قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: بنا به روایات رسیده از ائمه اطهار (ع) روحِ هر یک از مردگان، پس از مرگ به اذن الهی به زمین بازگشته و به مشاهده مناظری می پردازند که گاه موجب سرور و گاه حزن آنان می گردد.

ارواح مردگان به چه شکل به زمین می آیند؟

در این باره اسحاق بن عمار می گويد: از امام كاظم (عَليه‌السَلام) پرسيدم: آيا مؤمني كه از دنيا رفته است به زيارت و ديدار خانواده و كسان خود می آيد؟

 آن حضرت پاسخ فرمودند: «بلي»، پرسيدم: به چه مقدار می آيد؟

حضرت فرمودند: عَلي قَدر فَضائلهُم مِنهُم مَن يَزور فِي كُل يَوم وَ مِنهُم مَن يَزور فِي كُلِ يَومين وَ مِنهُم مَن يَزور فِي كُلِ ثَلاثَة أَيام؛ به مقدار فضائلي كه آنان دارند به ايشان اجازه ديدار مي‌دهند، از آنان كساني هستند كه هر روز به ديدار مي‌آيند و كساني هستند كه هر دو روز يكبار خانواده و خويشان خود را زيارت مي‌كنند، بعضي ديگر از ايشان هر سه روز يك بار.

 اسحاق می گويد: من از طرز گفتار آن حضرت چنين فهميدم كه می فرمايند: كمتر مهلتي كه به ايشان اجازه مي‌دهند، هر هفته‌ای يك بار است، يا كمتر از يك هفته اجازه به ايشان داده نمی شود.

 پس از آن حضرت پرسيدم در چه ساعتي به زيارت می آيند؟

فرمودند: عِندَ زِوال الشَمس وَ مِثل ذلِك؛ هنگام زوال آفتاب يا اندكي پيش از زوال خورشيد.

سپس پرسيدم: در قالب چه صورتي و به چه شکلی می آيند؟

حضرت فرمودند: فِي صَورة العَصفور أَو أَصغَر مِن ذلِك فَيبعث اللهُ تَعالي مَعهُ مَلكا فَيريه ما يَسره وَ يَستر عَنهُ ما يَكره فَيري ما يَسره وَ يَرجع إلي قَرة عَين؛ به صورت گنجشك يا كوچكتر از آن (پرنده‌اي لطيف)، و خداوند فرشته‌اي را به همراه او گسيل می دارد كه آنچه او را خوشحال مي‌سازد به او نشان دهد و آنچه او آن را دوست نمی دارد از او بپوشاند و او شادمانی اهل خود را ديده و با چشم و دل روشن و مسرور بازمی گردد.

منابع:

1-کلینی، کافی، ج3: 321.

2-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج6: 257.

*زکی زاده رنانی، ششصد و پنجاه و پنج پرسش در محضر امام موسی کاظم (ع): 42، 147-148

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارگر IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    خداوند تمام اموات را بیامرزه