معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری شش هزار و 239 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان بر اثر سرمازدگی آسیب دیدند که ارزش ریالی خسارت 26.4 میلیارد تومان برآورد شده است.

خسارت 26 میلیاردی سرما به کشاورزان چهارمحال و بختیاری
به گزارش  ایسنا،حمیدرضا دانش 17 اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، گفت: با گرم شدن هوای استان در ماه‌های دی و بهمن شش هزار و 239 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان بر اثر سرما زدگی آسیب دیدند.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی خسارت 26.4 میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: سرما زدگی موجب شد پنچ هزار و 566 تن از محصولات استان آسیب ببینند.

دانش خاطرنشان کرد:40 تا 80 درصد باغات و زمین‏های زراعی و نباتات، بستگی به نقاط مختلف استان طی این دو ماه آسیب دیدند که بیشترین بیشترین خسارت نیز متوجه درختان بادام بذری و سفید شد.

وی پرهیز از کشت در نقاط سرما‌گیر، مشورت با کارشناسان برای استفاده از گونه مناسب، تغذیه بهینه باغات و افزایش مواد عالی خاک را از راهکارهای مقابله با سرما زدگی و خشکسالی برشمرد.

دانش با بیان اینکه 270 هزار هکتار از اراضی استان زراعی، باغی و نباتی هستند، اظهارکرد: از این میزان 48 هزار هکتار اراضی باغی، 134 هزار هکتار اراضی زراعی و 88 هزار هکتار نیز نباتات است.

وی اعتبارات تملک دارایی استان در زمینه زراعت و باغداری را 1.1 میلیارد تومان و اعتبارات ملی را 2.5 میلیارد تومان دانست و افزود: از ابتدای امسال تاکنون 700 میلیون تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی جذب شده است.

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان همچنین با اشاره به اهمیت طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار، تصریح کرد: امسال یک میلیارد و 10 میلیون تومان از اعتبارات ملی برای هشت طرح استانی در زمینه توسعه باغات در اراضی شیب‎دار هزینه شده است.

به گفته وی، براساس برنامه پنجم توسعه مقرر شد 25 درصد کل تولیدات زراعی و باغی استان تحت پوشش تولید محصول سالم قرار گیرد که در همین راستا 47 نمونه از محصولات زراعی، باغی و نباتات استان برای نمونه‎گیری به آزمایشگاه‎های شیراز و اصفهان فرستاده شد که طی این آزمایش‎ها هیچ گونه باقی مانده فلزات سنگین و سموم شیمیایی در محصولات استان یافت نشد و سلامت محصولات استان تایید شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.