود وجود داشته باشد - البته به شرطی که  امکان کشت درخت در آنجا باشد-  از خزانه روت بال برای جبران آن استفاده می‌شود.

*پیش بینی کاشت 200 تا250 هزار اصله درخت

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای شهر هزینه آبیاری درختانی که شهروندان در مقابل منازل خود کاشته اند را شهرداری از طریق کم کردن عوارض جبران می‌کند.

کاظمی با اشاره به زمین های بایر متعلق به ادارات تصریح کرد: با هماهنگی انجام شده با هزینه شهرداری در این اراضی درخت کاشت می‌شود و پس از یک دوره نگهداری توسط شهرداری به اداره مربوطه تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه 150 هکتار طی سال گذشته و امسال بدین روش توسعه فضای سبز در ادارات ایجاد شده است،خاطر نشان کرد:انتظار می‌رود همزمان با هفته درختکاری 200 تا 250 هزار اصله درخت در مشهد کاشته شود.

*فضای سبز پشت بامی

کاظمی با اشاره به پایین بودن سرانه فضای سبز در بخشهای  مشهد، مانند منطقه ثامن به دلیل کمبود زمین تصریح کرد:برای کاهش این مسأله شهرداری لایحه ای به شورای شهر ارجاع داده است تا در صورت تصویب نهایی، مالکان ساختمانهای گروه «ج» و «د» این مناطق مکلف شوند 60 درصد از مساحت پشت بام را به فضای سبز اختصاص دهند.

وی با اشاره به سهم 215 میلیارد تومانی حوزه خدمات شهری از بودجه نقدی شهرداری گفت:از این میزان 170 میلیارد تومان معادل 70 تا 75 درصد مربوط به توسعه فضای سبز شامل احداث پارک است.

*ایجاد 20 تصفیه خانه محلی

وی در خصوص اینکه با توجه به کمبود منابع آبی در مشهد و نمود این مساله به شکل جدی تر در سال آینده چند درصد فضای سبز مشهد از طریق سامانه‌های آبیاری نوین تغذیه می‌شود به خبرنگارما گفت: بدین منظور شهرداری سه راهکار را دنبال می‌کند، اول اینکه مطالعات مربوط به آبخیزداری در ارتفاعات جنوبی مشهد باید انجام شود که یکی از آنها از محل آب حاصل از بارندگی است تا برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

وی افزود: راهکار دیگر استفاده از پساب تصفیه خانه‌هاست که برای آن باید تصفیه خانه‌های استاندارد و مناسب در سطح شهر به بهره برداری برسد که در همین ارتباط طی توافق انجام شده با شرکت آب  مقرر شد فاضلاب  در اختیار شهرداری قرار گیرد.

وی ادامه داد:شهرداری نیز با ارایه لایحه به شورای شهر بحث ایجاد تصفیه خانه های  محلی توسط بخش خصوصی در 20 نقطه شهر را دنبال می‌کند تا آب حاصل از این تصفیه خانه ها توسط شهرداری خریداری و سپس برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

کاظمی خاطرنشان کرد:همچنین بیش از چهار سال است بحث سامانه جداسازی آب شرب از فضای سبز در حال انجام است که در همین رابطه اوایل سال آینده به طول 24 کیلومتر از مسیر شرق به غرب مشهد با احداث پنج مخزن آب با بیش از هزار مترمکعب به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: هیچ پروژه فضای مشهد همزمان سامانه آبیاری تحت فشار اجرا نمی‌شود.

*توزیع درخت رایگان

در ادامه مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد هم با اشاره به آغاز هفته درختکاری از 9 تا 15 اسفند اظهار داشت:در این ایام در تمامی مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد نسبت به کاشت درخت اقدام می‌شود.

سلامی با تاکید بر اینکه در این هفته نهال رایگان توزیع و کلاسهای آموزشی برگزار می‌شود، افزود: در هر یک از مناطق سیزده‌گانه سه پارک یا بوستان برای عرضه نهال و درخت رایگان به مردم در نظر گرفته شده است که از جمله می‌توان به پارک پردیس، حجاب، رسالت، وحدت، مهر، گلشهر، رجا، محمدیه، مصلی ، سلام، کوهسنگی و باغ ملی اشاره کرد.

وی در بخش دیگر به برگزاری مسابقه طرح بالکن سبز و گل آرایی محوطه بیرونی گل فروشی های سطح شهر اشاره کرد و گفت: از برترینهای این مسابقات همزمان با افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه در اردیبهشت سال آینده  تقدیر می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.