۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 273639

قدس انلاین: شیطان در وجود انسان می چرخد مانند چرخیدن خون در بدن؛ یعنی آنقدر ارتباط انسان با شیطان نزدیک است که برروی ما کار می کند و با وسوسه هایش در ما تأثیر می گذارد.

دعوت شیطان چگونه صورت می گیرد؟

شاید برای شما نیز این پرسش پیش آمده باشد که شیطان چه گونه انسان را امر می کند در حالی که ما اصلاً او را نمی بینیم و حرف او را نمی شنویم؟ اما جالب است بدانید که امر شیطان، دعوتِ شیطان است. چنان که می گوییم «نفسی تأمرنی بکذا» مراد این است که نفس من مرا دعوت به فلان چیز می کند. بعضی گفته اند: شیطان انسان را حقیقتاً به معصیت امر می کند و گاهی انسان این معنا را درک می کند و می بیند که به انجام بعضی از معاصی میل دارد و این همان «امر شیطان» و وسوسه شیطان است زیرا وسوسه چیزی جز صوت آهسته نیست و شیطان اعمالی را با صوت بسیار آهسته در گوش انسان می خواند.

پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: شیطان با آدمیزاد نزدیکی ای دارد و خداوند نیز نزدیکی ای. نزدیکی شیطان وعده به بدی و تکذیب حق است و نزدیکی خداوند وعده به نیکی و تصدیق حق است هر کس چنین حالی در خود پیدا کرد بداند که از جانب خداوند است و از این رو خداوند را سپاس گوید و هر کس حال دیگر را در خود یافت از شیطان است و به خدا پناه برد، و نیز رسول مکرم اسلام بیان داشته اند: همانا شیطان در دل فرزند آدم سرک می کشد پس اگر خداوند متعال را یاد کند سست می شود و اگر خداوند را فراموش کند دلش را فرا می گیرد.

منابع:

1-ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج2: 160.

*سیدعباس میری، شیطان کیست و چه می کند؟: 60-62.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.