استان کرمان هر چند استانی بیابانی خوانده می شود اما ۱۱ درصد جنگلهای کشور را در خود جای داده و خشکسالی و کمبود شدید آب ادامه حیات ۷۰۰ هزار هکتار از این جنگلها را تهدید می کند.

نفس کویر به شماره افتاد/ جنگلهای کرمان تشنه اند


 

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و گسترده ترین پهنه عرصه های طبیعی در کشور نیز به استان کرمان تعلق دارد که طبیعتی چهار فصل را در خود جای داده است از بیابان گرفته تا کوهستانهای گسترده و مراتع سرسبز و گلزارهای متعدد و جنگلهای میوه وحشی در بافت و رابر تا بیابان های بی آب و علف شمال استان کرمان. در این میان کرمان ۱۱ درصد جنگلهای کشور را نیز در خود دارد که برخی از گونه های جنگلی کرمان بکر و منحصر به فرد هستند که میتوان به وجود بزرگترین ذخیره گاه پوشش عمانی در شرق و جنگلهای انار شیطان در جنوب کرمان را نام برد.

جنگلهای گرمسیری استان کرمان شامل درختان گز، تاق، قیچ ، کُنار، کُهور، بادام کوهی و اکالیپتوس است که به طور طبیعی در این مناطق می رویند و جنوب و شرق کرمان را در برگرفته اند جنگلهای سردسیری نیز عبارتاز درخت بِنه، اَلُوک،گَوَن هستند در این میان گونه های بی نظیر و منحصر به فردی نیز در کرمان وجود دارد.

جنگل گلوبردکان جم

اما آنچه که هم اکنون در کرمان روی می دهد تاسف بار است حیات این جنگلها در استانی که یک درخت هم دارای ارزش بالایی برخوردار است به خطر افتاده و مهمترین دلیل این معضل نیز خشکسالی است و به طبع خشکسالی آفات نیز در استان کرمان رو به گسترش است.

در حالیکه این روزها مسئولان کرمانی برای تهیه آب شرب مردم نیز دغدغه جدی دارند طبیعتا کمتر به حفاظت از این جنگلها توجه می شود.

افزایش تعارضات بین انسان و طبیعت نیز موجب شده است هر چه بیشتر شاهد حضور مردم به خصوص روستاییان و گردشگران در این مناطق باشیم و دسته اول جنگلها را برای تداوم زندگی بومی به خطر می اندازند و دسته دوم طی سال جاری بارها و بارها موجب بروز مشکلاتی از جمله آتش سوزیهای گسترده در مناطق بکر جنگلی کرمان شده اند.

با این وجود دشمن نخست جنگل در استان کرمان خشکسالی است و طبق آخرین آمار ۷۰۰ هزار هکتار از پهنه جنگلی کرمان در معرض خطر جدی قرار دارد.

جنگلهای کرمان باید حراست شوند

استاندار کرمان در این خصوص با تاکید بر اهمیت اختصاص اعتبار لازم برای حفاظت از منابع طبیعی، گفت: ۷۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های کرمان در معرض نابودی است.

علیرضا رزم‌حسینی هفته گذشته در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری استانداری‌های مناطق رویشی ایران، تورانی و خلیج فارس و عمانی با سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، اظهار کرد: استان کرمان تقریبا ۱۱ درصد جنگل‌ها و ۱۰ درصد مراتع کشور را دارد.

وی افزود: در این استان از سال ۹۰ تا امسال نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان به حساب خزانه درآمد واریز کردیم ولی سهمی که به استان وارد شده کم بوده است.

عرصه حفاظت از منابع طبیعی نیازمند اعتبار مناسب است، اگر همان سهمی که استان کرمان به خزانه داده را به استان بدهند، ما حفظ منابع طبیعی را بهتر و بیشتر می‌توانیم انجام ‌دهیم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه بدون وجود اعتبار لازم در زمینه حفاظت از منابع طبیعی شاهد نابودی این عرصه هستیم، گفت: ۷۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های ما در معرض نابودی است.

رزم‌حسینی با تاکید بر اهمیت توجه به رفع مشکلاتی که منجر به نابودی و ایجاد خطر برای منابع طبیعی می‌شود، گفت: از ۱۱ بحران جهانی، اولین بحران آب است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه الان بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هماهنگی در این زمینه وجود ندارد، بر لزوم همکاری و ارتباط ادارات و ارگان در زمینه رفع این بحران تاکید کرد.

استاندار کرمان گفت: عرصه حفاظت از منابع طبیعی نیازمند اعتبار مناسب است، اگر همان سهمی که استان کرمان به خزانه داده را به استان بدهند، ما حفظ منابع طبیعی را بهتر و بیشتر می‌توانیم انجام ‌دهیم.

رزم‌حسینی با بیان این مطلب که الان تشکل‌ها محیط زیست بسیار فعال‌تر و بهتر از تشکل‌های منابع طبیعی هستند، ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان دولت همه همکاری لازم را انجام می‌دهیم چرا که مردم از ما انتظار دارند و ما را بازخواست می‌کنند.

وی شعار و برنامه‌های شعاری را در زمینه رفع مشکل مردم بی‌اثر دانست و گفت: دولت باید کارنامه عملیاتی و واقعی به مردم نشان دهد و شعارهای تبلیغاتی را رها کند.

استاندار کرمان تصریح کرد: وقتی ما نتوانیم هیچ کار کاربردی انجام دهیم، خروجی مناسبی هم نمی‌توانیم داشته باشیم، دوران همایش‌ها و نمایش‌ها را باید رها کنیم و به کارهای عملی و مناسب بپردازیم.

افزایش روند تخریب جنگها به دلیل خشکسالی و دخالتهای انسانی

علیرضا سمندری کارشناس منابع طبیعی و فعال طبیعت گردی در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان دارای منابع جنگلی و مراتع گسترده ای است اما به نسبت ۱۱ درصد سرزمینی که از وسعت کشور در این استان قرار دارد ۱۱ درصد جنگل قابل توجه نیست همچنین سایر مناطق باقیمانده به جز مناطق کوهستانی و مراتع موجود بقیه دارای شرایط سخت بیابانی است.

وی تصریح کرد: طی سالهای اخیر در استان کرمان شاهد کاهش شدید بارندگی هستیم و مهمترین عامل حیات جنگلها در استان بارندگی است این مسئله به خصوص در جنگلهای کوهستانی قابل توجه است اما در مناطقی مانند جنگلهای کهور در شهرستان ریگان و فهرج جنگلها بیشتر از منابع آب زیر زمینی بهره می برند زیرا این جنگلها در کم عمق ترین منطقه کویری قرار دارد و بیشترین سطح آبهای زیر زمینی در زیر همین جنگلها هستند.

در کیلومترها وسعت اطراف رودخانه هلیلی رود و جازموریان صدها هکتار عرصه مرتعی و جنگلی خشک شده که این مورد دخالت مستقیم انسان در طبیعت را نشان می دهد.

سمندری ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه طی سالهای اخیر سطح این آبها کاهش یافته و شاهد خشک شدن درختان هستیم اما در جنوب کرمان خشکسالی موجب توسعه آفت و جانوران تهدید آور برای درختان شده که شامل آفات و جانورانی مانند تشی است که درختان بسیاری را به سمت نابودی سوق داده است.

وی به کاهش شدید بارندگی در مناطق جنگلی کرمان اشاره کرد و افزود: شهرستانهای بافت و رابر پر باران ترین شهرستانهای استان کرمان هستند اما در سال جاری بارندگی در این مناطق نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: از سوی دیگر تنها در کیلومترها وسعت اطراف رودخانه هلیلی رود و جازموریان صدها هکتار عرصه مرتعی و جنگلی خشک شده که این مورد دخالت مستقیم انسان در طبیعت را نشان می دهد.

آسیب های توریسم در جنگل ابر شاهرود

سمندی افزود: ما در برخی مکانها از جمله بحر آسمان که منبع اصلی آب در جنوب کرمان است شاهد فعالیتهای معدنی هستیم این موارد برای طبیعت خطر آفرین است و باید در خصوص جلوگیری از چنین مشکلاتی تلاش کرد به طور مثال آلودگی کارخانه ذوب مس در دشت خاتون آباد شهربابک آنچنان زیاد بوده است که بسیاری از درختان و مراتع خشکیده و یا آلوده شده اند و تا ۱۰ سال دیگر نیز امکان رشد و نمو در این منطقه وجود ندارد.

حراست از عرصه های جنگلی در کرمان باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان دارای تنوع بی نظیری از نظر اقلیم است و بخش قابل توجهی از وسعت استان را جنگلها در برگرفته اند.

مهدی رجبی زاده، یکی از مشکلات موجود در استان را چالشهای ناشی از کم آبی دانست و افزود: باید با برنامه ریزی در راستای حفظ منابع طبیعی استان حرکت کنیم.

وی آگاه سازی جوامع بومی و اجرای صحیح اولویت بندیهای موجود را از مهمترین عوامل حفظ پوششهای جنگلی دانست و افزود: برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی و کاهش بارندگی از جمله مهمترین مشکلات موجود است.

وی ادامه داد: باید حساسیتهای لازم را در بین مردم به وجود آوریم و با یک مدیریت هوشمندانه و کاملا همگام در راستای حراست از منابع طبیعی اقدام کرد.

وی گفت: منابع طبیعی ثروتی است که باید آن را حفظ و به آیندگان منتقل کنیم اما در کنار تمام عوامل انسانی که به جنگلها خسارت می زنند خشکسالی بیشترین ضربه را به جنگلها می زند.

رجب زاده ادامه داد: در حال حاضر ۵.۸ درصد وسعت استان را مرتع و ۱۱ درصد را جنگل تشکیل می دهد و باید برای حفاظت از این عرصه ها و جلوگیری از بیابانزایی تلاش کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.