گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - چهار معاون وزیر در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده ای، تدابیر ویژه این وزارتخانه را برای سفرهای نوروزی تشریح کردند.

 تدابیر ویژه  نوروزی برای  سفرهای ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته در این نشست وزیر هم به مدت یک دقیقه و در اواسط جلسه در جمع حاضر شد و پیشاپیش سال 94 را تبریک گفت و رفت.

در این جلسه مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از دو برابر شدن ظرفیت مسافری تهران- مشهد در سال آینده خبر داد و گفت: از سال آینده محدودیتی در مسیر تهران- مشهد نداریم، وی گفت: هر ۱۰ دقیقه یک قطار می تواند از این مسیر تردد کند.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به اضافه شدن چهار قطار به سمت مشهد اظهار داشت: افزون بر اینکه در برخی مسیرها قطار مشهد فعال شده است، به افزایش تقاضا در این مسیر هم پاسخ داده ایم.

به گفته وی، برای نوروز امسال یک‌ میلیون و ۹۶۰ هزار ظرفیت جدید ایجاد شده که نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته، اما تاکنون فقط  ۵۰ درصد از بلیتها به فروش رسیده است.

پورسیدآقایی ادامه داد: سوانح ریلی امسال ۲۳ درصد کاهش یافته و نقش عوامل انسانی در سوانح هم۴۰ درصد کمتر شده است. ضمن اینکه سامانه کنترل اتوماتیک قطار چهارشنبه همین هفته در مسیر تهران- مشهد به بهره‌برداری می رسد و بدین وسیله هیچ لوکوموتیورانی نمی تواند از سرعت سیر مجاز تجاوز کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم صدور مجوز برای پرواز دوباره آنتونف 140 را رد کرد.

علیرضا جهانگیریان در خصوص دلایل تأخیرهای پروازی در ماههای اخیر اظهار داشت: ۶۰ درصد تأخیرها به دلیل مسایل فنی، ۲۰ درصد آب و هوایی و ۲۰ درصد به علت دیگر عوامل است.

وی افزود: تأخیر در هیچ جای دنیا صفر نیست و حتی در کشور آمریکا در سال  ۲۰۱۴حدود 21  درصد پروازها تأخیر داشته که این عدد در کشور ما به طور متوسط۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، محدودیتهای کشور در حوزه هوانوردی سبب شده رفع مسایل فنی، وقت‌گیر باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از فروش اضافه بلیت پیش از صدور مجوز پروازهای نوروزی، از ایرلاین‌ها درخواست کردیم، هواپیماهای آماده پرواز را معرفی کنند تا بر اساس هواپیماهای فعال، مجوز پروازی صادر شود، بنابراین امسال بیش از ظرفیت، بلیت فروخته نمی‌شود.

جهانگیریان با اشاره به برقراری پرواز مستقیم ایران- پرتغال در آینده نزدیک، از برقراری پروازهای جدید در حوزه آسیا هم خبر داد.وی گفت: در نوروز 94 صدور مجوز برای پرواز‌های برنامه‌ای داخلی 4 درصد و پروازهای بین‌المللی 7 درصد رشد داشته و در مجموع ۲۳۵۰ مجوز پرواز فوق‌العاده برای ایرلاین‌های داخلی که در مقایسه با سال گذشته ۶۵ درصد رشد داشته است. به گفته معاون وزیر راه صدور مجوز برای پروازهای بین‌المللی هم در نوروز 94 حدود  ۲۲ درصد بیشتر شده و در مجموع کل پروازهای برنامه‌ای و فوق‌العاده‌حدود 6 تا 7 درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد که به این ترتیب تعداد مسافر پروازی با 7 تا 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به سه میلیون نفر می رسد.

جهانگیریان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات ناشی از پروازهای چارتری علت این ناهماهنگی و بی‌نظمی را نبود ضوابط برای چارتر دانست و گفت: چارتر فقط باید با مجوز صورت گیرد و آیین‌نامه جدید تأسیس شرکتهای هواپیمایی هم دو ماه پیش ابلاغ شد که شرکت‌های هواپیمایی را مجاز می داند فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد پروازها را  چارتر کنند و اگر بیش از این چارتر داشته باشند، ایرلاین چارتری به حساب می‌آیند.

به گفته وی، مهلت 6 ماهه‌ای به ایرلاین‌ها داده شده تا شرایط خود را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بازرسانی برای دریافت اطلاعات فرستاده‌ایم و متوجه شدیم ایران ایر و ماهان کمتر از ۱۰ درصد پرواز چارتری داشته‌اند، اما برخی ایرلاین‌ها تعداد زیادی از پروازهایشان را چارتر می‌کنند که به آنها مهلت دادیم برای نوروز مجوز بگیرند که هنوز اقدامی نکرده اند.

وی با اشاره به ایجاد بازار سیاه بلیت در پی عدم تعادل عرضه و تقاضا گفت: در طول ۲۰ روز نوروز فقط ۷۰۰ هزار نفر را می‌توانیم به مقصد کیش حمل و نقل کنیم، در حالی که تقاضا بسیار فراتر از این است.

جهانگیریان ادامه داد: به قوه قضاییه اعلام کردیم سایتهای غیرمجاز فروش بلیت را پیگیری کند و حتی بازرسانی  را فرستادیم تا از آنها بلیت خریداری کنند.

 جهانگیریان از شناسایی 10 سایت غیرمجاز خبر داد که پرونده های مربوط به آنها به قوه قضاییه ارسال شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم با اشاره به اصلاح ۴۶۰ نقطه پرحادثه در راه های پرتردد کشور، ایمنی راه‌ها  را اولویت این سازمان را دانست. داوود کشاورزیان افزود: در سال گذشته ۳۰ درصد از پیش فروشهای بلیت اینترنتی بود که این عدد نشان می‌دهد، هنوز هم تمایل مردم به پیش فروش حضوری و یا خرید در روز سفر بیش از اینترنتی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز از آمادگی تمام بنادر کشور برای سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: هیچ شناور غیراستانداردی در طول ایام نوروز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

محمد سعیدنژاد ادامه داد: برای سفرهای نوروزی 75 شناور استاندارد آماده شده و 21 شناور حمل خودرو هم فعال خواهد بود.

به گفته وی، 6 هزار و 755 صندلی برای سفرهای نوروزی مردم در سواحل جنوبی و شمالی آماده شده که این رقم نسبت به نوروز گذشته 16 درصد رشد داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.