قدس انلاین – سعید کوشافر: درشرایطی که به نظر میرسد روند مذاکرات به نقاط پایانی خود نزدیک میشود ، و تا توافق تنها درحد یک یا دو مورد جزییات باقی مانده است اما خبرهای ناخوشایندی از لغو تحریمهای ظالمانه کشورمان به گوش میرسد به گونه ای که برخی اظهارنظرها حکایت از باقی ماندن تحریمها برای بلند مدت یا قابل برگشت بودن احتمالی انها دارد.

کاهش قیمت ارز و نفت درصورت لغو تحریمهای ایران/ درخواست لغو تمامی تحریمها در شورای امنیت /دوره فشار و تحریم بر ایران تمام شده است

دراین خصوص سخنگوی کاخ‌سفید با رد برداشتن یک‌باره تحریم‌ها علیه ایران، گفت که این تحریم‌ها به صورت تدریجی لغو می‌شوند.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ‌ سفید گفت که در صورتی که ایران و گروه ۱+۵ به یک توافق جامع دست‌پیدا کنند، تحریم‌های ایران به صورت تدریجی حذف می‌شوند.

ارنست گفت: «تصمیم نداریم تمام تحریم‌ها را از روز نخست لغو کنیم. تهران باید در یک دوره زمانی نشان دهد که نسبت به توافق هسته‌ای پایبند است و سپس جامعه بین‌الملل با اجرای تعهداتی که درباره برداشتن تحریم‌ها به ایران داده است، به این پایبندی پاسخ می‌دهد.»

وی افزود: «تعهد در وضعیت فعلی بر عهده ایرانی‌ها است تا تمایل خود را برای اجرای تعهدات توافق هسته‌ای نشان دهند و جامعه بین‌الملل نیز گام‌هایی را به صورت تدریجی در لغو تحریم‌ها برمی‌دارد.»

این درحالی است که رئیس جمهور گفت: دوران فشار از طریق تحریم پایان یافته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی گفت: ما به همه مذاکره‌کنندگان که با جمهوری اسلامی ایران مذاکره می‌کنند با افتخار اعلام می‌کنیم که تحریم باعث مذاکره نشده است و این که ما در زمان تحریم توانسته‌ایم فازهای عظیمی را به ثمر بنشانیم معنایش این است که اگر چه تحریم مشکلاتی را برایمان درست کرده ولی مانع پیشرفت ما نشده است.

وی با بیان این که اگر ما در این مذاکرات به نتیجه نهایی برسیم این موضوع به نفع ایران و منطقه و جهان و ۱+۵ است پس کاری انجام دهیم که نفع همه در اوست، اظهار کرد: باید این نکته را خاطر نشان کنم که دوران فشار از طریق تحریم پایان یافته است.

***لغو تحریم‌ها شرط ابتدایی است

دراین حال نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: تیم مذاکره کننده ایران اسلامی هیچ گاه در برابر خواسته‌های آمریکا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات کمر خم نخواهد کرد.

محمد اسماعیل‌نیا ، با تاکید بر این که تیم مذاکره‌کننده محکم، با اقتدار و با پشتیبانی ملت، باید موضع‌گیری قاطع داشته باشد، افزود: تیم مذاکره کننده باید تمام مرزهایی را که مقام معظم رهبری تعریف کرده‌اند حفظ کنند تا در مذاکرات عزت ما حفظ شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مقتدرانه از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای دفاع کرده و آنان باید مراقب خط‌ قرمزها و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشند، اظهار کرد: تاکنون چندین بار تیم ظریف به مجلس خواسته شده و جلسات محرمانه در کمیسیون امنیت ملی برگزار شده است و ریز مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دکتر ظریف هم توضیحات خود را ارائه کرده‌اند.

اسماعیل‌نیا کرد: تیم مذاکره کننده باید بدانند که حاصل مذاکرات باید منجر به احقاق حقوق ملت شود که لغو تحریم‌ها شرط ابتدایی است. اگر چنانچه مذاکرات به نتیجه هم نرسد مردم ایران نشان داده‌اند با مقاومت راه خود را ادامه خواهند داد و تسلیم قدرت های بزرگ نمی شوند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر هم طرف مقابل ما قصد وقت تلف کردن داشته باشد باید با قاطعیت به دنیا اعلام کنیم که ما اهل گفتگو و منطق هستیم ولی در مقابل آنان هستند که اهل زورگویی و بی منطقی هستند و تیم مذاکره کننده ما هم از این شرایط و بحث‌های فرسایشی که طرف مقابل بوجود آورده باید پرهیز کنند.

وی یادآور شد: ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد و اطمینان داریم که بر سر مصالح و منافع ملی با دشمنان استقلال ایران معامله نخواهند کرد.

اسماعیل‌نیا با تاکید بر اینکه حفظ ارزشها و عزت انقلاب باید در مذاکرات مد نظر باشد، افزود: تشدید تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران کاری عبث و بیهوده است، چون ایران از هر تحریم جدیدی به راحتی عبور خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها سرعت پیشرفت ایران را متوقف نخواهد کرد، اظهار کرد: با مدیریت درست، آمریکا را از اعمال تحریم‌ها ضد ملت ایران پشیمان می‌کنیم.

*** باید تمامی تحریم‌ها برداشته شود

درعین حال یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در توافق احتمالی باید تمامی تحریم‌ها برداشته شود، ابراز امیدواری کرد که توافق احتمالی تا 4 فروردین و با رعایت چارچوب‌ها و خطوط قرمز حاصل شود.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در پیش‌بینی از نتیجه این دوره از مذاکرات گفت: ما به آینده مذاکرات خوش‌بین هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد، این مطالبه مردم است.

وی در عین حال تاکید کرد که توافق احتمالی باید با حفظ چارچوب‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری و رعایت خطوط قرمز به دست آید و مطالبات مردم مورد توجه قرار گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا ما از دستیابی به توافق و حفظ حقوق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات تا چند روز آینده به نقطه مثبتی برسد و تمامی شرایط ایران در آن لحاظ شود.

به گفته سبحانی‌نیا، در توافق احتمالی باید حقوق هسته‌ای ایران و چرخه سوخت در نظر گرفته شود و موارد مطروحه در مورد فردو، نطنز و آب سنگین اراک مورد توجه قرار گرفته شود.

وی همچنین گفت که نباید در مذاکرات به مساله موشکی ایران و سایر مواردی که به موضوع هسته‌ای ربطی ندارد ورود پیدا کنند و در عین حال برداشتن تمامی تحریم‌ها در توافق مدنظر قرار گرفته شود.

همچنین نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس تاکید کرد: دولت باید از دل مذاکرات لغو تمام تحریم‌ها چه هسته‌ای چه غیرهسته‌ای را بیرون بکشد.

حمید رسایی گفت: نظارت پیش از NPTفقط در صورت لغو تحریم‌ها ممکن است؛ خب نظارت پیش از NPTمی‌شود همان پذیرش پروتکل الحاقی. در حالی که پذیرش این پروتکل مصوبه مجلس را می‌خواهد.

رسایی افزود: کلیه تحریم‌ها، هسته‌ای و غیرهسته‌ای، باید به صورت یکجا برداشته شود. این شرط آغاز اجرای توافق جامع هسته‌ای است.

نماینده تهران به بند 6 طرح نمایندگان اشاره کرد و گفت:‌ در این بند آمده است منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس فراتر از توافق‌نامه پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPTدر راستای حراست از امنیت ملی، مصالح و منافع ملی است. در حقیقت دولت باید از دل مذاکرات لغو تمام تحریم‌ها هسته‌ای و غیرهسته‌ای را بیرون بیاورد، وگرنه این بازی برد برای آنها و باخت برای ما خواهد شد.

*** توافق هسته‌ای دلار را نزولی کرد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره روند کاهشی قیمت دلار در روزهای گذشته گفت: با توجه به فضای روانی ایجاد شده در رابطه با احتمال دست یابی به توافق نهایی هسته ای و رفع تحریم ها، می توان پیش بینی کرد که قیمت دلار به نرخ مرکز مبادلات ارزی نزدیک شود.

رحیم زارع درباره روند کاهشی قیمت ارز در روزهای گذشته گفت: باید پذیرفت در تعیین نرخ دلار عوامل مختلف اقتصادی و حتی روانی نقش دارند.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت بعد از آغاز فعالیت دولت یازدهم قیمت دلار روند کاهشی در پیش گرفت این موضوع بیانگر این است که بخشی از رشد نجومی نرخ ارز در سال 91 کاذب بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: سابقه نشان داده روند مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی همواره بصورت نسبی بر قیمت ارز در کشور تاثیرگذار بوده است.

زارع گفت: با توجه به پیش بینی های سیاسی، مبنی بر دست یابی به توافق هسته ای، قیمت دلار نیز در روزهای گذشته روند کاهشی در پیش گرفته است که اگر توافق نهایی در این زمینه حاصل و تحریم های دشمنان علیه جمهوری اسلامی رفع شود می توان پیش بینی کرد قیمت دلار به نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی نزدیک شود.

وی ادامه داد: علاوه بر نوسانات قیمت طلا در جهان، نرخ ارز در کشور نیز در تعیین بخشی از قیمت طلا و سکه موثر است بنابراین کاهش بخشی از قیمت طلا در روزهای گذشته به دلیل افت قیمت دلار بوده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در هرصورت بانک مرکزی باید براساس نظام ارزی شناور مدیریت شده نوسانات ارزهای مختلف را کنترل کند.

***تاثیر رفع تحریم های ایران بر بازار جهانی نفت

رییس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی طی سال آتی حدود 80 تا 90 دلار خواهد بود و در صورت رفع تحریم های ایران، اوپک به بحث صادرات کشورها ورود خواهد کرد.

علی مروی ، درخصوص تاثیر مذاکرات هسته ای ایران بر نرخ جهانی نفت، گفت: مطمئنا در صورت حصول توافق در مذاکرات هسته ای، ایران در تعیین نرخ جهانی نفت اثرگذار خواهد بود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود:اکنون قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی رو به افزایش بوده و لغو تحریم های ایران، مسیر را برای افزایش صادرات باز خواهد کرد، لذا همین موضوع در نرخ گذاری های جهانی اثر گذار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لغو تحریم های ایران باعث غلبه عرضه بر تقاضا در بازارهای جهانی می شود، عنوان کرد: در آن شرایط اوپک تصمیم جدی تری اخذ خواهد کرد و کشورهایی که سقف عرضه را رعایت نمی کنند را موظف به پذیرش سقف صادرات خواهد کرد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بازار جهانی نفت باید در حد متعادلی باشد که تولید کننده و مصرف کننده در شرایط مناسبی از آن استفاده کنند، بطور حتم اگر شرایط بی نظمی را شاهد باشیم اوپک به بحث صادرات ورود خواهد کرد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در خصوص پیش بینی نرخ نفت طی سال آتی نیز عنوان کرد: در بازار نفت عوامل متعددی تاثیر گذار هستند، اما بنده معتقدم که نرخ نفت طی سال آتی حدود 80 تا 90 دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.