عشقستان- محمد رضایی: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دریادمان سردار شهید خرمشهر و آبادان، مهندس سید علی‌اصغر صالحی که با حضورعلمای حوزه و دانشگاه و مسؤولان فرهنگی وهمرزمان آن شهید در مشهد برگزار شد، گفت:

 شهید علی‌‌اصغر صالحی معلم مقاومت بود

 شهید بزرگوار مهندس سید علی‌ اصغر صالحی به ما و ملت ایران درس ایثار و مقاومت آموخت .

آیت‌ا... محسن اراکی با اشاره به شرایط ویژه روزهای آغازین جنگ در منطقه جنوب کشور و بویژه خرمشهر و آبادان تصریح کرد: امثال شهید صالحی در آن روزها با جانفشانی و ایثار خود نقش بسیار ویژه‌ای را در تاریخ انقلاب ایفا کردند و توانستند این آب و خاک را از وجود دشمنان پاک کنند.

وی افزود: انقلاب اسلامی بر اساس عقل و منطق شکل گرفته است و شهدای ما برای دفاع از آرمانهای ارزشمند اسلامی به صحنه آمدند و در این راه، همچون شهید علی‌‌اصغر صالح شریعتی با قامتی استوار مقاومت کردند.   

 

  نقش ویژه‌ شهدادر تاریخ 

آیت‌ا... محسن اراکی با تأکید بر لزوم گرامیداشت یاد شهدا، خطاب به برگزارکنندگان یادمان سردار شهید خرمشهر و آبادان، مهندس سید علی‌اصغر صالحی فرزند آیت‌ا... سید میرزا حسن صالحی مدرس  که پس از گذشت ۳۴ سال انتظاربرگزار
 می شود، اظهار داشت: شهدا نقش ویژه‌ای در تاریخ ملت ما ایفا کردند و شهید سید علی‌اصغر صالحی یکی از این بزرگواران بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تبیین جایگاه شهید و شهادت، هدف شهدا را رسیدن به قرب الهی عنوان کرد و افزود: شهیدان پرچمداران مبارزه علیه ظلم و ستم وشهادت طلبی و چراغ هدایت و ستاره فروزان جامعه اسلامی هستند و باید از راه آنان درس بگیریم.

وی با بیان اینکه انبیای الهی یک لحظه از مبارزه با طاغوت دست نکشیدند، افزود: شهیدان با تأسی از انبیا و اولیای الهی، بویژه سرور و سالار شهدا، حضرت اباعبدا... الحسین(ع) درس جهاد در راه حق، بندگی، پاکبازی، ایثار و شجاعت را به همگان آموختند.

  عمل به سیره شهدا در زندگی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بابیان اینکه انتقال پیام شهدا به نسل جوان و تجلیل از مقام شامخ شهید ، وظیفه همگانی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: یاد و خاطره این شهدا همیشه در دل ما جاری است و رفتار و سیره آنها را باید در زندگی خود عملی کنیم.

وی با بیان اینکه ثواب بزرگداشت شهدا، کمتر از شهادت نیست و تجلیل از شهدا و پیگیری اهداف آنها، تجلیل از خوبی ها، فضیلتها و ارزشهاست، اضافه کرد: شهدا با تفکر و اندیشه الهی، راه خود را تعیین کردند و با جانفشانی ها و ایثارگری ها در این راه مقدس، به سوی حق شتافتند.وی بیان کرد: شهدا راه چگونه زندگی کردن ابدی را به ما آموختند و اوج بندگی را در عالم معنا تفسیر کردند و نشان دادند که ارزش حرکت به سوی خداوند، از بندگی مادی بالاتر است و هرکسی این مسیر را دنبال کند، خداوند به او عزت می دهد.

 

  برادرم با خداوند معامله‌خاصی داشت

دکترسید عباس صالحی،برادر شهید ومعاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اولین مراسم یادمان شهید مفقودالاثر سیدعلی‌‌اصغر صالح شریعتی، با بیان اینکه نمی‌دانم برادرم چه معامله خاصی با خداوند کرد که این گونه پاداش گرفته و به مقام شهدای گمنام نایل آمده است، یادآور شد: مراسم امشب به درخواست همرزمان و دوستان شهید و با تأخیر سی‌وچهار ساله برگزار شده است.وی با تشکر از برگزارکنندگان مراسم یادمان شهید سیدعلی‌اصغر صالحی ، با اشاره به زندگی این شهید گفت: ایشان در 15 سالگی به دانشگاه نفت آبادان رفت و در 19 سالگی نیز از این دانشگاه با مدرک مهندسی دانش آموخته شد و به عنوان یک نخبه به مدارج علمی، اخلاقی ، نظامی و مهندسی بالایی دست یافت.

 برادر شهید سیدعلی‌اصغر صالحی با اشاره به ویژگی‌های این شهید مفقود‌الاثر، تصریح کرد: ایشان در دانشگاه به علم‌آموزی و بعد از آن نیز به مدیریت جهادی مشهور بود و اکنون نیز نه تنها به مشهد، بلکه به خرمشهر، آبادان و حتی تهران نیز تعلق دارد و در سال آینده در این شهرها برای این شهید مراسم و یادمان برگزار می‌شود.

  بیان حالات خانواده‌ ایثارگر در شیار ۱۴۳

 معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور خانواده های دارای مفقود الاثر و دوستان همرزم شهید صالحی و جمعی از خانواده‌های شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی در این محفل نورانی اظهار داشت: خانواده‌هایی که پیکر فرزندان خود را بازنیافتند، همواره در حال و هوای خاصی بودند که با بی‌خبری و دلواپسی همراه بود و فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ نیز به خوبی بخشی از این فضا را ترسیم کرد.

 دکترصالحی با یادآوری دوران خاطره‌انگیز جنگ تحمیلی، افزود: خبر زخمی شدن شهید صالحی در آبان 1359 به خانواده ما رسید و با هر بار اعلام آزادی اسرای جنگ تحمیلی، امیدها در دل ما زنده می‌شد، اما امروز و بعد از گذشت 34 سال از مفقود شدنش، هنوز هیچ اطلاعی از او نداریم.

 وی با بیان اینکه شاید خیلی‌ها برای ورودی فکر و  ایمانشان ارزش قایل نباشند، اما برادرم اصغر آقا برای این مسأله یک جایگاه اساسی قایل بود، افزود:  سال 57 ایشان یک ترم از دانشگاه مرخصی گرفت تا یک سیر مطالعاتی داشته باشد و درست زمان پیروزی انقلاب آمد. در شرایط خاصی بود که ذهنشان در حال شکل‌گیری فکری و باورهای خاص و جدی بود؛ باورهایی که بعدها جدی‌تر و عمیق‌تر شد.

 

  فرمانده دژ یا راننده ساده

دکتر معصومه آباد (از معدود اسراي زن جنگ تحميلي و نويسنده کتاب تحسين شده «من زنده ام» و نماينده فعلي شوراي شهر تهران)، نیز با بیان خاطراتی از آن شهید گفت:روزی که اولین بار سردارسیدعلی‌اصغر صالحی را دیدم، به دلیل سادگی رفتار ونجابتی که داشت، فکر کردم راننده ساده است و نمی دانستم یک نابغه جنگ و فرمانده “دژ”و یک محور عملیاتی جنگ تحمیلی است.

 وی افزود: شهدا برای بزرگ شدن روح خود و اطرافیانشان در جهت قرب الهی تلاش کرده اند و وقتی این رنج و سختی توأم با هدف است و هدف هم متعالی باشد واگر این تلاش با اندیشه، فکر و جهان بینی انسان همراه باشد، موجب تعالی روح انسان می شود، ضمن اینکه عقب گرد ندارد، پیشرفت هم دارد و شهید صالح شریعتی از این گونه افراد بود.

این یادگار دفاع مقدس  با بیان اینکه شهدا، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده‌های عزیز آنان با پیشتازی و پیشگامی‌خود راه سعادت و افتخار را در تاریخ این سرزمین گشوده‌اند.افزود: گرامیداشت یاد شهدا وظیفه تمام اقشار جامعه است واینکه افراد و گروه‌های مختلف جامعه مقام شهید را گرامی می‌دارند، باعث تعالی روح جامعه و شکوفایی روحیه ایثارگری در کشور می گردد که باید قدر این نعمت را 
بدانیم.لازم به ذکر است، اولین یادمان سردار شهید خرمشهر و آبادان، مهندس سید علی‌اصغر صالحی به همت شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران ونیز شرکت ملی گاز استان خراسان رضوی با حضور جمعی از مسؤولان، مردم، همرزمان شهید که از مدیران ارشد کشورند و خانواده معظم شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس شهر مشهد در تالار ابن سینای این شهر برگزار شدو رزمندگان دیروز و رفقای  امروزبا یادآوری سالهای دفاع مقدس دیدارها را تازه کردند و به خاطره گویی از این شهید پرداختند که در صفحات بعدی عشقستان از نظر خوانندگان محترم خواهد گذشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.