۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 269340

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: يائسگي دوراني است كه با تغييرات زياد جسمي و روحي همراه خواهد بود. در اين دوره زماني نيز مانند ديگر سنين مختلف، تغذيه نقش بسيار مهمي دارد. رعايت برخي نكات تغذيه اي مي تواند به شرايط بهتر در اين دوران جديد زندگي كمك كند.

توصيه هاي مهم و كاربردي در دوران يائسگي زنان

افزايش خطر ابتلا به بعضي بيماري ها در دوران يائسگي

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛‌ با افزايش سن اميد به زندگي، يائسگي را بايد دوران جديدي در زندگي هر خانمي دانست. توقف ترشح هورمون ها موجب تغييرات بسياري در بدن مي شود و خطر ابتلا به بعضي بيماري ها را افزايش مي دهد. به همين دليل است كه خانم هاي يائسه بيشتر در معرض پوكي استخوان، ديابت،‌ فشار خون بالا، بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان هستند. اما امروزه به خاطر مراقبت هاي خاص، تشخيص و بهبود درمان مي توان با اين بيماري ها مقابله كرد تا منجر به ناتواني و معلوليت نشود.

 دامنه ديگر پيشگيري به تغذيه مربوط مي شود. مطمئنا نمي توان گفت كه كدام خوراكي به طور كامل براي هر بيماري مفيد يا مضر است اما اجتناب از برخي اشتباهات مي تواند ضامن تغذيه خوب براي سلامتي باشد. هدف اصلي اين توجه، تنوع و تعادل است. امروزه مانند بسياري از جوامع، ما نيز از غذاهاي خيلي شور، خيلي شيرين، تصفيه شده و گوشت ها زياد استفاده مي كنيم اما ميوه ها، سبزيجات و غلات جايگاه كمرنگ تري در تغذيه دارند.

توصيه هاي مهم و كاربردي در دوران يائسگي

  • مواد غذايي را انتخاب كنيد كه كاملا تصفيه نشده باشند و مصرف خوراكي هاي صنعتي را نيز محدودتر كنيد.
  • با حذف نمك پاش از سفره و ميز غذا مصرف نمك را كمتر كرده و از چيپس ها و ديگر خوراكي هاي شور نيز پرهيز نماييد. حتي سبزيجات كنسروي و پنيرها را نيز قبل از مصرف بشوييد تا نمك اضافي از بين برود.
  • بيشترين مقدار مصرف ميوه ها و سبزيجات را در برنامه تغذيه بگنجانيد. اين خوراكي هاي طبيعي كالري كمي دارند اما سرشار از فيبرها هستند و فيبرهاي موجود در‌آنها نيز به عملكرد سيستم گوارش و  جذب چربي ها و كلسترول را كاهش مي دهد.
  • مصرف چربي هاي حيواني را كمتر كنيد به خصوص اگر كلسترول بالا داريد. براي آشپزي از روغن هاي گياهي استفاده كنيد. البته كره را به طور كلي كنار نگذاريد زيرا منبع ويتامين A است.
  • پروتئين هاي گياهي مانند حبوبات و سويا و همچنين ماهي را جايگزين گوشت هاي چرب نماييد.
  • از روش هاي پخت با مقدار كم روغن مانند بخارپز و كبابي كردن استفاده نماييد.

لذت غذا خوردن

اگر اين توصيه ها با محدوديت ها همراه باشد هيچ تاثيري نخواهد داشت. خوردن مقدار كمي از انواع خوراكي ها بهترين روش است. منع مصرف بعضي از مواد غذايي سبب نااميدي مي شود و ادامه اين رژيم را مشكل مي كند.

زمان غذا خوردن بايد با لذت همراه باشد. سعي كنيد در آرامش و راحتي غذا ميل كنيد و به گرسنگي و سيري حتما توجه داشته باشيد.

از ريزه خوري و تنقلات بپرهيزيد زيرا اشتها را كاهش مي دهد و مانع از تمايل و لذت در وعده بعدي غذا مي شود.

نبايد در مورد وزن وسواس بيش از حد داشت؛ فقط كافي است به سادگي آن را كنترل كرد.

يائسگي با تغييرات بدني همراه است كه مي تواند به شكل اضافه وزن بروز كند. دانستن اين نكته به مديريت اين حالت كمك مي كند زيرا تغذيه تنها راه حل مقابله با افزايش وزن نيست. براي مقابله با چاقي بايد تحرك نيز داشت. پياده روي، يوگا و شنا بهترين ورزش ها در اين دوران است.

خانم هايي كه دوست دارند پس از يائسگي نيز تناسب اندام داشته باشند بايد به سلامت خود توجه كنند تا از خطر ابتلا به سرطان پيشگيري شود. به عنوان مثال بايد به اندازه كافي كلسيم مصرف گردد، مراقب باشند توده عضلاني تحليل نرود و... به همين دليل لازم است براي رعايت رژيم در اين دوران حتما با پزشك و متخصص تغذيه مشورت شود.

منبع:www.Esante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.