رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در پیامی خواهان حمایت شورای امنیت از عملیات نظامی کشورهایی شد که خواهان مقابله با پیشروی‌های نیروهای انصارالله هستند. در همین حال استاندار تعز از منصب خود استعفا داد. جنبش انصارالله نیز مخالفت خود را با شرکت در مذاکرات چه در دوحه و چه در ریاض اعلام کرد. همزمان کمیته‌های مردمی و نیروهای مردمی حامی علی عبدالله صالح استان ضالع در جنوب یمن را تحت کنترل خود درآوردند.

درخواست منصور هادی از شورای امنیت برای حمایت از عملیات نظامی در یمن

به گزارش ایسنا،به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در پیامی از شورای امنیت خواست تا قطعنامه‌ای را صادر کند که "این اجازه را به کشورهایی که خواهان کمک به یمن هستند بدهد تا حمایت فوری از نظام قانونی در یمن از طریق تمامی راه‌ها و تدابیر لازم برای حفاظت از یمن و مقابله با انصارالله به عمل آورند".

مخالفت انصارالله با شرکت در مذاکرات دوحه یا ریاض

از سوی دیگر شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد که جنبش انصارالله مخالفت خود را با شرکت در مذاکرات چه در دوحه قطر یا در ریاض عربستان اعلام کرده است.

پیشتر جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از گروه‌های سیاسی در یمن دعوت کرد تا در نشستی که در دوحه برای دستیابی به راه‌حلی درخصوص یمن برگزار خواهد شد، شرکت کنند. وی تصریح کرد که هرگونه توافقی که در این نشست حاصل شود، در ریاض امضا خواهد شد.

اعلام حمایت آمریکا از انتقال مذاکرات یمن به خارج از کشور از سوی دیگر ماتئو تولر، سفیر آمریکا در یمن حمایت خود را از انتقال مذاکرات یمن به خارج از کشور اعلام کرد. وی تصریح کرد که واشنگتن و هم‌پیمانانش نیازمند اتخاذ تصمیمات فوری برای حفظ امکان دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران یمن هستند. وی همچنین نسبت به این مساله هشدار داد که در صورت برکنار شدن هادی یا بازداشت وی و یا سقوط عدن، مذاکرات شکست می‌خورد.

کمیته‌های مردمی و نیروهای حامی صالح در 50 کیلومتری عدن

در همین حال شبکه المیادین گزارش داد که کمیته‌های مردمی و نیروهای ارتش که حامی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن هستند، استان ضالع در جنوب این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

همچنین کمیته‌های مردمی وارد منطقه کرش شده‌اند که این اقدام پس از درگیری‌های شدید با نیروهای حامی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن صورت گرفت و این نیروها در حال حاضر حدود 50 کیلومتر از شمال عدن فاصله دارند.

همچنین درگیری‌های شدید میان حامیان عبد ربه منصور هادی با کمیته‌های مردمی در منطقه مرزی میان دو استان لحج و تعز صورت گرفت.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که نیروهای گارد ریاست‌جمهوری یمن که از سوی کمیته‌های مردمی حمایت می‌شوند وارد پایگاه هوایی العند در ورودی‌های شهر عدن شده‌اند.

لبیب العبد از رهبران کمیته‌های مردمی اعلام کرد که نیروهای این کمیته‌ها پایگاه العند را تحت کنترل خود درآوردند که این اقدام پس از تخلیه سربازان صورت گرفت.

همچنین منابع قبیله‌ای اعلام کردند که درگیری‌ها میان نیروهای انصارالله با حامیان عبد ربه منصور هادی در چنین منطقه از یمن بیش از 30 تن کشته شدند.

استعفای استاندار تعز

از سوی دیگر شوقی هائل، استاندار تعز استعفای خود را تقدیم کرد که علت این اقدام عدم فرمانبری حمود الحارثی، فرمانده نیروهای ویژه از دستورات وی بوده است. دفتر اطلاع‌رسانی در استان تعز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این استاندار مستعفی تاکید کرده است که به هیچ وجه ریختن خون هیچ طرفی را نمی‌پذیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.