مجموعه ارزشمندی افزون بر 26 هزار و 500 قطعه تمبر و دیگر اقلام پستی، از سراسر جهان و از دوره‌های گوناگون تاریخی، در طول یازده ماه گذشته، به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد. این مجموعه علاوه بر اولین تمبرهای چاپ شده در ایران، اقلام پستی نادری از دیگر کشورهای جهان را نیز در بردارد.

اهدای 26 هزار و 500 قطعه تمبر و اقلام پستی به موزه آستان قدس رضوی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان یاد شده، تمبر و اقلام پستی را افزون بر 26 هزارو 500 قطعه، بیشترین موارد اهدایی به این گنجینه ذکر و تصریح کرد: «هزاران قطعه تمبر از ایران و افزون بر پنجاه کشور جهان به این مرکز تقدیم شده است که هریک متعلق به یک دوره تاریخی و منطقه خاصی از دنیاست». محمدحسین یزدی‌نژاد، تمبرهایی از دوره ناصرالدین شاه قاجار را قدیمی‌ترین این تمبرها لقب داد و خاطرنشان کرد : «در دوره این شاه قاجار، برای نخستین بار در ایران تمبر به چاپ رسیده که نمونه‌هایی از آن، به تازگی نیز به این مرکز اهدا شده است». وی همچنین"کلیشه تمبر" دوره ناصرالدین شاه قاجار را از استثنائی‌ترین موارد اهدایی خواند و تشریح کرد: «این اقلام، کلیشه تمبرهای یک، دو، و ده قران معروف به "چاپ فرانسه" است که سفارش تهیه آن‌ها توسط پست دولت ناصرالدین‌شاه به کشور فرانسه داده شده بود و تمبرها نیز بر اساس همین کلیشه‌ها در سال 1268 شمسی در فرانسه چاپ و به پست ایران تحویل داده شده است». یزدی‌نژاد، با بیان این‌که کلیشه‌ها معمولاً در مرکز پست باقی می‌ماند، این موزه را از معدود موزه‌هایی دانست که چنین موارد نادری را در اختیار و در معرض نمایش دارد. وی در ادامه، به اهدای تمبرهایی به صورت ورق از دوره احمدشاه قاجار اشاره و آن را در حالی ارزشمند توصیف کرد که هر قطعه تمبر تاریخی دارای ارزش فراوان است واین اهمیت، در ارتباط با ورق‌هایی که هرکدام 100 قطعه تمبر را دربردارد، صدچندان می‌شود. یزدی‌نژاد، با بیان این‌که این مجموعه در طول سال جاری، توسط مجموعه‌داران و نیز ارادتمندان به بارگاه علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام به این موزه تقدیم شده است، مواردی چون آلبوم‌های تمبر، پاکت مهر روز، پاکت‌نامه تمبردار و بدون تمبر دوره‌های قاجار و پهلوی، کارت پستال، تلگراف، لیبل پاکت نامه‌های دوره قاجار و ... را از دیگر موارد اهدایی به این مرکز ذکر کرد.

    گفتنی است گنجینه تمبر، ‌اسکناس و سکه، واقع در طبقه منهای یک موزه مرکزی آستان قدس رضوی (صحن کوثر حرم مطهر)، در سال 1369 بنا شده است و  با در اختیار داشتن مجموعه‌های بی‌نظیر و کم‌نظیر در بسیاری موارد، رتبه اول را در منطقه از آن خود کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.