۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 273086

قدس انلاین: با بررسی زندگی ائمه اطهار (ع) به نیکی روشن می ‌شود که آنان به عالم غیب دسترسی داشته و از منبع علم و قدرت الهی بهره فراوانی برده‌اند، چنانکه وسعت علم ائمه تنها به قدر جهان مادّی نیست، بلکه در عالَم ملکوت هم جایگاهی رفیع دارد؛ چنانکه امام موسی کاظم (ع) با پاسخ هایی به جا به پرسش های برادر خویش به اثبات این امر پرداختند.

آیا مي‌توان  صدقه را پس گرفت؟

در این باره نقل شده است که علي بن جعفر بن محمد می گويد: از برادر خود موسي بن جعفر (عَليه‌السَلام) پرسيدم: شخصي دعا مي‌كند، برادرانش اطراف او هستند، واجب است آن‌ها آمين بگويند؟ فرمود: اگر خواستند چنين كاري را مي‌كنند و اگر نخواستند ساكتند. اگر دعاي خوبي كرد و به آن‌ها گفت آمين بگوئيد، لازم است كه آمين بگويند.

پرسيدم: شراب خوار چه حالي دارد وقتي مست شود؟ فرمود: هر كس شراب بخورد و بعد بميرد تا چهل روز مانند بت پرست است.

پرسيدم: كشتن مورچه جايز است؟ فرمود: آن را نكش، مگر تو را بيازارند.

 پرسيدم: كشتن شانه سر (هدهد) اشكال دارد؟ فرمود: او را نيازار و نكش، پرنده‌ي خوبي است.

پرسيدم: شخصي چيزي را پيدا مي‌كند چند درهم يا لباس يا چهارپا چه كار بايد بكند؟ فرمود: يك سال اعلان مي‌كند اگر اعلان نكرد جزء اموال خود قرار مي‌دهد تا صاحبش پيدا شود و به او بدهد، اگر مرد وصيت مي‌كند بدهند، او ضامن آن شي‌ء است.

 پرسیدم: شخصي چيزي را پيدا مي‌كند و يك سال هم اعلان مي‌نمايد بعد صدقه مي‌دهد، پس از صدقه دادن صاحبش مي‌آيد آن صدقه‌اي كه داده چه مي‌شود و اجر آن متعلق به كيست؟ فرمود: بايد به صاحبش بدهد يا قيمت آن را. فرمود: ضامن آن است و اجر متعلق به او است مگر صاحبش راضي شود و از آن بگذرد و اجرش متعلق به او است

پرسيدم: مريض را مي‌تواند دعا برايش بنويسند؟ فرمود: اشكالي ندارد گرفتن دعا، در صورتي كه به نوع حرام نباشد (مانند سحر).

 پرسيدم: شخصي وصيت مي‌كند وقتي مردم، كنيزم فلاني آزاد است. زنده مي‌ماند تا چند فرزند از او متولد مي‌شود بعد مي‌ميرد. حال او چگونه است؟ فرمود: كنيز آزاد است، اما بچه‌ها برده هستند.

پرسيدم: شخصي به غلام خود مي‌گويد برادرم پسرم، آيا صحيح است؟ فرمود: اشكالي ندارد.

پرسيدم: مرد صدقه‌اي را در راه خدا مي‌دهد. مي‌تواند از صدقه خود برگردد؟ فرمود: وقتي صدقه در راه خدا داد، مال مساكين و ابن‌السبيل است، نمي‌تواند برگردد.

منابع:

1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج10: 290.

2-شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، ج19: 236.

* زکی زاده رنانی، ششصد و پنجاه و پنج پرسش در محضر امام موسی کاظم (ع): 72-73، 303.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.