۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 270360

علي روانخواه

محيط زيست سالم يك مطالبه همگاني

 رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، حل مسائل و مشکلات زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست‌اندازی به جنگل‌ها، مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه‌ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر، جدی و قاطعیت دستگاه‌های مرتبط دانستند

شايد سقوط شصت و چند پله‌اي رتبه زيست محيطي ايران، طي 10 سال اخير به گواهي آمارهاي امسال جهاني براساس شاخص‌هاي EPI، كافي بود تا عمق فاجعه‌اي كه بر سرزمين ايران رفته را درك كرده و بيش و پيش از هر مسئله و موضوع از قبيل جنگ‌هاي زرگري يا جدي سياسي و جناحي و....اين بحران را چاره‌اي بينديشيم.

هشدارهاي دلسوزان نسبت به روند تغيير كاربري جنگل‌ها و نيز تخريب هدف‌مند و ساخت بي‌امان راه و ساختمان در ميان جنگل‌هاي بكر خدادادي كه نياكان سپاسگزار و قدردان ما چونان ميراثي گرانبها پاسدار آن بودند، در دهه‌هاي اخير، تقريبا به هيچ انگاشته شده و متاسفانه تخريب‌گران براثر سودجويي و يا سهل‌انگاري موضوع، همچنان بر سر اين شاخه نشسته و بّن مي‌بُرند.

 براساس نخستین آمار رسمی موجود از وضعیت جنگل‌های ایران در دهه 20 خورشيدي، مساحت کل جنگل‌های كشور حدود 18 تا 19 میلیون هکتار برآورد مي‌شد كه اين آمار ، به حدود 12 ميليون هكتار در سال‌هاي اخير رسيده است.

فراملي بودن بحران خشك شدن درياچه اروميه، شرايط بحراني در حدود 80 درصد تالاب‌هاي ايران كه به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران محصول توسعه ناپايدار بوده، رتبه یازدهم کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا بنابر اعلام معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، نيز مويد نوعي سهل‌انگاري است كه چون به تدريج رُخ مي‌نمايد، چندان توجهي را به خود جلب نكرده است.

پديده ريزگردها با دو منشاء داخلي و خارجي و تحت تاثير منفي قرار دادن زيست و زندگي ميليون‌ها ايراني، سونامي سرطان در ايران كه براساس نظر كارشناسان حاصل انواع آلاينده‌هاست، آلودگي هوا به‌ويژه در كلان‌شهرها كه به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان تقریبا در بروز همه انواع سرطان‌ موثر بوده اما در سرطان ریه، پروستات و خون نقش مستقيم دارد و بسياري شاخص‌هاي ديگر كه در اين كوتاه نگنجد، نيز تاييد يك فاجعه ملي در پيش است.

شايد عبارت تبديل شدن ايران به "شهر ارواح" در 30 سال آينده درصورت عدم مديريت ظرفيت‌ها و منابع موجود كه پيش‌تر در گفتگوهاي برخي كارشناسان استفاده شده بود، نوعي بدبيني به نظر رسيده باشد، اما آمار موجود و نيز روند بهره‌برداري غيراصولي از داشته‌هاي منابع طبيعي، آينده‌اي جز اين براي كشورمان رقم نخواهد زد.

بيانات صريح رهبري انقلاب در ديدار با مسئولان و فعالان محيط زيست و منابع طبيعي، درباره برخورد قانوني با تخريب‌گران محيط زيست، و به‌ويژه فرمان ايشان مبني بر جُرم‌انگاري تخريب محيط زيست، حجت را بر تمامي دستگاه‌هاي نظارتي و مسئول تمام كرده و ديگر بهانه‌اي براي عدم بازنگري در قوانين حفاظت منابع طبيعي باقي نمي‌گذارد.

البته تلاش دولت يازدهم در بيان بحران، يافتن راهكار و بكارگيري روش‌هاي به تعويق انداختن روندهاي خواسته يا ناخواسته تخريب و ويران‌گري و نيز احياي زيست‌گاه‌ها و منابع طبيعي، شاخص بوده و هست،  اما چنان‌كه در گفته‌هاي رهبري نظام پيداست، حفظ محيط زيست يك وظيفه حاكميتي و نه تنها، دولتي بوده  و تهيه سند ملي محيط زيست يك تكليف انگاشته شده است.

دراين ميان مسئوليت رسانه‌ها به‌ويژه رسانه ملي نيز، دركنار نقش‌آفريني مردم در حفظ محيط زيست، سنگين بوده و بايد بكوشند حفظ محيط زيست را از يك مطالبه فانتزي و حاشيه‌اي، به يك خواست و فرهنگ همگاني تبديل كنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حكمتي IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    2 0
    مقدمه خوبي براي يك حركت همگاني است
  • پورمحمد IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    2 0
    زمان درحال از دست رفتن است اما به هرحال جلوي ضرر را از هركجا بگيريم، منفعت است.