قدس انلاین – سعید کوشافر: چند ماهی پس از استیضاح وزیر علوم ، کمتر حرف و حدیثی از استیضاح وزیری به گوش میرسید حتی وزرایی چون وزیر ارشاد و آموزش وپرورش ویا حتی وزیر صنعت ، معدن وتجارت که زمزمه هایی از استیضاح انها به گوش میرسید تا حدی ارام شد .

کابینه دولت یازدهم درتیر رس استیضاحهای نارس/ طرح استیضاح 9 وزیربرای امضا دست به دست میشود/ هیات رییسه هیچ استیضاحی را نمیپذیرد

اما این زمان خیلی طولانی نشد و تنها طی دوهفته اخیر سخن از استیضاح چندین  وزیر به میان امد که سه وزیر ارشاد و اموزش وپرورش وصنعت از قبل نیز درمظان استیضاح قرار داشتند اما وزرای کار و راه وشهرسازی به این فهرست افزوده شدند.

از زمان آغازبه‌کار کابینه دولت یازدهم در ٢٦مرداد سال١٣٩٢ دست‌کم پنج‌وزیر تا یک‌قدمی استیضاح پیش‌رفته و طرح استیضاح آنها توسط نمایندگان تهیه شده است. محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین وزیری بود که طرح استیضاحش از سوی پارلمان نهم بعد از ١٣١روز کاری تهیه شد. این طرح که در ١٦محور تهیه شده بود به امضای ٦٣نماینده رسید اما پس از مدتی با این استدلال که دولت قصد برکناری نعمت‌زاده از وزارت را دارد و می‌خواهد هزینه برکناری را به پای مجلس بگذارد، طرح استیضاح مسکوت ماند.

عباس آخوندی وزیر؛ راه‌وشهرسازی، علی‌اصغر فانی؛ وزیر آموزش‌وپرورش و حمید چیت‌چیان؛ وزیر نیرو سایر وزرای دولت یازدهم بودند که نمایندگان مجلس به‌دلیل انتقاد از عملکردشان تصمیم به استیضاح آنها گرفتند. البته گرچه چهارطرح استیضاح وزرای کابینه حجت‌الاسلام روحانی در قالب پیش‌نویس یا طرح تدوین شده ولی همه آنها تا مرحله جمع‌آوری امضا پیش‌رفته و هیچ‌کدام از آنها به هیات‌رییسه مجلس ارسال نشده چراکه نمایندگان سعی کرده‌اند با برگزاری جلسه‌های مختلف با وزرای دولت از استیضاح جلوگیری کرده و مانع فعالیت آنها نشوند.

این روزها البته برخی زمزمه‌ها بالا گرفته و برخی نمایندگان خواهان ارایه طرح استیضاح به هیات‌رییسه‌ هستند و برخی هم از ارایه طرح‌ها به هیات‌رییسه و عدم‌پذیرش آن از سوی هیات‌رییسه خبر می‌دهند. رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت یازدهم نخستین وزیری بود که در سال٩٣ توسط مجلس استیضاح شد.

درعین حال  بهروز نعمتی، عضو هیات‌رییسه مجلس می‌گوید: «نامه استیضاح وزیر ارتباطات در جیب من است.»

همچنین نادر قاضی‌پور مدام در راهروهای مجلس بلند‌بلند از تلاش‌هایش برای استیضاح نعمت‌زاده می‌گوید و دیگر نمایندگان را هم دعوت به امضای طرح استیضاح می‌کند.

البته نعمتی درباره اینکه فکر می‌کنید کدام وزیر نخستین‌نفر در استیضاح سال٩٤ باشد، پاسخ شفافی نمی‌دهد اما اذعان دارد که تعداد قابل‌توجهی نامه استیضاح وزرای کابینه یازدهم در مجلس نهم دست‌به‌دست می‌چرخد و برخی هم روانه هیات‌رییسه شده است.

همچنین یک نماینده مجلس  با انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد، از پیگیری استیضاح علی جنتی پس از پایان بررسی بودجه در پارلمان خبر داد.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  گفت:بسیاری از همکاران معتقدند که مشکل ارشاد با تذکر حل نمی‌شود و منتظرند تا بعد از تصویب بودجه به سمت استیضاح وزیر ارشاد پیش بروند

درعین حال رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که نارضایتی مردم در بخش‌های مسکن، حمل‌ونقل هوایی و ریلی به اوج رسیده است، گفت: اگر وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با حل مشکلات این سه بخش اقدام جدی و عاجلی انجام ندهد، استیضاح می شود.

اما درمقابل این اظهارات  یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در خصوص تلاش برخی برای استیضاح وزرای کار، کشور و فرهنگ وارشاد اسلامی توضیحاتی را ارائه کرد.

کمال‌الدین پیرموذن در مورد تلاش برخی نمایندگان جهت استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اگر این استیضاح کلید بخورد یک استیضاح جناحی، باندی و نگاه واپس‌گرایانه به فرهنگ است.

 این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مورد تلاش برخی دیگر از نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور نیز گفت: وزیر در صحبت‌هایی موضوع استفاده از رانت قاچاق برای تبلیغات را از ناحیه سیاسیون مطرح کردند که نمی‌دانم چرا برخی ناراحت شدند و می‌خواهند موضوع استیضاح وزیر را مطرح کنند. بهتر است وزیر به صورت شفاف توضیحاتی را در این رابطه بدهند.

 وی در مورد استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز مدعی شد:‌ کرمانی‌ها و اصفهانی‌های مجلس می‌خواهند استیضاح وزیر کار را کلید بزنند. این استیضاح ریشه در منافع جناحی و اختلاف در انتصابات و حتی منافع خانوادگی دارد.

***زنگ استيضاح زنگنه به صدا درآمد

براي پنجمين بار از آغاز دولت يازدهم تاكنون بيژن نامدارزنگنه بر راس وزارت نفت، موضوع استيضاح وي به دلايل مختلف در جمع نمايندگان مجلس بر سر زبان‌ها جاري شده است.

اين دفعه طراحان استيضاح مجلس مصر هستند تا قطعا استيضاح را به چرخه انداخته و توافق هيات رييسه را جلب كنند به همين جهت يكي از ١٥ محور استيضاح‌شان را واگذاري دكل‌هاي حفاري دريايي به شركت‌هاي خارجي چيني و هندي كه پيش از اين از سوي يكي از مديران نفتي مطرح شده بود و سر و صداي زيادي را به راه انداخته بود، قرار دادند تا استيضاح به نتيجه برسد.  اين گروه موضوعاتي همچون عدم مواضع اصولي در راستاي كاهش قيمت، خام‌فروشي، عدم توسعه پالايشگاه‌ها و حضور تعدادي از مديران مرتبط با جريان كرسنت در راس شركت‌هاي مهم نفتي را از جمله محورهاي استيضاح خود مي‌خوانند و تصريح مي‌كنند كه «بنا داريم فرآيند استيضاح وزير نفت را تا پايان ادامه دهيم و حتي اگر در صحن علني راي نياورد آن را پيگيري خواهيم كرد تا مردم از وضعيت مطلع شوند.»

البته جواد هروي ديگر نماينده مجلس با رد اين موضوعات گفته است: «در رابطه با وزارت نفت نمي‌توان به سادگي قضاوت كرد. وزارت نفت در حال حاضر در حكم منبع درآمدي كشور است و نابساماني‌هاي سياسي تاثير مستقيمي برآن خواهد داشت. ما بايد به وضعيت فعلي خاورميانه توجه و به سمت ثبات در منطقه حركت كنيم تا ثبات قيمت نفت نيز حاصل شود. تصور نمي‌كنم در چنين وضعيت آشفته‌اي كسي يقه وزير را بگيرد و اينكه صرفا از وزير انتظار داشته باشيم غيرمنصفانه است. وزير نفت با قوت كار خود را انجام مي‌دهد و اگر مشكلي وجود دارد مي‌توان با يك نگاه مشورتي آنها را مرتفع كرد.»

 با اين حال آخرين خبرها از سيد شكر‌الله خدا موسوي رييس فراكسيون نفت مجلس حاكي از اين است كه گروه ١٢ نفري نمايندگان مجلس توانسته‌اند تعداد امضا‌كنندگان را به ٢٠ نفر افزايش دهند و راس سوال خود را دليل حذف سه هزار نيرو در صنعت حفاري عنوان كنند.  اين گروه معتقدند كه «وزير نفت به شركت حفاري ايران فشار وارد مي‌آورد و شايد تا قبل از اين سه هزار نيرو در صنعت حفاري حذف شود. در حال حاضر ١٦ الي ١٧ دكل هندي، چيني و ژاپني مشغول به كار هستند و قرار است فاجعه‌اي در صنعت نفت رخ دهد. حفاري نفت در اختيار اجنبي‌ها قرار گرفته و صنعتي كه امام (ره) آن را ملي اعلام كرده بود از ملي بودن خارج خواهد شد.»

***تقدیم طرح استیضاح وزیر کار به هیأت رئیسه

نماینده مردم کرمان از تقدیم طرح استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به هیأت رئیسه مجلس خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را در تعیین تکلیف وضعیت صندوق بازنشستگی فولاد ضعیف توصیف کرد و همین عملکرد ضعیف را عامل استیضاح علی ربیعی برشمرد.

وی با بیان اینکه درخواست استیضاح وزیر کار را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده‌ایم ابراز امیدواری کرد که با همکاری هیات رئیسه خانه ملت این درخواست استیضاح پس از بررسی بودجه اعلام وصول شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه وزارت کار تاکنون به تاکیدات مجلس و درخواست مردم توجه نکرده است، اظهارداشت: چند روزی است که بازنشستگان فولاد مقابل مجلس تحصن و تجمع می‌کنند که باید فکری برای رسیدگی به مشکلات آنان کرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تجمع بازنشستگان فولاد مقابل مجلس شورای اسلامی، گفت که اگر وزیر رفاه وضعیت بازنشستگان فولاد را تعیین تکلیف نکند استیضاح او در مجلس پیگیری خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد:‌ در حال حاضر ۸۸ هزار نفر بازنشسته صنعت فولاد هستند و مشکلاتی دارند که ما چندین بار از وزیر رفاه خواسته‌ایم وضعیت آنان را تعیین تکلیف کنند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ظرف هفته آینده بازنشستگان فولاد تعیین تکلیف نشوند ما موضوع استیضاح آقای ربیعی را هفته آینده در مجلس مطرح خواهیم کرد.

*** استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۱۸۰ امضا

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: ۶۰ نماینده استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند و اگر هیأت رئیسه مجلس اجازه دهد، ۱۸۰ نماینده آن را امضا خواهند کرد.

سیدحسین نقوی حسینی افزود: آموزش و پرورش مشکلش در درون خودش است؛ سال 92 فراکسیون فرهنگیان پای بودجه آموزش و پرورش ایستاد و بودجه را از 16 هزار میلیارد تومان به نزدیک 22 هزار میلیارد تومان رساند و سال 93 نسبت به سال 92 قریب 30 درصد اعتبار آموزش و پرورش افزایش پیدا کرد.

نقوی گفت: بنده برای اعتبار آموزش و پرورش در سال 94 جوابگوی همکاران خود در مجلس نیستم؛ آنها می‌گویند 30 درصد افزایش بودجه داشته‌ایم حالا حق‌التدریس معلمان را نداده‌اید، می‌گویند 19 میلیون دانش‌آموز با 800 هزار معلم داشتید و حالا 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون و 80 هزار معلم، حال چه حساب و کتابی در آموزش و پرورش وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان در 30 استان دفتر ایجاد می‌کند و مدیر مالی و هیئت مدیره می‌گذارد و به آنها پول می‌دهد؛ مشکل کادری است که اطراف آقای فانی را گرفته است و اگر این مدیریت ادامه پیدا کند بحران آموزش و پرورش را فرامی‌گیرد که باید نظام هزینه سنگینی برای آن بپردازد.

نقوی تصریح کرد: با هیچ کس دعوای سیاسی نداریم بلکه در آموزش و پرورش دعوای کاری و تعلیم و تربیت داریم.

وی با اشاره به واگذاری مدارس افزود: ‌مدرسه واگذار شده با این نگاه که باید کمک شود نه با نگاهی که آموزش و پرورش و دانش‌آموزان اداره شوند و از آشناهای خود استفاده می‌کنند، 6 دیپلمه بدون هیچ سابقه‌ای معلم کلاس ابتدایی یک مدرسه هستند که مستندات آن را نیز داریم.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان داشت: اگر 60 نماینده مجلس استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا می‌کنند با اعتقاد انجام می‌دهند مدیریت قادر به اداره آموزش و پرورش نیست، البته آقای فانی معلمی مثل ما است اما او اداره نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم مدیریت فعلی آموزش و پرورش قادر به اداره آموزش و پرورش نیست و آن را به سوی بحران پیش می‌برد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس افزود: با هیئت رئیسه مجلس صحبت کرده‌ایم آنها استیضاح را نمی‌پذیرند سه بار با رئیس مجلس و هیئت رئیسه جلسه داشتیم و یک جلسه نیز بنده صحبت کردم و اسناد و مدارک را ارائه دادم و گفتم مشکل ما سیاسی نیست؛ بلکه تعلیم و تربیتی است و هیئت رئیسه را قانع کردم استیضاح وزیر آموزش و پرورش یکی از ضرورت‌های اقدامات مجلس است.

دراین حال یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش به هیچ وجه عقب نشینی نکرده‌اند و در حال حاضر مشغول رایزنی با هیئت رئیسه مجلس برای استیضاح فانی هستند.

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با اشاره به موضوع واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: طی جلسه اعضای کمیسیون با وزیر آموزش و پرورش انتقاداتی مبنی بر روند واگذاری مدارس به بخش خصوصی مطرح شد.

نماینده مردم نور و محمودآباد در ادامه با اشاره به موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در چند روز اخیر برخی از نمایندگان پیگیر موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متذکر شد؛ بسیاری از نمایندگان در حال حاضر مشغول رایزنی برای پذیرش استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی هیئت رئیسه مجلس هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کنار موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش موضوع استیضاح وزیر کشور هم در جریان است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    چقدر جالب سناریو نویسی می کنید....