کارشناس مسائل راهبردی خاورمیانه ائتلاف آمریکا با القاعده را با هدف مخدوش کردن چهره اسلامگراها دانست و گفت: اعضای القاعده آگاهانه یا از روی ناآگاهانه در راستای منافع آمریکا فعالیت می‌کنند.

آمریکا پنهانی با القاعده همکاری دارد

به گزارش قدس آنلاین "امین حطیط" در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با ائتلاف غرب با سازمان القاعده که با هدف مخدوش کردن چهره اسلامگرایان در منطقه صورت گرفته است، گفت: همه می‌دانند که القاعده با غرب ارتباط دارد وزیر خارجه آمریکا اخیرا اعتراف کرده است که کاخ سفید القاعده را برای شکست دادن ارتش سرخ در افغانستان ایجاد و از آن حمایت کرده است. البته پس از خروج ارتش سرخ از افغانستان ،روابط القاعده با آمریکا وارد مرحله تسویه حساب شد که ظاهرش اختلاف و تضاد میان آنها بود ولی در باطن هر دو با هم همکاری و ائتلاف داشتند.

آگاهی رهبران القاعده از روابط این سازمان با آمریکا

این کارشناس مسائل نظامی و امنیتی خاورمیانه با بیان اینکه القاعده دارای سطوح مختلفی است، گفت: رهبران القاعده از روابط خوب این سازمان با آمریکا آگاه هستند اما اعضایی که در سطوح پائین تر این سازمان قرار دارند، تصور می‌کنند که القاعده دشمن آمریکا و اختلافات زیادی با واشنگتن دارد. هر حال، اعضای القاعده آگاهانه یا از روی ناآگاهانه در راستای منافع آمریکا فعالیت می‌کنند.

روشن شدن روابط آمریکا با القاعده برای افکار عمومی غرب

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: وقتی که روابط آمریکا با القاعده برای افکار عمومی غرب روشن شد و همزمان با آن، انقلاب‌ها در کشورهای عربی شعله‌ور گردید ، واشنگتن خبر کشته شدن اسامه بن لادن را اعلام کرد. واشنگتن روابط خود را با اسلامگرایان سنی مذهب تجدید و از طریق سرویس‌های جاسوسی قرار دادهایی با آنها امضا کرد.


تمام سلفی ها عضو القاعده نیستند

این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه با اشاره به ورود اسلامگرایان سلفی به پارلمان مصر و تفاوت آنها با القاعده گفت: سلفیه یک شیوه و مرام اعتقادی و دینی است. سلفیه به معنای عام آن دارای اندیشه وهابی است البته القاعده برآمده از همین اندیشه سلفی- وهابی است و این به معنای آن نیست که هر کس سلفی است عضو القاعده نیز هست. القاعده یک سازمان مسلح بزرگ است که از لحاظ اعتقادی دارای اندیشه‌های سلفی وهابی است اما سلفی‌های دیگری وجود دارند که هیچ ارتباطی اقتصادی و سازمانی با القاعده ندارند.

گسترش نفوذ اسلامگرایان در میان ملت ها

این کارشناس مسائل راهبردی خاورمیانه درباره تحولات پیش روی این منطقه گفت: طی دو سال آینده همچنان شاهد بی ثباتی در خاورمیانه خواهیم بود. عامل این ثباتی نیز آمریکا است چرا که تاکنون نتوانسته ساختار سیاسی خود را بر منطقه حاکم سازد. به همین دلیل معتقدم جنبش های اسلامی اعم از اخوان المسلمون و سلفی‌ها از این بی ثباتی به نفع خود بهره برداری خواهند کرد تا نفوذ خود را در میان ملت‌های منطقه گسترش دهند.

مراحله سه گانه پیش روی جنبش‌های اسلامی

حطیط در پایان گفت: جنبش‌های اسلامی سه مرحله را طی خواهند کرد: اول تلاش آنها برای گسترش نفوذ در میان مردم است. مرحله دوم تنظیم مناسبات با دیگران و اعتراف سایر گروه‌ها به حوزه نفوذ جنبش‌های اسلامی و سومین مرحله رقابت بین جنبش‌های اسلامی است

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.