خزر بزرگترین دریاچه جهان که نام دریا را برازنده خود نموده؛ بحر دوستی، همکاری و تعامل کشورهای حاشیه آن است.

ناوشکن دماوند، نماد اقتدار و صلابت ایران در خزر

 نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نیروی حاکمیتی مسوولیت دفاع از مرزهای آبی کشور با به روزترین تجهیزات و آمادگی کامل نیروهای خود را به عهده دارد.

از این رو متخصصان مجرب و توانمند صنایع دریایی شهید تمجیدی واقع در شهر بندری انزلی برای کمک به استقلال و خودکفایی و ارتقا نیروی دفاعی کشورمان ساخت ناوشکن دماوند را به پایان رسانده و آن را امروز دوشنبه تحویل ناوگان قدرتمند شمال می دهند.

قله دماوند در فرهنگ ایران، مظهر پایداری و استواری و یک نماد ملی است و اکنون ایران در خزر، دماوندی دارد که صلابت نیروی دریایی ارتش و توان علمی و تجهیزاتی ایران را به اثبات می رساند.

الحاق ناوشکن دماوند انقلاب بزرگی در عرصه حضور ایران در دریای خزر و نشان از اقتدار و صلابت نیروی دریایی جمهوری اسلامی نظامی ایران است.

این ناوشکن از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های پیچیده دفاعی برخوردار است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره بر این تاکید کرده که دریای خزر، دریای صلح و دوستی است و کشورهای همسایه این دریا در چهارچوب تفاهم و همدلی بدون نیاز به بیگانگان، قادر به حل مسائل خود هستند.

امیر دریادار حبیب الله سیاری همچنین متذکر شده است نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بدون نیاز به کشورهای فرا منطقه ای، قادر به برقراری امنیت در خزر، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است.

خط تولید ناوشکن از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی و سازه این ناوشکن سال 91 تکمیل و به آب انداخته شد.

این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از یک هزار و 300 تن وزن، همان نمونه پیشرفته تر ناوشکن جماران است؛ این ناوشکن نسبت به نمونه مشابه یعنی ناوشکن جماران، دارای طول بیشتر، وزن کمتر و قابلیت های فزون تری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالاتری است.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشکی کروز (دریایی، اژدرافکن، سامانه های توپ 40 و 76 میلیمتری، سامانه های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و مانند جماران 1 قابلیت حمل بالگرد را دارد.

به کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده ها و موشک های کروز، به کارگیری سامانه پایش و سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از توانمندی های این شناور است.

بومی سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی (سونار) فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه های مخابرات داخلی و غیره از دیگر ویژگی های ناوشکن دماوند اعلام شده که مجموعه این تجهیزات به صورت بومی در سازمان های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

طبق اعلام مقام های نظامی کشورمان، هزینه ساخت این موج شکن یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

بر اساس اعلام مقام های مسوول این ناوشکن از نظر طراحی و ساخت کاملا بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های پیچیده دفاعی و رهگیری برخوردار است.

با آماده شدن این ناوشکن، دریادلان ناوگان شمال نیروی دریایی جمهوری اسلامی در خزر به شناوری به عظمت و قدرت و پایداری دماوند مجهز شده اند تا نمادی بر سربلندی هرچه بیشتر ارتش ایران باشد.

دریای خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری های ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.

خزر یک هزار و 200 کیلومتر طول و بین 220 تا 550 کیلومتر پهنا و شش هزار و 500 کیلومتر محیط دارد که 657 کیلومتر آن جزو سواحل ایران، 820 کیلومتر سواحل جمهوری آذربایجان، یک‎هزار و 476 کیلومتر سواحل روسیه، یک‎هزار و 647 کیلومتر سواحل ترکمنستان و یک‎هزار و 900 کیلومتر سواحل قزاقستان قرار دارد.

دریای خزر گرچه قرن هاست که دریا نامیده می شود ولی به هیچ دریایی به طور طبیعی متصل نیست؛ بنابراین رژیم حقوقی ویژه و منحصر به فرد خود را داشته و دارد.

اگر دریای خزر را دریاچه بدانیم، در آن صورت مشمول کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها نمی شود و رژیم حقوقی آن باید بر اساس توافق کشورهای ساحلی دریای خزر تعیین شود.

دریای خزر قرار است مسیر ترانزیت شمال اروپا و آسیا با جنوب قرار گرفته و یکی از مسیرهای کریدور شمال -جنوب باشد. این دریاچه همچنین از طریق رود ولگا و کانال کانال ولگا - دن به آبهای آزاد متصل شده است.

پژوهش ها نشان می دهد حجم ذخایر تخمین زده شده نفتی در دریای خزر حدوداً برابر با 50 میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی تایید شده هم برابر با 257 هزار میلیارد فوت مکعب بوده است که این ارقام چهار درصد از ذخایر گاز و نفت دنیا را تشکیل می دهد.

پیش بینی می شود با ادامه فعالیت های اکتشافی، ظرفیت بهره برداری نفت این منطقه 184 میلیارد بشکه و ظرفیت برداشت گاز از آن هم 293 هزار میلیارد فوت مکعب افزوده شود. همچنین 90درصد خاویار جهان از این دریا صید می شود.

سواحل دریای خزر در ایران نیز در حوزه سرزمینی استان‎های گلستان، گیلان و مازندران قرار گرفته است.

ناوشکن پیشرفته آموزشی دماوند امروز (دوشنبه) با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی در بندر انزلی توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به طور رسمی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) تحویل و به ناوگان شمال و منطقه چهارم این نیرو الحاق می شود.

بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است و فرماندهی ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این شهرستان قرار دارد.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.