نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی موضوع برداشت های دولت یازدهم از ابتدای کار تا امروز را از صندوق توسعه ملی تشریح کرد و گفت: این اقدام موجب افزایش تورم و راحت ترین کار برای حل مشکلات است.

بودجه ۹۴ مقاومتی نیست/برداشت ۱۸میلیاردی دولت ازصندوق توسعه

مسعود میر کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص علت تمایل دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی گفت: متاسفانه از ابتدای دولت یازدهم برداشت از صندوق توسعه ملی زیاد بوده است، ۲.۵ میلیارد دلار در روزهای اول روی کار آمدن دولت از صندوق برداشت شده که  ۱.۷ میلیارد دلار به خرید کالاهای اساسی اختصاص یافت و قرار بود ۶ ماهه برگردانند اما هنوز برنگشته است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: ۱۰ میلیارد دلار مجوز خاص برای مهار آب های مرزی داشتند، ۴.۱ میلیارد هم پایان سال گذشته برداشتند که گزارش آن در صحن قرائت شد.

وی گفت: سال جاری هم ۱.۲ میلیارد دلار مرداد ماه به شیوه ۴.۱ برداشت شده است.

وزیر اسبق نفت دست اندازی در صندوق توسعه را راحت ترین کار برای جبران کسری بودجه دولت خواند و گفت: دولت می توانست با استفاده از راهکار های دیگر مانند قطع یارانه مرفهین کسری بودجه خود را پوشش دهد اما دولت به دنبال کارهای سخت نیست دنبال کارهای ساده و راحت است هر چند برای مردم هزینه داشته باشد.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: در برداشت از صندوق توسعه ملی دولت در واقع از پول های بلوکه شده برداشت می کند و برای این برداشت بانک مرکزی پایه پولی را افزایش می دهد در نتیجه نقدینگی در بازار افزایش یافته و تورم افزایش می یابد.

میرکاظمی برداشت ۱۸ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی را موجب افزایش تورم خواند و اظهار داشت: شیوه اداره کشور مهم است متاسفانه شیوه اداره کشور با هزینه مردم و راحتی دولت انجام می شود. این اقدامات در دولت قبل مورد نکوهش قرار می گرفت.

وی جلوگیری از فرار مالیاتی را راهکاری برای جبران کسری بودجه دولت خواند و گفت: این کار نیازمند تیمی مجرب و  پر تلاش است اما خلق پول، افزایش پایه پولی و برداشت از صندوق توسعه ملی کاری آسان است.

عضو کمیسیون انرژی اظهار اشت: در بودجه ۹۳ باید قیمت فرآورده ها ۵ درصد افزایش می یافت تا در آمد های این محل به توسعه پالایشگاه ها اختصاص یابد، اما این بند اجرا نشد.

میرکاظمی اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف را یکی از راهکار های افزایش در آمد دولت خواند و گفت: کاهش اتلاف انرژی در مسیر انتقال یکی از راهکار های مهم است این انرژی ثروت است و می تواند به سمت صادرات سوق داده شود. این روش ها تلاش، ابتکار، خلاقیت و شب نخوابی دارد.

وی ادامه داد: بودجه ۹۴ مقاومتی نیست چون دولت به راحت ترین راه برای جبران کسری های خود متوسل شده است، استحکام درونی به معنای استفاده از منابع داخل برای حل مشکلات است نه برداشت از صندوق توسعه ملی.

میر کاظمی ادامه داد: اگر ارز برداشتی از صندوق توسعه در مرکز مبادلات فروخته می شد و ریالش از سطح جامعه جمع می شد می توانستیم بگوییم تورم نداریم اما وقتی پول های برداشت شده از پول های بلوکه شده است و پایه پولی و نقدینگی را افزایش می دهد، موجب افزایش تورم می شود.

میزان برداشت از صندوق توسعه زمان برداشت مجوز برداشت
2.5 میلیارد دلار نیمه اول سال 92  بدون مجوز
10 میلیارد دلار دی 92 با مجوز
4.1 میلیارد دلار اسفند 92 بدون مجوز
2.1 میلیارد دلار مرداد 93 بدون مجوز

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.