۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 271874

همزمان با اعلام وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه چالش های مذاکرات اتمی ایران و 1+5 سیاسی است و نه فنی، کاخ سفید باردیگر با تکرار هشدار به کنگره، خواستار توقف مانع تراشی در مقابل روند گفت وگوها شد.

کاخ سفید باردیگر به کنگره هشدار داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، صدای آمریکا یکشنبه شب گزارش داد: کاخ سفید به سنای آمریکا یک بار دیگر هشدار داد که از دخالت در مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی پرهیز کند. این هشدار در حالی داده می شود که روز یکشنبه جان کری و همتای ایرانی اش جواد ظریف دور دیگری از گفت وگوهای اتمی ایران و آمریکا را در شهر سوییس برگزار می کنند.

کاخ سفید نامه خود را روز شنبه به باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تحویل داد. در نامه کاخ سفید آمده است که طرح هایی که کنگره در دست بررسی دارد عمیقا تاثیر منفی در مذاکرات جاری با تهران خواهد گذاشت.

شماری از جمهوری خواهان کنگره آمریکا خواهان تصویب طرحی هستند که دولت آمریکا را ملزم کند هرگونه توافق احتمالی با ایران را در اختیار قانونگذاران قرار دهد تا آن ها در مورد قبول یا رد توافق، تصمیم گیری کنند.

نامه کاخ سفید به باب کورکر را دنیس مکدانو رییس دفتر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید امضا کرده است.

اما در واکنش، سناتور کورکر روز یکشنبه در بیانیه ای گفت به نظر او مهم است که کنگره پیش از اجرای هرگونه توافق نهایی (با ایران) در مورد آن اعمال نظر کند. او همچنین از باراک اوباما خواسته است تا برای برداشتن تحریم ها علیه ایران به سازمان ملل متحد نرود، گزینه ای که خبرگزاری رویترز گزارش داده تحت بررسی است.

کورکر در بیانیه خود گفته قادر ساختن سازمان ملل متحد به بررسی توافق یا بخش هایی از آن و همزمان با تهدید به وتوی طرح کنگره که اجازه همین کار را به کنگره می دهد، بی حرمتی مستقیم به مردم آمریکا است و در پی تضعیف نقش مناسب کنگره است.

مکدانو در نامه خود آورده است طرحی که باب کورکر قانونگذار ایالت تنسی حامی اصلی آن است و خواهان تایید شدن هرگونه توافق احتمالی با ایران است، تاثیرش فراتر از نقشی است که برای کنگره در مورد توافق احتمالی با ایران در نظر گرفته شده است. مکدانو گفته این طرح می تواند مانع موفقیت هرگونه توافقی با ایران شود.

مکدانو از ماده ای در این طرح که اختیار باراک اوباما برای برداشتن برخی از تحریم ها علیه ایران در صورت رسیدن به توافق اتمی را حذف می کند، انتقاد کرده است.

پیش از این 47 سناتور جمهوری خواه در نامه ای خطاب به ایران اعلام کرده بودند که هرگونه توافق اتمی احتمالی با دولت اوباما پس از پایان مدت ریاست جمهوری وی ممکن است لغو شود که با انتقادهای بسیار شدیدی روبه رو شد.

صدای آمریکا افزوده است: دولت آمریکا امیدوار است در مذاکرات هسته ای جاری تا حدود اواخر این ماه میلادی، در مورد چارچوب توافق احتمالی نهایی با ایران به یک تفاهم برسد که از آن به عنوان توافق سیاسی یاد می شود. این تفاهم راه را برای دور بعدی مذاکرات با هدف حصول توافق جامع اتمی تا ماه ژوییه سال جاری یعنی حدود سه ماه دیگر هموار می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.