قدس انلاین – سعید کوشافر: از زمانی که قرار شد سال اینده بجای نفت روی دریافت مالیات تمرکز شود و مالیات نقش جدی تری در اداره کشور داشته باشد ؛ بحث ها پیرامون این مساله هم جدی تر شد و سخن از فراریان مالیاتی و راههای دریافت مالیات از بخش سایه اقتصاد کشور به میان امد.

درگیری مالیاتی دو وزارتخانه دولتی / نعمت زاده:از اقتصاد راکد به زور مالیات میگیرند/عسگری:مالیات گرفتیم وقانونی هم گرفتیم

درعین حال کارشناسان ودست اندرکاران اقتصادی کشور نگرانی خود را از افزایش احتمالی پایه مالیاتی و فشار به فعالان اقتصادی برای دریافت مالیات بیشتر ابراز کردند این درحالی است که بنا بر برخی اظهارات هم اکنون چیزی حدود 40درصد بخشهای اقتصادی کشورمان از معاف است .

این درحالی است که هنوز وارد سال 94 نشده ایم خبرهای ناخوشایندی از برخورد سازمان امور مالیاتی با تولید کنندگان باقی مانده درفضای رکود فعلی به گوش میرسد و اینکه این سختگیریها حتی تا پلمب انبارهای برخی شرکتها نیز پیش رفته است.

***انتقادات تند نعمت‌زاده از سکان‌داران مالیاتی کشور

دراین راستا با خبر شدیم که محمدرضا نعمت زاده در جمع مدیران بخش اقتصادی و فعالان حوزه تولید استان سمنان اظهار داشت: موارد اصلاحی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده قرار است تا در وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این قانون هم‌اکنون تحت بررسی کارشناسانه است، ابراز امیدواری کرد تا قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به نفعی که مشکلات عمده در حوزه تولید را رفع کند اصلاح شود.

وزیر صنعت با اشاره به پافشاری مسئولان مالیاتی کشور بر ادامه روند فعلی در اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده تصریح کرد: تا امروز سکان‌داران مالیات کشور روی حرف خود اصرار می‌ورزند و در اصول فعلی این قانون توافق نمی‌کنند.

به گفته نعمت زاده، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده دارای نقاط ضعفی است که باید برطرف شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نقاط ضعف قانونی و فقدان اطلاعات لازم از مؤدیان مالیاتی را دو عامل فشار به بنگاه‌های تولیدی کشور عنوان و تصریح کرد: در شرایطی که تولید کشور باوجود تحریم‌ها و کمبود نقدینگی دچار تنش و اختلال شده است مدیران مالیاتی در کشور افتخار می‌کنند که توانسته‌اند بیش از سقف تعیین‌شده از این بنگاه‌ها مالیات اخذ کنند.

وی با اشاره به اینکه در اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده قرار بود تا ضمن کاهش مالیات دریافتی از صنعت و تولید، بخشی از آن از مصرف‌کنندگان اخذ شود، بیان کرد: اما امروز می‌بینیم که بیشتر بار مالیاتی در کشور بر دوش مؤدیان تولیدکننده افتاده است.

نعمت زاده گفت: مسئولان مالیاتی همواره فشار می‌آورند که تولیدکننده پولی را که صرف سرمایه‌گذاری و تولید کالا و نیز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شود را تقدیم آنان کنند و اگر مؤدیان این کار را نکنند مشمول جریمه می‌شوند.

وزیر صنعت با اشاره به اقدام کشورهای دنیا برای خروج از رکود،‌خاطرنشان کرد: در زمانی که رکود بر کشورهای غربی حاکم شد؛ این کشورها تمهیدات ویژه‌ای را برای حمایت از تولید کنندگان خود اندیشیده‌اند و این در حالی است که ما مالیات را از تولیدکنندگان می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی نیز برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده کمک خواهد کرد، تصریح کرد: 90 درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مشکلات حوزه تولید و صنعت واقف هستند.

***بسیاری از زیرمجموعه‌های نعمت‌زاده مالیات نمی‌دهند

اما رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به انتقادات اخیر وزیر صنعت از نظام مالیاتی گفت: این سازمان در چارچوب قانون مالیات دریافت کرده و فراتر از آن عمل نکرده است.

علی عسکری ، اظهار داشت: اگر کارهای آقای نعمت‌زاده ایراد ندارد کارهای ما هم ایراد ندارد.

وی با تأکید بر "ما هم بلدیم انتقاد کنیم"، گفت: سازمان امور مالیاتی کشور در چارچوب قانون مالیات گرفته و فراتر از آن ریالی دریافت نکرده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اگر قانون درست اجرا می‌شود کسی نباید ناراحت شود؛ بسیاری از همان کسانی که در حوزه آقای نعمت‌زاده فعالیت می‌کنند مالیات نمی‌دهند.

عسکری با اشاره به "قانون فشار حالی‌اش نمی‌شود" تصریح کرد: طی 11ماهه سال جاری 52هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی وصول شده و تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود این رقم به 57هزار میلیارد تومان برسد.

***کنترل ۶۰ تا ۷۰ درصدی فرارهای مالیاتی

این اظهارات درحالی است که پیشتر رئیس سازمان امور مالیاتی از کنترل ۶۰ تا ۷۰ درصدی فرارهای مالیاتی در کشور با فراهم کردن امکانات و ابزارهای لازم در این زمینه خبر داد.

 علی عسگری گفت: طبق مطالعاتی که انجام شده 20 تا 25 درصد تولید ناخالص داخلی فرار مالیاتی است.

رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: اگر این میزان را به قیمت جاری حساب کنیم، حدود 250 هزار میلیارد تومان و اگر با قیمت ثابت در نظر بگیریم، حدود 530 هزار میلیارد تومان می‌شود. آنچه واقعیت دارد و ظرفیت اقتصاد ما نشان می‌دهد این است که حجم فرار مالیاتی در کشور ما حجم بالایی است و باید با افرادی که از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند به صورت جدی برخورد شود.

عسگری در پاسخ به این سوال که آیا با قانون جدید امور مالیاتی که در مجلس شورای اسلامی فرار مالیاتی به صفر می‌رسد، گفت: در مجموع فرار مالیاتی صفر نمی‌شود و در کشورهای توسعه یافته که به همه ابزارهای لازم دسترسی دارند فرار مالیاتی صفر نیست. موضوع این است که بتوانیم این فرار را به حداقل برسانیم. در تلاشیم با ابزارها و امکاناتی که در کشور فراهم کرده و با همکاری سایر قوا فرارهای مالیاتی را 60 تا 70 درصد کنترل کنیم.

وی ادامه داد: البته بخشی از فرارهای مالیاتی مربوط به ترفندهایی است که مودیان می‌زنند و باید تلاش کنیم این ترفندها را شناسایی و با افراد متخلف برخورد کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که تاکنون چه مقدار درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده در سال 93 محقق شده است، گفت: تاکنون از 59 هزار و 300 میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده 96 درصد محقق شده است و پیش‌بینی صورت گرفته برای سال آینده از محل درآمدهای مالیاتی حدود 75 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود بتوانیم به این مقدار درآمد دست یابیم.

عسگری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا از ال‌سی‌ها نیز مالیات اخذ می‌شود یا خیر، گفت: کسانی در کشور تسهیلات و امکاناتی را برای فعالیت اقتصادی دریافت می‌کنند باید اطلاعات خود را به نظام مالیاتی ارائه دهند البته امروز بخشی از این اطلاعات در دسترس نظام مالیاتی قرار دارد اما موضوع این است که بتوانیم این اطلاعات را نظام‌مند کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز از ال‌سی نیز مالیات گرفته می‌شود، گفت: از ال‌سی‌ مالیات گرفته نمی‌شود بلکه ال‌سی برای تشخیص مالیات است. کسی که از بانک وام یا ارز می‌گیرد، باید حجم فعالیت‌اش مشخص باشد بنابراین از ال‌سی به منظور تشخیص درآمد و فعالیت افراد استفاده می‌شود و از آن مالیات گرفته نمی‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به افزایش 28 درصدی درآمد مالیاتی در سال آینده اضافه کرد: نرخ مالیات در سال 94 افزایش نخواهد یافت و قرار نیست از کسی که زیان می‌کند مالیات بگیریم بلکه ما از سود مالیات می‌گیریم و کسی که سود کرده باید مالیات بدهد.

*** چند فراری از مالیات محکوم شده‌اند؟

درهمین راستا یک وکیل دادگستری با بیان اینکه باید سازمان امور مالیاتی در مرحله اول به بحث فرار مالیاتی ورود کند، گفت: ما قانونی برای مبارزه با فرار از مالیات داریم اما تاکنون برای چند فراری از مالیات محکومیت صادر شده است؟

منصور ملکی درباره علل فرار مالیاتی گفت: ساختار اصلی اقتصاد مقاومتی،‌ درآمد اتکا به مالیات است. اگر بحث اقتصاد مقاومتی هم نباشد از نظر اقتصادی اگر درآمدها متکی به مالیات باشد یک اقتصاد باثبات را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا در مقوله پرداخت مالیات کارهای فرهنگی بسیاری انجام گرفته است تا حدی که می‌توان شاخص‌های آن را در کشورهای درحال توسعه دید. به عنوان مثال شخصی از ایران به آمریکا سفر می‌کند و در آنجا درمی‌یابد که نباید از مالیات فرار کند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: این یعنی یک مدیریت خوب افکار عمومی صورت گرفته و فرهنگ پرداخت مالیات ایجاد شده است. این امر ایجابی بهتر از بحث مبارزه و مجازات است.

ملکی اظهار داشت: بحث این نیست که مجازات نباشد بلکه بحث این است که در ابتدا فرهنگ سازی شود. ما در قانون مالیات‌های مستقیم یک مقرره‌ای را برای مجازات کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند داریم، اما به نظر شما تاکنون چند محکومیت افرادی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند در سیستم قضایی کشور صادر شده است؟ آیا واقعا این راهکار موثر بوده است؟

این حقوقدان بیان داشت: به نظرم صرف مجازات و قانون در این زمینه کافی نیست بلکه باید در کنار مجازات کار فرهنگی صورت بگیرد. البته نمی‌شود گفت که ما در قوانین مان نقص داریم. همان یک قانون برای جلوگیری از فرار مالیاتی کافی است و باید یک متولی برای اجرای دقیق آن داشته باشد.

وی در خاتمه گفت: با توجه به اینکه چرخش پول‌ها به صورت بانکی انجام می‌شود و قانون پولشویی‌ هم داریم و این امکان برای مراجع نظارتی اعم از ضابطین و دادسراها و قضات وجود دارد که ورود کنند ولی به نظرم این بحث به دلیل تخصصی بودن باید در مرحله اول سازمان امور مالیاتی ورود کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    صنعت ومعدن وتجارت وزارت خانه بی در وپیکر.اصلامعلوم هست وظیفه این وزارت خانه چیست؟درشهرستانها سری به ادارات این وزارت خانه بزن.تنهاچیزی که ازان خبرتدارندصنعت است.پروانه های الکی صادرمیکنند.یادتون رفته موقع اختلاف قیمت موادپتروشیمی دولتی که براساس پروانه بهره برداری بودباقیمت بازارآن.برای تک تک کارکنان خودبه نام افرادخانواده هاشون پروانه صادرکردندو....
  • حسین IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    بنظر بنده که یک متخصص مالی و مالیات هستم وضعیت مالیاتی کشور ما اسف ناک است و تا زمانی که قوانین مالیاتی از مودیان حمایت جدی ننماید فرار مالیاتی همواره خواهد بود همچنین سازمانی که سر تا پای آن را رشوهخواری فرا گرفته است نیز نمیتواند ابزاری کارآمد برای وصول مالیات باشد گرچه دوستان وزارت دارایی همیشه حقیقت را انکار میکنند