۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 270956

دبیر علمی سمینار روز جهانی کلیه با بیان اینکه احتمال فروش کلیه در خارج کشور کم نیست، گفت: فروش کلیه خارج از ضوابط قانونی کشور، سلامت و جان افراد را به خطر می اندازد و مردم فریب فروش کلیه در خارج از کشور را نخورند.

فریب فروشندگان کلیه در خارج را نخورید

دکتر سید منصور گتمیری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه کلیه ، ارگان بسیار حیاتی بوده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور احتمال اینکه برخی افراد به خاطر سود اقدام به فروش کلیه در خارج کشور کنند، کم نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیوند کلیه، تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی بیماران داشته و از سوی دیگر با توجه به شیوع بالای بیماری های کلیوی در سراسر جهان ، می توان احتمال داد که افراد ثروتمند خیلی زیادی در دنیا وجود دارند که حاضرند با قیمت های بسیار گران، این عضو را بخرند.
 
وی اظهار داشت: پیوند کلیه از دهنده زنده از فامیل و حتی از غیرفامیل به لحاظ علمی در مراکز معتبر دنیا و ایران و تحت نظر متخصصان خبره صورت می گیرد اما اگر این کار به خاطر مسایل اقتصادی از مدار علمی و قانونی خود خارج شود می تواند به یک تجارت پرسود و پرخطر تبدیل شود.
 
این فوق تخصص نفرولوژی تاکید کرد: هرگاه پیوند کلیه در قالب یک تجارت پرسود و خارج از ضوابط قانونی انجام شود ، احتمال زیادی وجود دارد که آسیب های جدی به سلامت و جان این افراد وارد شود.
 
گفتنی است طیب طاهر پور رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان مریوان چند روز پیش اعلام کرد که فروش کلیه در شمال عراق را بارها از اعضای انجمن مریوان شنیده ام اما هنوز در این مورد به قطعیت نرسیده ام.
 
وی افزود: سال گذشته دستکم جلوی شش نفر را که قصد داشتند با مسافرت به شمال عراق، اقدام به فروش کلیه کنند گرفتیم و حتی حراست فرمانداری و نهادهای امنیتی شهرستان را نیز در جریان گذاشتیم.
 
مراسم روز جهانی کلیه پنج شنبه 21 اسفندماه جاری برگزار خواهد شد؛ در این روز ، مردم از بوستان لاله تا بیمارستان امام خمینی (ره) پیاده روی خواهند داشت .ضمن اینکه دو ایستگاه سنجش سلامت برای زنان و مردان در این بیمارستان برپا خواهد شد.
 
در این ایستگاه ها سنجش اندازه گیری قد، وزن، فشار خون، پرکردن پرسشنامه، انجام آزمایش خون برای بررسی کارکرد کلیه، اندازه گیری توده چربی بدن و مشاوره های تغذیه به صورت رایگان برای مردم انجام می شود و پیش بینی شده است که حداقل 400 تن از این خدمات رایگان استفاده کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.