سکوت سازمان حمایت در روزهایی که بیشتر از هر زمان دیگر باید به وظایف نظارتی خود عمل کند و از نابسامانی‌هایی که در بازار برخی اقلام از جمله گوشت مرغ به وجود آمده جلوگیری کند، جای تامل دارد.

نابسامانی بازار مرغ و سکوت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان!

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی که قیمت گوشت مرغ طی دو ماه اخیر روند افزایشی داشته و بارها وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به آن اذعان و اعلام کرده‌اند که "قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف نهایتا 7000 تومان است و فروش این محصول به بیش از این قیمت، سودجویی است که باید با آن برخورد شود"، نه تنها مصرف‌کنندگان شاهد کاهش قیمت نبودند بلکه هیچگونه برخوردی با گران‌فروشی صورت نگرفته و قیمت این محصول پروتئینی در آستانه روزهای پرتقاضای پایانی سال، به مرز 9000 تومان رسیده است.

 

 

افزایش قیمت مرغ، توپی در زمین مرغداران و کشتارگاه‌ها

 

در این میان فروشندگان، مرغداران را عامل اصلی گرانی گوشت مرغ می‌دانند و می‌گویند در این شرایط برخی از مرغداران بازارگرمی کرده و با تاخیر، مرغ‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند که قیمت‌ها را بالاتر ببرند و با توجه به عرضه کمتر و تقاضای بالا، قیمت گوشت مرغ افزایش یافته است.

 

در حالی که مرغداران هم توپ را در زمین کشتارگاه‌ها انداخته و اعلام می‌کنند که کشتارگاه‌ها تعیین‌کننده قیمت این محصول در بازار هستند و مرغداران نقشی در این زمینه ندارند.

 

به گفته محمد یوسفی، رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی مرغداران نهایتا سه تا پنج روز می توانند مرغ آماده عرضه به بازار را بیشتر در سالن‌های پرورشی نگه دارند؛ بنابراین آنها توان تعیین قیمت مرغ را ندارند. برخی از کشتارگاه‌ها مرغ زنده را از تولیدکنندگان به صورت کارمزدی و حدود 100 تا 200 تومان بالاتر از قیمت بازار خریداری می‌کنند و همین عامل سبب می شود قیمت این محصول در بازار تغییر کند.

 

در شرایطی که اسفند ماه با افزایش تقاضای خرید مواجه است، بازار نابه سامان مرغ ملتهب‌تر شده و روند افزایش قیمت آن تشدید شده است که در این میان تنها در حق مصرف‌کنندگان اجحاف می‌شود و عده‌ای از این بازار سود می‌برند. از سوی دیگر آنها متهم به عامل افزایش قیمت مرغ شده‌اند!

 

در این باره یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی می‌گوید اگر مردم خرید نکنند قیمت ها کاهش خواهد یافت. چون با توجه به روزهای پایانی سال و افزایش میزان تقاضا، طبیعی است که عرضه کمتر توسط برخی مرغداران موجب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

 

همچنین یوسفی، رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی دلیل افزایش قیمت را افزایش 30 درصدی تقاضا عنوان کرده و می گوید مردم می‌توانند به جای خرید هر مرغ 8500 تا 9000 تومانی، مرغ منجمد کیلویی 5500 تومانی بخرند. چرا مردم به این وضعیت دامن می‌زنند؟ وزیر جهاد کشاورزی چندین‌ بار قیمت واقعی مرغ را اعلام کرده است. دولت مرغ‌های منجمد را برای این زمان ذخیره کرده است، حالا اگر کسی به این موضوع توجه ندارد و می‌خواهد مرغ کیلویی 10 هزار تومانی بخرد، خودش می‌داند.

 

در این شرایط که انتظار می‌رود سازمان تعزیرات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان که رییسش هم فروش مرغ بیش از کیلویی 7000 تومانی را غیر منطقی می‌داند ،وارد بازار شوند و شرایط را برای مصرف‌کنندگان تعدیل و دست سودجویان را کوتاه کنند اما هیچ اقدام عملیاتی و برخوردی در بازار مشاهده نمی شود و علیرغم پیگیری های فراوان خبرنگار ایسنا از مسئولان سازمان حمایت، هیچ توضیح و پاسخی در این زمینه داده نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.