توافق هسته‌ای با ایران دستاوردی بزرگ برای آمریکا و شرکای آن است.

محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران دستاوردی بزرگ برای آمریکاست

به نوشته کیهان،روزنامه آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی به قلم داریل کیمبال نوشت: توافق هسته‌ای احتمالی ایران و گروه 5+1 را دستاورد بزرگی برای آمریکا، غرب، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای واشنگتن دانست و تاکید کرد کنگره مراقب باشد چنین توافقی را برهم نزند.
کیمبال (مدیر انجمن آمریکایی کنترل تسلیحات) در نشنال اینترست با اشاره به نامه 47 سناتور نوشت: این اقدامات از جمله تلاش برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران، طرح‌های بیهوده‌ای هستند که نه تنها برنامه هسته‌ای ایران را محدود نمی‌کنند بلکه روند پیچیده گفت‌وگوهای هسته‌ای کنونی را که در مرحله بسیار حساسی قرار دارد، دشوارتر می‌کنند.
این تحلیلگر آمریکایی که همواره اعتقاد دارد ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است و در سایر مقالات و تحلیل‌های خود نیز بر این ادعای واهی تاکید می‌کند، به قانون‌گذاران آمریکایی توصیه کرد: اولویت اول همه قانون‌گذاران باید این باشد که تلاش‌های گروه 5+1 را به هیچ‌وجه خدشه‌دار نکنند. این تلاش‌ها حاصل دهها سال اقدامات دیپلماتیک و فشارهای بین‌المللی بر ایران است که با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: کاملا روشن است که لایحه سناتور کورکر اگر راهبرد ایالات متحده و شرکای ما در شورای امنیت را در قبال ایران مختل نکند و روندی را که تاکنون پاسخگو بوده است برهم نزند، در بهترین حالت مشکلات و پیچیدگی‌های موجود را افزایش می‌دهد. راهبرد ما تا به حال خوب عمل کرده و به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند یک تحول تاریخی شگرف را رقم بزند. برخلاف ادعاها و انتظارات غیرواقع‌بینانه نتانیاهو و بسیاری از اعضای کنگره، توافقی که اکنون در حال شکل‌گیری است بهترین گزینه موجود است.
وی ادامه می‌دهد: اعمال فشار بیشتر بر ایران پاسخگو نیست؛ رهبران ایران بیش از یک دهه است که در برابر فشارها مقاومت کرده‌اند و اینکه فکر کنیم در برهه زمانی کنونی با اعمال فشار بیشتر ناگهان متقاعد می‌شوند که تاسیسات هسته‌ای خود را برچینند، با عقل جور درنمی‌آید.
کیمبال نوشت: توافق گروه 5+1 با ایران دستاورد بزرگی برای آمریکا و جامعه بین‌المللی، اسرائیل و سایر شرکای ما در منطقه و همچنین پیروزی بزرگی برای اقدامات جهانی درخصوص منع اشاعه (تسلیحات کشتار جمعی) خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.