۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 271169

«سفر را برای خود و خانواده انتخاب می‌کنیم تا خستگی‌ها و مشغله‌های فکری را رها کنیم و به آرامش نسبی دست یابیم و خود را برای شروعی دوباره و فعالیت‌های شغلی آماده کنیم، در نتیجه باید برنامه‌ریزی و هدف سفر به گونه‌ایی تنظیم شود که به هدف نهایی برسیم.»

در سفرهای نوروزی یادتان باشد ...

محمدمنظرنژاد، مدرس و فعال اکوتوریسم در یادداشتی با موضوع "توصیه سفرهای نوروزی" آنچه را که لازم است در سفرهای خانوادگی و یا گروهی انجام شود تا ضمن حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی، آرامش در سفر به ارمغان آید، متذکر شده است.

او در این یادداشت که در اختیارایسنا، قرار داده نوشته است: آرامش و سلامت سفر در گرو امنیت و رعایت چارچوب‌ها و قوانین میسر می شود و هر فردی با هدف گردشگری باید از قبل اقدام به تجهیز و جمع‌آوری اطلاعات کند، بنابراین درباره‌ی انجام یک سفر پایدار توصیه‌هایی را از نظر می‌گذارنیم.

جمع‌آوری اطلاعات و تجهیزات

قبل از انجام سفر باید با مشورت و همفکری با خانواده، مسیر سفر را انتخاب کرد و برای مسیر انتخاب شده به جمع‌آوری اطلاعات اقدام کرد. از سایت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، زیرساخت‌ها و فرهنگ منطقه از سنت‌ها و باورها، صنایع دستی و غذاهای محلی اطلاع پیدا کرد. از آنجایی که برای رسیدن به بسیاری از مقاصد باید از روستاها و مناطق بومی گذشت، بنابراین احترام به جامعه محلی یکی از مهمترین ارکان اولیه برای هر گردشگر است.

باید با شناخت و مطالعات انجام گرفته از قبل با آداب و فرهنگ مناطق آشنا شد و بتوان با استفاده از محصولات و غذاهای محلی تجربیاتی را به سوغات آورد که هیچ‌گاه از یاد نمی‌رود.

قبل از انجام سفر هواشناسی و وضعیت راه‌ها را بررسی کرد و تجهیزات مناسب را برای سفر از قبل تدارک دید. آنچه در یک وسیله نقلیه شخصی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد داشتن وسایل ایمنی و یدکی خودرو، کمک‌های اولیه، پتوی مسافرتی، چراغ قوه و باطری اضافی، آب معدنی و یا آب آشامیدنی و ... است.

داروی شخصی، کارت شناسایی

افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند باید با توجه به برنامه سفر خود و حتی بیش از زمان سفر برای خود داروهای مصرفیشان را تهیه کنند، چرا که در برخی مواقع مشاهده شده است که مسافر داروی خود را جا گذاشته و در مقصد موفق به پیدا کردن دارو نشده و یا بسیار سخت داروی مصرفی را تهیه کرده است.

همچنین به افرادی که با تورهای گردشگری سفر می کنند توصیه می شود؛ تا بیماری و مشکلات جسمی خود را به راهنمای گردشگری و یا شرکت‌هایی که از آن خدمات سفر را خریداری کرده‌اند، اطلاع دهند تا با توجه به درجه سختی برنامه، اطلاعات کافی به ایشان داده شود. در برخی مواقع شرکت‌های گردشگری با دانش به بیماری و مشکلات فرد گردشگر از همراهی و ثبت نام ایشان خودداری می‌کنند و یا راهنمای گروه از همراهی فرد جلوگیری می‌کند، چرا که امکان دارد آسیب‌های جدی به فرد وارد شود.

گردشگران چه در سفرهای انفرادی و چه در سفرهای گروهی باید کارت ملی، دفترچه بیمه و شناسنامه خود را به همراه داشته باشند تا در زمان انجام اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها با توجه به قوانین و مقررات جاری براحتی اقامت خود را انجام دهند و نیز در صورت بروز حادثه و یا بیماری‌های ناشی از سفر بتوانند از خدمات بیمه‌ایی استفاده کنند.

همچنین به افرادی که با اتوبوس، قطار و هواپیما سفر می‌کنند و از داروهای قلبی، فشار خون، قند، اسپری تنگی نفس و ... استفاده می‌کنند توصیه می‌شود؛ داروهای خود را بعد از مشورت با مسؤولان در کیف دستی خود به همراه داشته باشند و از گذاشتن داروها در چمدان و انتقال به قسمت بار خودداری کنند، چرا که ممکن است در طول سفر به دارو نیاز پیدا کنند، با در دسترس بودن دارو احتمال بحرانی شدن عارضه قابل کنترل خواهد بود.

بیمه سفر

بیمه سفر یکی از مهمترین مسایلی است که باید به آن توجه داشت. در سفرهای گروهی داخلی و خارجی، شرکت خدمات مسافرتی به صورت خودجوش برای بیمه کردن گردشگران اقدام می کند. در سفرهای خانوادگی و انفرادی سرپرست خانوار نیز می‌تواند خود و خانواده‌اش را بیمه کند.

استفاده از خدمات ساحلی

به مسافران و گردشگرانی که تفریحات ورزشی و ساحلی را انتخاب می‌کنند، توصیه می‌شود؛ از خدمات و تجهیزات سواحل و اسکله‌های مشخص شده استفاده کنند و برای انجام قایق‌سواری از قایق‌هایی که در ساحل‌های مشخص شده و سواحل تفریحی فعالیت می‌کنند استفاده شود و در طول فعالیت نکات ایمنی را کاملا رعایت کنند و با پوشیدن جلیقه نجات احتمال خطر را کم کنند و با توجه به رعایت ظرفیت مناسب سوار قایق شوند و از تشویق قایقران‌ها برای انجام حرکات مارپیچ و مانورهای نمایشی بپرهیزند، چرا که می‌تواند برای ایشان و خود خانواده خطرآفرین باشد.

در سفر به مناطق ساحلی به میزان جذر و مد آب دریا توجه کنید. در برخی از سواحل بالاخص سواحل جنوبی میزان جذر و مد آب بسیار زیاد است و گردشگران به علت بی‌اطلاعی و ‌بی‌توجه به خطرات آن با وسایل نقلیه به داخل محوطه جذر آب می‌روند و بعد از مدتی با بالا آمدن آب دریا وسیله نقلیه آن‌ها در آب به دام می افتد. بنابراین وسایل نقلیه خود را در مناطق مشخص شده پارک کنید و از ورود به حد جذر و آب دریا بپرهیزید.

از طرفی در سواحلی مانند سواحل جنوبی ایران آبزیانی خطرناک زندگی می‌کنند که می‌تواند برای گردشگرانی که به سواحل وارد شده‌اند خطرآفرین باشند، برای مثال وجود آبزیانی مانند توتیا ، سفره ماهی، عروس دریایی و ... می‌تواند برای افرادی که بدون توجه به توصیه‌ها و تذکرات راهنمایان و مسؤولان به هر ساحلی وارد می‌شوند خطرآفرین باشد. بنابراین باید از سواحل سالم‌سازی شده استفاده کرد.

نکات مهم در سفرهای گروهی

به گردشگرانی که در سفرهای گروهی شرکت می‌کنند نیز پیشنهاد می‌شود تا زودتر از موعد مقرر شده در محل سفر حضور یابند و در طول سفر به نکات و توصیه‌های راهنمایان گردشگری (دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) عمل کنند.

در سفرهای گروهی زمانبندی از مسایل تعیین‌کننده برای به سرانجام رسیدن محصول است، بنابراین باید گردشگران در مدیریت زمانبندی به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و از خارج شدن و ترک کردن تور بدون اطلاع راهنمای خود بپرهیزند.

ورود به مناطق طبیعی

به خاطر داشته باشیم اگر منطقه‌ایی از زیبایی بسیاری برخوردار است، دلیل نمی‌شود خطری نداشته باشد. طبیعت در حین زیبایی و قشنگی خطرات بسیاری دارد و باید با دقت در طبیعت حضور پیدا کرد.

توصیه می شود؛ از بالا رفتن از صخره‌های ماسه‌ایی، آبشارهای مرتفع، دره‌ها و ... بدون راهنما و بلدهای واجد شرایط بپرهیزید.

برای رفتن به مناطق طبیعی باید حداقل تجهیزات ممکن را با خود به همراه داشته باشید و اطلاعات کافی از گیاهان و جانوران موذی منطقه داشته باشید . پوشش و لباس شما باید به گونه‌ایی باشد تا بدن شما را بطور کامل بپوشاند تا از تماس با گیاهان و موجودات موذی در امان نگهدارد. در برخی مناطق که گیاه گزنه می‌روید مسافران بدون توجه به خطرات آن و با کفش‌های باز و لباس‌هایی باز به منطقه وارد می‌شوند و بر اثر تماس این گیاه با پوست مشکلات و حساسیت‌هایی برای افراد بوجود می‌آید.

کمپ و اقامت در چادر

افرادی که در مناطق طبیعی اقدام به اقامت در چادرهای مسافرتی می‌کنند باید توجه کنند در هر محلی اقدام به برپایی کمپ نکنند و در محل‌هایی که برای چادر مشخص شده است اقدام به اقامت و برپایی چادر کنند و در طبیعت با حساسیت و دقت به انتخاب محل مناسب برای برپایی چادر بپردازند و از ریختن باقی‌مانده غذا در کنار چادر خودداری کنند، چراکه باقیمانده های غذا می ‌تواند جانوران موذی را به سمت چادر جذب کنند.

مدیریت زباله

یکی از مسایلی که امروزه اهمیت بسیاری دارد مدیریت زباله است. از آنجایی که در سفر از مناطق طبیعی، شهری و روستایی می‌گذریم باید با به همراه داشتن کیسه‌های زباله مناسب، در طول سفر زباله‌های شخصی را جمع‌آوری کرده و تا اولین سطل زباله در مسیر حمل کنیم و از ریختن حتی زباله‌های قابل برگشت به طبیعت در محیط های طبیعی خودداری کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.