۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 272293

روزنامه آرمان نوشت: حمل و نقل در بخش جاده ای برعهده بخش خصوصی است و حوزه های ریلی، هوایی و دریایی را دولت برعهده دارد. مشکلات پیش روی صنعت حمل و نقل و اجرایی نشدن اصل 44 قانون اساسی موجب شده تا دولت در مجموع نمره مطلوبی در این حوزه کسب نکند هر چند اظهارنظر - با عمر کوتاهی که از تصدی گری دولت یازدهم گذشته- بسیار زود است؛ چراکه حمل و نقل زیرساختی است که برای تغییرات اساسی نیازمند زمان است.

تحریم را دور می زنیم

این مطلب در ادامه می افزاید: آسیب های ناشی از تحریم بر صنعت حمل و نقل تا امروز تاثیرگذار بوده است چنانچه کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد تحریم واقع شد در حالی که در کنار این تشکیلات فضایی برای حضور بخش خصوصی وجود نداشت. هرچند نقش آفرینی بخش خصوصی در این عرصه می توانست تا حد بسیار زیادی از فاز تحریم در این بخش بکاهد.

این مهم در خصوص راه آهن هم قابل تسری است و دولت باید حمل و نقل ریلی را به بخش خصوصی واگذار کند و با این کار مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را هموارتر سازد. توقف کشتی های کشورمان در جریان تحریم تحمیلی متاسفانه به اقتصاد ضربه زد. علاوه بر کشتیرانی جمهوری اسلامی، تحریم ها شامل شرکت ملی نفتکش هم شد و این بخش نیز از فعالیت بازماند چرا که هر دو دولتی بودند. اما در بخش حمل و نقل هوایی شاهد بودیم با توجه به وجود چند شرکت نیمه خصوصی تا حدودی مشکلات کمتری ایجادشد و این قابلیت تعمیم دارد چرا که اگر این شرکت ها هم دولتی بودند، الان مشمول تحریم و منفعل از اقتصاد بودند.

راه حل عبور از این تحریم ها خصوصی سازی و رقابتی سازی در صنایع حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی است. بنابراین اگر بخش اعظمی از اجزای حمل و نقل اعم از هوایی، دریایی و ریلی همچنین بار و مسافر را به بخش خصوصی واگذار و فضای رقابتی در آنها ایجاد کنیم راه اجرای اقتصاد مقاومتی را گشوده ایم. کسانی که تحریم را بر کشور ما تحمیل کردند، سه عامل بانک، بیمه و حمل و نقل را مورد توجه داشتند که در بخش حمل و نقل امکان رهایی از تحریم برای کشور فراهم است.

واگذاری بنادر به بخش خصوصی با حفظ حوزه حاکمیت و نظارت دولت راه حل عملیاتی خروج بخش حمل و نقل از حصار تحریم است. سازمان بنادر باید عملیات بندری را به بخش خصوصی واگذار کند و هر بندر را به یک پیمانکار بخش خصوصی بسپرد؛ با این کار ضمن آنکه فضای رقابتی ایجاد شده، بهانه از دست تحریم کنندگان نیز خارج می شود.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.