قدس آنلاین- ایلام – غلامرضا محمدمرادی – وحید صدر: تکرار، تکرار و تکرار ... گوش ها از شنیدن این کلمه آزرده شده اند، تکرار مکررات است، اما بایستی گفت و گفت، هر چند قلمفرسایی باشد و گوش شنوایی پیدا نشود!

هوای ایلام « ابتکاری» می شود!؟

دولت تدبیر و امید که آمد موجی از «امید» را با خود آورد، «امید» در دل مردم «همیشه در صحنه»، «مردم ولایتمدار» و «مردمی که تکلیفشان را ادا کردند» و حال «نوبت دولت است برای ادای دین به مردم»!

«تدبیر»ی لازم است برای حل معضل، معضلی که اکنون باید آن را جزو «حوادث طبیعی» همچون سیل و زلزله به حساب آورد.

«میهمان ناخوانده»، «پدیده شوم»، «ریزگردها» و ... معضلی است که یک دهه مردم غرب و جنوب غرب کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند و دولت های نهم و دهم و اکنون دولت یازدهم نیز در رفعش عاجز و مستأصل مانده اند!

به بهانه سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان ایلام با تنی چند از همشهریان ایلامی به گفتگو نشسته ایم که از مدنظرتان می گذرد؛

* فریاد مرد درختی!!

یکی از شهروندان که به خاطر کاشت چند هزار اصله نهال در استان ایلام به «مرد درختی» معروف است، با بیان اینکه ایلام علاوه بر مدفون شدن در زیر گردو خاک، زیر نگاه بی تفاوت مسئولین نیز دفن شده است، می گوید: اصولاً گردو غبار نه منطقه می شناسد و نه مرز و استان! وقتی می آید مرزهای جغرافیایی را در می نوردد و جلو می آید و سد راهی هم ندارد و متأسفانه نه تنها کشورهای همسایه بلکه مسئولان ما هم بعلت عدم رعایت حق محیط زیست در پروژه های کلان همچون کارخانه های سیمان، پالایشگاه ها، شهرک های صنعتی و راه سازی های مخرب محیط زیست و ... در ایجاد این وضعیت مقصر هستند.

مهدی نظری با بیان اینکه سدسازی های متعدد و غیر کارشناسانه به سمی برای طبعیت تبدیل شده بطوریکه مانع سرازیر شدن آن به دشت های ایران و عراق شده و همین امر سهم بزرگی در نابودی جنگل ها و مراتع و تبدیل آنها به بیابان را دارد، اظهار می دارد: حال که همه می دانیم که در اثر بی توجهی به محیط زیست، سکونت گاه خود را به حال نابودی کشانده ایم، باید به فکر نجات آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه تبعیض در استان ها بیداد می کند و استان ایلامی که قربانی گرد و غبار شده از بی مهری مسئولین نیز در رنج و عذاب است، می افزاید: آنچه که همه را می آزارد این است که طبیعت ایلام در حال نابودی است و این نابودی به دست ما انسان ها اتفاق افتاده و همان طور که پدیده گرد و غبار مرزهای جغرافیایی را در نوردیده، ما نیز بدون در نظر گرفتن مرزها بایستی در راه نجات محیط زیست خود، از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

* هوای پاک حق مسلم ماست!!

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه داشتن هوای پاک حق مسلم ماست و مسئولین بایستی برای رفع این مشکل بیش از پیش تلاش کنند، می گوید: مردم از این وضعیت بسیار ناراضی هستند و حق هر انسان و هر شهروندی است که از هوای سالم و پاک تنفس کند و این پدیده نامبارک قریب به یک دهه است که نفس مردمان مناطق غربی کشور را غبار آلود نموده است.

علی شاکرمی با اشاره به اینکه حل این مشکل به رایزنی های بسیار با کشورهای همسایه نیاز دارد، بیان می دارد: امروزه این ریزگردها به چالشی بزرگ برای مردمان غرب کشور تبدیل شده و اهتمام جدی مسئولان و دولتمردان را برای حل این معضل بزرگ می طلبد.

* تبعیض نه!! نگاه و توجه عادلانه آری!!

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هفته جاری به استان ایلام، می گوید: امیدواریم این سفر منشأ خیر و اثر باشد و« دکتر ابتکار » بتواند با ابتکاراتی که برای حل این بحران خواهد اندیشید، «امید» تنفس سالم  و زنده ماندن را به مردم ایلام هدیه نماید.

علی احمد جهانی با بیان اینکه دولتمردان باید بدانند که استان ایلام همچون دوران دفاع مقدس به سپر این بلای نفس گیر تبدیل شده است، اظهار می دارد: همه مردمان درگیر با این پدیده شوم عزیز و محترم هستند و دولت نباید در این زمینه تبعیض قائل شود و بایستی با یک دید و نگاه عادلانه نسبت به تخصیص اعتبارات لازم اقدام نماید.

وی با اشاره به اینکه دولت باید علاوه بر پرداخت حق محرومیت و حق مرزی، حق گردو غبار را نیز به کارمندان و مردمان درگیر با این پدیده شوم پرداخت نماید، تصریح می کند: دولت بایستی هزینه دارو و درمان در این استان ها را به حداقل برساند و هزینه تهیه شیر و ماسک را نیز به مردمان این مناطق پرداخت کند.

* پنجره ها را باز نکنید!!

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با بیان اینکه در مواقع بارش ریزگردها و افزایش غلظت آلاینده ها شهروندان تا حد امکان پنجره‌ها را باز نکنند، می گوید: در بهمن ماه گذشته ریزگرد‌ها تمام هوای شهرستان‌های استان را درنوردید و هوا در وضعیت هشدار قرار گرفت.

مازیار سلیمان نژاد با اشاره به اینکه در ایام بارش ریزگردها در ماه گذشته، هوای بیشتر شهرستان‌های استان در حالت هشدار بود، اظهار می دارد: سالمندان، بیماران تنفسی، کودکان و افرادی که دارای حساسیت هستند در حد امکان از منزل خارج نشوند تا کمتر دچار آسیب های ناشی از گرد و غبار قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه شهروندان تا حد امکان پنجره‌های منازل و محل کار خود را باز نکنند تا ریزگردها وارد خانه ها نشود، خاطرنشان می سازد: معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفته استان ایلام هم در بحث ریزگردها موردتوجه جدی استو ما هم امیدواریم تلاش‌های دولت در این زمینه مثمرثمر واقع شود.

گفتنی است باید اذعان داشت به اینکه طبیعت ایلام علی رغم همه ناملایمات و رنجش ها، همچنان «عروس زاگرس» است و برای کاهش اثرات ریزگردها و خشکسالی های چندساله اخیر به «عمل جدی » نیازمند است نه تشکیل جلسه و تصویب چند بند و تبصره روی کاغذ!!

امید است با سفر« دکتر ابتکار » به ایلام کلید حل این معضل نمایان شود و مردم از شر گرد و خاک رهایی یابند و با« امید » ادامه حیات دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.