قدس انلاین: با بررسی زندگی ائمه اطهار (ع) به نیکی روشن می ‌شود که آنان به عالم غیب دسترسی داشته و از منبع علم و قدرت الهی بهره فراوانی برده‌اند، چنانکه وسعت علم ائمه تنها به قدر جهان مادّی نیست، بلکه در عالَم ملکوت هم جایگاهی رفیع دارد؛ چنانکه امام موسی کاظم (ع) با پاسخ هایی به جا به پرسش های برادر خویش به اثبات این امر پرداختند.

پاسخ هایی خواندنی از امام موسی کاظم (ع)!

در این باره نقل شده است که علي بن جعفر بن محمد می گويد: از برادر خود موسي بن جعفر (عَليه‌السَلام) پرسيدم: شخصي گوسفندي در بيابان پيدا كرده آيا براي او حلال است؟ فرمود: پيامبر اكرم (صَلي الله عَليه وَ اله) فرمود: آن گوسفند يا مال تو است يا برادرت و يا گرگ. گوسفند را بگير و اطلاع بده در همان محلي كه پيدا كرده‌اي در صورتي كه صاحبش پيدا شد به او مي‌دهي، اگر صاحبش پيدا نشد آن را مي‌خوري ولي ضامن آن هستي. اگر صاحبش پيدا شود و درخواست بهاي گوسفند خويش را بنمايد (كه بايد مثل يا قيمتش را بپردازي).

 پرسيدم: آيا مي‌توان با شراب مداوا نمود؟ فرمود: نه.

پرسيدم: از غذايي كه نهاده مي‌شود روي سفره يا محلي كه شراب به آن رسيده، آيا مي‌توان از آن طعام خورد؟ فرمود: اگر سفره خشك باشد اشكالي ندارد.

پرسيدم: سگ يا موش اگر از پنير يا روغن بخورند آيا مي‌توان آن پنير و روغن را خورد؟ فرمود: آنچه زبان آنها رسيده بايد دور انداخت و بقيه خورده مي‌شود.

 پرسيدم: از موشي يا سگي كه از روغن باز يا زيتون يا شير آشاميده مي‌توان آن را خورد؟فرمود: اگر در كوزه يا شبيه آن باشد خورده نمي‌شود، ولي مي‌توان براي چراغ استفاده كرد، اگر بيشتر از آن بود مي‌توان خورد مگر اينكه صاحب ثروتمند باشد كه بايد آن را بريزد و از آن استفاده نبرند.

پرسيدم: شخصي رو به قبله گوسفند را نمي‌كشد چگونه است؟ فرمود: اگر عمدي نباشد اشكال ندارد، اگر كشتار كرد و نام خدا را نبرد اشكالي ندارد وقتي بسم الله را بگويد، اول و آخرش سپس بخورد.

پرسيدم: موش در روغن يا عسل جامد مي‌ميرد مي‌توان آن را خورد؟ فرمود: اطراف جايي كه مرده دور بيانداز و بقيه را مي‌تواني بخوري.

پرسيدم: از اهل ذمه (يهود و نصاري)مي‌توان از غذاي آن‌ها خورد در صورتي كه گوشت مرده و خوك بخورند؟ فرمود: لا و لا في آنية الذهب و الفضة. نه، و نمي‌توان در ظرف طلا و نقره غذا خورد.

پرسيدم: در كوزه‌ي شراب مي‌توان سركه ريخت يا روغن زيتون و چيز ديگر؟ فرمود: اگر شسته شود اشكالي ندارد.

پرسيدم: فضله موش داخل آرد مي‌شود، مي‌توان آن را خورد وقتي مخلوط آرد شود؟ فرمود: اگر نداند اشكالي ندارد، اما اگر فهميد فضله را از آرد خارج كند.

پرسيدم: كلاغ دو رنگ و سياه را مي‌توان خورد؟ فرمود: صحيح نيست خوردن گوشت هيچ نوع كلاغ زاغ و غير آن.

 پرسيدم: در صورت خشك شدن آب و مردن صيدهاي دريایي (از قبيل ماهي) آيا خوردن آن‌ها حلال است؟ فرمود: نه.

 پرسيدم: صيد دريائي را در تور و شبكه نگاه مي‌دارند تا مي‌ميرد، خوردن آن حلال است؟ فرمود: اگر در تور بماند تا بميرد، بخورد اشكالي ندارد.

منابع:

1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج10: 281.

*زکی زاده رنانی، ششصد و پنجاه و پنج پرسش در محضر امام موسی کاظم (ع): 96-68، 292.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.