قدس انلاین – سعید کوشافر: روزهای سال که به اخر میرسد تلاش خبرنگاران و تحلیلگران نیز به شماره میافتد به گونه ای که بیانیه 260نماینده مجلس درباره مذاکرات هسته ای بدون بررسی ماند.

لغو تحریمها و مختومه شدن پرونده ایران درشورای امنیت ؛ الزام خانه ملت به مذاکره کنندگان/ کنگره نشان داد نمیتوان به امریکا اعتماد کرد/ نگذارید روند مذاکرات وخارج شدن پرونده هسته ای طولانی شود

 

بنا بر این گزارش 260 نفر از نمایندگان در بیانیه‌ای از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواستند ضمن ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی‌های آمریکا، لغو یکجای تحریم‌ها و مختومه نمودن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت را از اهم توجهات خود در مذاکرات با 1+5 قرار دهند.

ضرغام صادقی مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص مذاکرات اخیر هسته‌ای را که به امضای 260 نفر از نمایندگان رسیده است، قرائت کرد.

دراین بیانیه امده است :ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر بیانیه‌ها و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی و به ویژه طرح یک فوریتی الزام دولت به حفظ دستاورهای هسته‌ای، به‌عنوان نمایندگان ملت در دفاع از حقوق ملت ایران و ثبت در تاریخ پرشکوه حماسه‌های ماندگار ملت سرافراز ایران از تیم مذاکره‌کننده می‌خواهیم در برابر خدعه‌ها و زیاده‌طلبی‌های آمریکا، شجاعانه از عزت و اقتدار ملت ایران که اکنون در اوج قله اقتدار معادلات سیاسی، جهانی و منطقه‌ای قرار دارد، قدرتمندانه دفاع نموده و موارد ذیل را به‌عنوان مهمات حقوق ملت ایران مدنظر قرار دهند.

1- لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا و مختومه نمودن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت و بازگشت آن به حالت عادی شرط آغاز اجرای توافق جامع هسته‌ای باشد.

2- حفظ دستاوردها و استیفای کامل حقوق هسته‌ای ملت ایران براساس ماده 4 معاهده NPTخواست یکپارچه ملت ایران است.

3- در صورت نقض هر مورد از تعهدات از سوی طرف مقابل به‌عنوان ضمانت اجرایی، توافق‌نامه کان‌لم‌یکن تلقی و غنی‌سازی در هر سطح مورد نیاز کشور از سر گرفته شود.

***مفاد قراردادها باید منافع درازمدت را تضمین کند

دراین خصوص یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه در ایران در رابطه با مذاکرات هسته‌ای شاهد تک صدایی هستیم و تیم مذاکره کننده ایرانی حرفی را می‌زند که مورد تائید نظام و رهبری است، گفت: در طرف مقابل شاهد چند صدایی هستیم. یعنی سنای آمریکا، شخص اوباما ، دولت آمریکا و لابی‌های صهیونیستی هر کدام نغمه ناسازی را متفاوت با هم کوک می‌کنند.

جواد آرین منش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری برای چندمین بار در بیانات خود تیم مذاکره کننده ایرانی را مورد حمایت قرار داده‌اند، اظهار کرد: برای چندمین بار است که رهبری صلاحیت تیم مذاکره کننده را تائید می‌کنند و این می تواند پاسخی باشد برای دلواپسانی که گاهی تیم مذاکره کننده را با عبارت های بسیار سخیف و زشت مورد خطاب قرار می دهند و به جای حمایت، بی دلیل وزیر امور خارجه را به مجلس فرا می‌خوانند.

وی با بیان اینکه گاهی افراد به جای حمایت از تیم مذاکره کننده در تحقق اهداف و رسیدن به منافع ملی،در روند مذاکرات اختلال ایجاد می‌کنند، افزود: باید تیم مذاکره کننده را مورد حمایت قرار دهیم تا طرف مقابل احساس کند تیم ایرانی از پشتوانه قوی از دولت و ملت برخوردار است پس نباید با طرح سوالات واهی و بی اساس چوب لای چرخ مذاکره کنندگان بگذاریم.

 این فعال سیاسی با بیان اینکه در ایران مذاکرات از سوی شورای عالی امنیت ملی با خرد جمعی مدیریت می‌شود بنابراین در داخل ایران نگرانی نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده وجود ندارد، خاطر نشان کرد: آن چه نگران کننده است در رابطه با عملکرد طرف مقابل به خصوص آمریکا است چرا که به نظر می رسد در مقایسه با سایر اعضای تیم مذاکره کننده که از اتحادیه اروپا هستند بیشتر ابتکار عمل دست آمریکایی هاست که متاسفانه از استقلال کافی برخوردار نیستند.

 وی با تاکید بر اینکه در طرف مقابل مذاکرات هسته ای هماهنگی لازم وجود ندارد، افزود:‌ وقتی نوسانات در تصمیم‌گیری‌ها و تزلزل در سخنانشان وجود داشته باشد نمی توانند اطمینان لازم را در طرف مقابل ایجاد کنند. بنابراین رهبر معظم انقلاب همواره از این بابت ابراز نگرانی کردند که سخنان طرف مذاکره متفاوت است و شاید پایدار نباشد.

این فعال سیاسی اضافه کرد:‌نمایندگان سنای آمریکا اخیرا از ارزش و اهمیت زمانی قرار داد سخن می گویند که تا وقتی رئیس جمهور آمریکا سر کار است قراردادها پایدار می ماند که چنین چیزی در هیچ جای دنیا وجود ندارد و این نشان از تزلزل طرف مقابل ما در مذاکرات دارد به همین دلیل تا به حال اطمینان جمهوری اسلامی ایران و رهبری را جلب نکرده اند.

 آرین منش خاطر نشان کرد: بیانات رهبری هشداری است تا مفاد قراردادها در مذاکرات به گونه ای تنظیم شود که منافع دراز مدت جمهوری اسلامی ایران تضمین و تامین گردد.

***سناتورهای آمریکا بی‌اعتمادی به آمریکا را برای همگان معنا کردند

درهمین حال رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سناتورهای آمریکا با دست خود بی‌اعتمادی به آمریکا را برای همگان معنا نمودند، گفت: برای همه دولت‌ها در سطح جهان این سوال مطرح شده که در روابط دیپلماتیک با کشور آمریکا و یا مذاکره با این دولت با چه کسی مذاکره می‌کنند.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان محترم بعد از مراسم مفتضح کنگره آمریکا برای اجرای شوی تبلیغاتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی که حدود 40 بار آبرو و حیثیت خود را برای حرف‌‌های پوچ و بی‌محتوای او ریختند اما چون در صحنه بین‌المللی این حرکت محل اعتنا واقع نگردید بلکه مورد تمسخر واقع شد در اقدام نسنجیده دیگر تعدادی از سناتورهای آمریکا طی نامه ای ادعا کردند که از نظر نظامات بین المللی به حیثیت و جایگاه این کشور ضربه شدیدتری وارد نمود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ این موضوع نشان می‌دهد حمایت‌های مالی صهیونیست‌ها چگونه عارضه سبک سری سیاسی ایجاد نموده است. در واقع این گروه با دست خود بی‌اعتمادی به آمریکا را برای همگان با معنا نمود و برای همه دولت‌ها در سطح جهان این سوال را ایجاد نمودند که در روابط دیپلماتیک با کشور آمریکا و یا مذاکره با این دولت با کی مذاکره می‌کنند، با دولتی که به غلط مدعی مدیریت جهانی است و تصور می‌کند از اقتدار کافی برخوردار است یا با هیچ.

وی تصریح کرد: به درستی رهبر معظم انقلاب در اینباره از واژه سقوط اخلاق سیاسی استفاده نمودند البته این اقدام سخیف سنا باید برای مذاکره کنندگان کشور ما توجه بیشتری ایجاد کند که در هر گونه توافقی با 1+5 برای چنین اقدامات ارتجاعی راه گریز را ببندند و با در نظر گرفتن شرایطی اینگونه اقدامات خدعه آمیز را پر هزینه نمایند. به هر تقدیر پاسخ عمل ناپسند عده‌ای از سنا صرفا اعلام موضع سیاسی نیست، بلکه تدبیر هوشمندانه در توافقات جهت خنثی نمودن این کار و یا پرهزینه کردن آن باید در آینده مورد توجه باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته 1+5 هم توجه داشته باشد مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هر گونه نظارت فزون‌تر از ان پی تی صرفا با لغو تحریم‌ها ممکن می‌گردد. مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دوستان مذاکره کننده امیدوار است با توجه به تجربیات گذشته و بساط جدید بی‌اعتمادی که آمریکایی‌ها پهن نموده‌اند با دقت عمل کافی گام‌های جدید را بردارند.

*** ایران برای توافق، تضمین‌اجرایی می‌خواهد

دراین حال یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، با بیان اینکه نامه اخیر سناتورهای آمریکایی‌ها سند اثبات بی‌صداقتی و سیاست‌های یک بام و دو هوا است، گفت: قطعا جهوری اسلامی از حقوق حقه ملت خود کوتاه نمی‌آید و بر تأمین منافع ملی خود تأکید دارد.

محمدجواد کولیوند با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: مسئله نبود اخلاق سیاسی در آمریکا در چند سال اخیر برای تمام مسئولان کشورمان به اثبات رسیده است، متأسفانه مقامات این کشور در چند دهه اخیر برای پیش برد اهدافشان در خاورمیانه به هر ابزاری تکیه کرده‌اند.

نماینده مردم کرج و آسارا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بی‌صداقتی آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای، ادامه داد: در چند سال اخیر که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب به‌ویژه آمریکا آغاز شده، ما بارها شاهد اقدامات مغایر با اخلاق سیاسی از سوی مقامات این کشور بده‌ایم.

وی با بیان اینکه نامه اخیر سناتورهای آمریکایی‌ها سند اثبات بی‌صداقتی و سیاست‌های یک بام و دو هوا است، ادامه داد: قطعا جهوری اسلامی از حقوق حقه ملت خود کوتاه نمی‌آید و بر تأمین منافع ملی خود تأکید دارد.

کولیوند بر لزوم تعهد آمریکا برای اجرای کامل توافق‌نامه هسته‌ای تأکید کرد و گفت: در صورتی که در آینده توافق میان ایران و غرب صورت گیرد، این توافق باید همراه با ضمانت اجرایی باشد، تا دولت‌های آتی این کشورها قادر به تغییر مفاد توافق نباشد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، با اعلام اینکه مقامات جمهوری اسلامی هوشیارانه در مقابل اقدامات و حیله‌گری‌های کشورهای غربی ایستاده‌اند، ادامه داد: قطعا با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مقامات ایرانی هیچ کوتاهی را نسبت به اجرای توافق هسته‌ای نمی‌پذیرند و در صورت خلف وعده آمریکایی‌ها، ما نیز هیچ تضمینی برای اجرای توافق نمی‌دهیم.

***ارائه طرح لزوم موافقت کنگره با هرگونه توافق هسته‌ ای

همچنین دراین راست یک عضو هیئت رئیسه مجلس، ارائه طرح لزوم موافقت کنگره با هرگونه توافق هسته‌ای با ایران از سوی کمیته روابط خارجی سنا را موجب ایجاد یک اطمینان نسبی حداقلی نسبت به اجرای توافق‌نامه دانست.

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت درباره تلاش کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای ارائه طرح لزوم موافقت کنگره با هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، گفت: سناتورهای امریکایی با نامه سرگشاده‌شان فضایی به وجود آوردند که به ضرر هیئت حاکمه و کنگره امریکا تمام شد و بازتاب‌های منفی زیادی نیز در داخل و خارج امریکا داشت؛ چراکه معنایی جز زیر پا گذاشتن اصول مسلم بین المللی و ایجاد تردید در توافق‌نامه‌ای که در سطح بالایی مورد بررسی قرار می‌گیرد، نداشت.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: لازم بود این فضای منفی تعدیل شود و به همین علت بود که دیگر اعضای کنگره و اوباما در قبال آن موضع‌گیری کردند و نشان می‌داد درصدد جبران آن هستند؛ لذا اگرسنای آمریکا به دنبال ارائه طرح لزوم موافقت کنگره با هرگونه توافق هسته‌ای با ایراناست، تا حدی می‌تواند از جمله همان تضمین‌هایی باشد که ظرف چند روز گذشته ایجاد شده بود و آن تردید را در اجرا یا عدم اجرای توافق بین ایران و 1+5 کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید منتظر بود که این مساله به کجا می‌انجامد و واقعا عملیاتی میشود یا خیر، ادامه داد: همگرایی کاخ سفید و کنگره می‌تواند حداقل یک اطمینان نسبی ایجاد کند و نشان دهد که به دنبال جبران این مساله هستند.

سبحانی‌نیا تصریح کرد: همراهی مجلس جمهوری اسلامی ایران با تیم مذاکره کننده و پشتیبانی از آنها باعث شد اعضای هیئت ایرانی در چانه‌زنی‌ها، پرقدرت باشند؛ مجلس در مراحل مختلف از تیم مذاکره کننده و اقدامات او حمایت کرده و فقط بر رعایت خطوط قرمز تاکید داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چنین توفیقاتی باعث شد سایر کشورها متوجه شوند باید از همراهی مجلس و کنگره‌شان برخوردار باشند و این خود می‌تواند به عنوان یک الگو، تاثیر جانبی را بر پارلمان‌های طرف مقابل داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اظهارات برخی مقامات امریکایی در روزهای اخیر در افکار عمومی نگرانی درباره تضمین توافق ایران با 1+5 ایجاد کرده، تاکید کرد: ارائه توافق‌نامه با 1+5 در شورای امنیت نباید موجب افزایش مراحل مذاکرات شود.

حسین سبحانی‌نیا درباره لزوم تایید توافق‌نامه ایران با 1+5 در شورای امنیت گفت: اگر این کار به دلیل قوی‌تر شدن بار اجرایی تعهدات و مفاد توافق باشد، امر مطلوبی است و در صورت عملی شدن، نکته مثبتی برای تضمین بیشتر این توافق نامه خواهد بود؛ مشروط بر اینکه موجب افزایش یک مرحله و زمان دیگری در ادامه کار کنونی نباشد.

 نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: معاهدات بین‌المللی، تعهداتی را برای کشور مقابل ایجاد می‌کند که طرفین باید به عمل به آن تعهدات ملتزم باشند اما اظهارات برخی مقامات امریکایی در روزهای اخیر این نگرانی را در افکار عمومی ایجاد کرده که تضمین توافق ایران با 1+5 و اجرایی شدن آن چیست و با احتمال تغییرات در دولت آینده امریکا، آیا این توافق ادامه خواهد داشت یا خیر.

سبحانی‌نیا پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر طرح موضوع توافق‌نامه ایران با 1+5 در شورای امنیت را در همین راستا ارزیابی کرد و توضیح داد: چه دولتی که در ایجاد تعهد و توافق‌نامه حضور داشته و پای کار بوده و چه دولتهای بعد، باید معاهدات بین المللی را رعایت کنند ولی اظهارات سناتورهای امریکایی و فضاسازی آنها، خارج از اصول مسلم معاهدات بین المللی و توافقات بین المللی کشورهاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در ملت ایران، ذهنیتی در خصوص امریکا و شیطنت‌ها و خباثت‌های او وجود دارد و حرفهای متناقض و متضادی که تاکنون از سوی دولتمردان این کشور مطرح شده، این امر را برجسته‌تر می‌کند؛‌ لذا بر اساس همین رفتار آنهاست که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سازوکاری همچون طرح موضوع توافق‌نامه در شورای امنیت باشد تا دولت امریکا تعهد بیشتری در قبال عمل به این توافق و تعهد داشته باشد./

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تعامل . مدارا . محبت IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    ما خانه ملت نمي بينيم خانه تحجر و بدبختي ملت هست . انشاالله در انتخابات 94 مجلس يك خانه تكاني حسابي مجلس مي خواهد . عامل تحريم ها ووو مجلس بود نه محمودي بي عقل . هر كس مي داند شوراي امنيت حداقل ده سال طول مي كشد تحريم برداشته شود و تحريم ايران زياد نشود ما برديم . ما با دنيا تعامل نداريم اين بارزترين مشخصه ايران است و تحريم تا نيم قرن ادامه دار خواهد بود