۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 269778

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت در مورد مالیات بر دخانیات گفت: مصرف سیگار در کشور سالی ۶۰ میلیارد نخ است، از این میان ۳۸ میلیارد نخ در کشور تولید، ۱۰ تا ۱۴ میلیارد نخ واردات رسمی و ۱۰ تا ۱۳ میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

سالانه چقدر سیگار در کشور دود می شود؟
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی برنامه مناظره، موضوع این هفته در مورد مالیات بر دخانیات با حضور علی اصغر رمزی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت ، معدن و تجارت، نعمت ا... شهبازی سرپرست شرکت دخانیات ایران ،خسرو صادق نیت رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات،سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و محمدرضا مسجدی استاد دانشگاه و رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات روز جمعه در شبکه یک سیما برگزار شد.

بخش نخست برنامه این هفته

علی اصغر رمزی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت ، معدن و تجارت در ابتدای سخنان خود اعلام کرد: ذر سال قبل شرکت دخانیات ایران خصوصی شد و وظایف حاکمیتی آن به وزارت صنعت ، معدن و تجارت واگذار شد.

رمزی افزود: در سال 60 میلیارد نخ مصرف سیگار در کشور است. از این میان 38 میلیارد نخ در داخل کشور تولید می شود و 10 تا 14 میلیارد نخ واردات رسمی است.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات ادامه داد: 10 تا 13 میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می شود و کشت توتون در کشور 6 هزارتن است و 20 هزار تن توتون نیز واردات می‌شود.

علی اصغر رمزی در ادامه بیان کرد: 38هزارمیلیارد نخ را 4 شرکت ایرانی و داخلی تولید می کنند. واردات نوساناتی در طی سال های گذشته داشته و پیش بینی ما برای واردات سیگار در سال 93، 14 میلیارد نخ می باشد.
وی در ادامه گفت: طبق قانون برنامه پنجم کل واردات رسمی دخانیات باید به تولید داخلی تبدیل شود.

رمزی در خصوص مالیات دخانیات اظهارداشت : مالیات و عوارض گمرک 83 درصد از واردات هر نخ سیگار است و علاوه بر آن 10درصد حق انحصار است.

نعمت ا... شهبازی سرپرست شرکت دخانیات ایران در مورد مالیات بر دخانیات اظهار داشت: برای کاهش مصرف دخانیات تنها سیاستهای قیمتی کافی نیست.

وی افزود: اما اگر می‌خواهیم در این زمینه تصمیم گیری در جهت کاهش مصرف دخانیات داشته باشیم، باید به فکر صنعت دخانیات کشور با وجود 7هزار کارگر شاغل در آن در مدنظر قرار گیرد. اگر تصمیم عجولانه‌ای در این زمینه اتخاذ شود، نه تنها موجب کاهش نخواهد شد، بلکه افزایش مصرف را در پی خواهد داشت که مطمئنا سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت و علاوه بر آن صنعت دخانیات کشور نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

خسرو صادق نیت رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات در مورد مصرف دخانیات در کشور اظهار داشت: وضعیت ما در این زمینه مطلوب نیست و با وجود اینکه باید تا 10سال آینده 30درصد افت در تعداد مصرف کنندگان دخانیات داشته باشیم نتوانستیم، اقدامات جدی انجام دهیم.

صادق نیت در ادامه گفت: 40 سال آینده جز 3 کشور اول مصرف دخانیات در جهان خواهیم شد. درصد رشد در نوجوانان و دختران ما رشد فزاینده‌ای را نشان می دهد. مشکل بعدی در مورد مرگ 9000 نفری است که در معرض دود سیگار هستند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات افزود: 30درصد بچه های زیر 5 سال با دود سیگار مواجه هستند و احتمال اینکه در بزرگسالی مصرف کننده دخانیات شوند، بالا است.

وی در ادامه تصریح کرد: عملکرد ما در  6 روش سازمان بهداشت جهانی WHO در کنترل مصرف دخانیات ضعیف ترین عملکرد را در مورد مالیات داشته‌ایم.

مطالعات در 76 کشور موفق در کنترل دخانیات نشان می دهد توانسته اند برنامه دریافت مالیات در این خصوص را موفق به عمل رسانند.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص موضوع برنامه گفت: مصرف سیگار در اغلب فتواهای مراجع شبهه شرعی دارد و در دنیا نیز مصرف سیگار را تهدید جهانی اعلام کرده اند.

وی افزود: 50درصد مصرف کنندگان به نوعی دچار مرگ زودرس می شوند. این مصرف سنگین نه تنها در سلامت افراد تاثیر می گذارد بلکه در خصوص مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز مشکلاتی را به وجود می آورد.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: هزینه های اقتصادی زیادی برای خانواده ها و کشورها ایجاد می شود و سوالی که در خصوص وضعیت ما با توجه به اینکه اکثر کشورهای دنیا توانسته اند دخانیات  را کنترل کنند پیش می آید این است که ما چه کرده ایم که نتوانستیم این آمار را کاهش دهیم؟

نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: گزارش هایی وجود دارد که اگر قیمت افزایش یابد کاهش مصرف خواهیم داشت.

محمدرضا مسجدی استاد دانشگاه و رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه دخانیات یک موضوع و معضل جهانی است افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است سیگار زهردیر کش است.
مسجدی افزود: سازمان بهداشت جهانی یک معاهده ای را تنظیم کرد به نام مبارزه با مصرف دخانیات ما مکلف هستیم که قوانین آن را رعایت کنیم. ما جزو کشورهای پیشگام در مبارزه با دخانیات هستیم، پس هم در سطح ملی و هم بین المللی چارچوبی داریم.
وی در ادامه گفت: سیگار زهری است که هیچ کس از مصرف آن سودی نمی برد.

رمزی: اعداد و ارقام ارائه شده در کشور از آمارهای داخل کشور بسیار پایین تر است.

علی اصغر رمزی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت ، معدن و تجارت در خصوص مالیات بر دخانیات در کشور اظهار داشت: متاسفانه قیمت هایی که برای اخذ مالیات ارائه می شود، قیمت های پایینی است و طبق اعلام گمرک 83 درصد مالیات دریافت می شود.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال 86 افزایش مالیات بر سیگار را تصویب کرد که کاهش تولید داخل و افزایش  قاچاق را به همراه داشت.

رمزی در ادامه گفت: توجه به این نکته ضروری است که کارخانجات تولید سیگار توتون های آلوده و سمی را خریداری نمی کنند اما متاسفانه برخی کشور ها با خرید توتون های سمی و آلوده و تبدیل آن به سیگار و ورود آن به صورت قاچاق به سایر کشوره ها، از جمله کشور ما باعث به خطر افتادن سلامت مردم می شوند که اگر از مراجع رسمی وارد کشور ما شوند آزمایش و بررسی خواهد شد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه 11 درصد مالیات دریافت می شود، گفت: متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده مناسب و دقیقی دریافت نمی شود.
رمزی افزود: در خصوص واردات ما به عنوان مرکز حاکمیتی در این زمینه 10 درصد حق انحصار از واردات و 2 درصد از تولید داخل و 3 درصد نیز برای هولوگرام دریافت می کنیم که جمعا 150 میلیارد تومان فیش به خزانه دولت واریز می شود.

رمزی در باره آمار ارائه شده گفت: اعداد و ارقام ارائه شده در کشور از اعداد و ارقام داخل کشور بسیار پایین تر است.

شهبازی: سیاست های حمایتی از این صنعت دخانیات در کشور بسیار پایین است

نعمت ا... شهبازی سرپرست شرکت دخانیات ایران در خصوص مالیات بر دخانیات اظهار داشت: بنده منکر مضرات مصرف سیگار نیستم، اما نباید با تصمیم گیری های غلط صنعت داخلی کشور را قربانی کرد زیرا ساده ترین راه دریافت مالیات از دخانیات است اما متاسفانه به دلیل اینکه مجلس شورای اسلامی حمایت جدی از تولید داخل ندارد، تصمیم گیری های غلط در این زمینه موجب ایجاد مشکلات جدی در کشور خواهد شد.
وی افزود : سیاست های حمایتی از این صنعت در کشور بسیار پایین اما بالاترین قیمت تمام شده را در کشور را خواهیم داشت.

شهبازی گفت: تجارت سیگار در کشور یک تجارت ساده نیست و سیاست های اتخاذ شده در این زمینه قاچاق را تحریک کرد.

سرپرست شرکت دخانیات ایران تصریح کرد: متاسفانه به دلیل قاچاق، صنعت دخانیات در کشور با مشکلات جدی روبه رو شده است و از نظر من تا زمانی که یک بسته سیاستی مناسب در این خصوص تدوین نشود، نمی توانیم به نتایج درستی دئر این زمینه برسیم و با با تصمیمات اتخاذ شده غلط، کاهش تولید داخل و افزایش قاچاق را در پی خواهیم داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: قیمت سیگار در سه سال گذشته با افزایش مواجه بوده است.

صادق نیت: ساده ترین راه برای کاهش مصرف دخانیات، افزایش مالیات سیگار است

خسرو صادق نیت رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات در خصوص مالیات بر دخانیات اظهار داشت: سگار با حداقل 3 تا 7 برابر قیمت تولید به مردم ارائه می شود، اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که این پول سنگین از این صنعت دریافت می شود، اما مقصد آن دقیق مشخص نیست.

وی در ادامه گفت: مطالعات انجام شده از 76 کشور دیگر نشان از این دارد که افزایش مالیات سیگار موجب کاهش مصرف و از طرفی افزایش توجه به قاچاق را در پی دارد.

صادق نیت تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد WHO به عنوان ارگان مرجع در این زمینه ساده ترین راه برای کاهش مصرف دخانیات، افزایش مالیات سیگار است.

قاضی زاده هاشمی: ما ارزان ترین سیگار را در منطقه داریم

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص مالیات بر دخانیات اظهار داشت: متاسفانه نه تنها در خصوص سیگار بلکه کلیه کالاها آمارهای نجومی در ارتباط با قاچاق اوجود دارد.

وی افزود: برخی افراد افزایش مالیات سگار را مساوی با تعطیلی این صنعت می دانند که غلط است.

قاضی زاده گفت: طبق آمارهای به دست آمده برخی کشورها مثل هند با افزایش مالیات بر سیگار در کاهش مصرف آن موفق بوده اند.

نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما ارزان ترین سیگار را در منطقه داریم اما متاسفانه چند برابر قیمت داخل سیگار به کشور قاچاق می شود.
مسجدی: برخی مردم 2 تا 3 برابر هزینه سیگار خود، خزج سلامت خود و خانوادشان می کنند.

محمدرضا مسجدی استاد دانشگاه و رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در خصوص مالیات بر سیگار اظهار داشت: متاسفانه 65 هزار نفر به دلیل بیماری های ناشی از سیگار از دنیا می روند.
وی افزود: در سال 84، 86 که مجلس مالیات بر سیگار را افزایش داد، با کاهش جدی در قاچاق سیگار مواجه بودیم.

مسجدی در ادامه تصریح کرد: سوال مهم برای من این است که چگونه است که برای کلیه کالاها به راحتی مالیات دریافت می شود اما برای سیگار خیر.

وی خاطر نشان کرد: در اقتصاد مقاومتی به دنبال توجه به پایه های حکومتی هستیم که سیگار تهدید برای سلامت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است و مجلس و دولت  مکلف هستند، تا رقم مالیات را افزایش دهند تا از این طریق اقتصاد مقاومتی محقق شود.

استاد دانشگاه و رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ادامه گفت: طبق اعلام بانک جهانی برخی مردم 2 تا 3 برابر هزینه سیگار خود، خرج سلامت خود و خانوادشان می کنند.
 مخاطبان فرهنگ سازی را راهی مناسب برای منع اعتیاد جوانان دانستند

به گزارش روابط عمومی برنامه مناظره مخاطبان به سوال نظر سنجی این هفته برنامه مناظره مبنی براینکه "به نظر شما کدام راه برای منع اعتیاد جوانان به سیگار موثرتر است؟" خواهد بود:1- افزایش مالیات بر فروش سیگار

2- ممنوعیت مصرف سیگاردر اماکن عمومی

3-فرهنگ سازی ؛بدین شکل پاسخ دادند: گزینه شماره 1 افزایش مالیات برفروش سیگار ، 33.67 درصد رای مخاطبان را شامل شد و گزینه شماره 2 ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی 18.11 درصد نظر مخاطبان و گزینه شماره 3 فرهنگ سازی بیشترین رای یعنی 48.23 نظر مخاطبان را در برگرفت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.