رئيس سابق سيا تاکيد کرد آمريکا بايد با کاستن از بهای نفت، ايران را بيشتر تحت فشار قرار دهد.

قيمت نفت را كم كنيد تا به ايران فشار بيايد/ جنگ با ایران مشکلات و پیامدهای منفی زیادی دارد
 
به گزارش باشگاه خبرگاران، به نقل از  شبکه تلويزيوني سی ان ان، جيمز وولزی (Woolsey) در گفتگو با اين شبکه درباره مذاکرات هسته‌ای ايران گفت: به نظر من حصول توافق در اين گفتگوها بعيد به نظر مي رسد گرچه من با حمله پيشدستانه به ايران نيز مخالفم. بنابراين بهتر است گزينه گفتگو را تا هر جايي که امکان دارد پيش ببريم.
 
وی افزود:‌ در واقع تا رسيدن به گزينه نظامي راه زيادي مانده و از گزينه گفتگو هنوز به طور کامل استفاده نشده است. ما هنوز از گزينه تحريمها به طور کامل استفاده نکرده ايم. به نظر من آنچه تاثير بسيار زيادی در اين قضيه داشته است، محدود کردن ايران از نظر مالي است که از طريق قطع دسترسی ايران به سيستم بانکداری جهانی سوئيفت بوده است. همچنين ما می توانيم از طريق تزريق سوختهای ديگر از جمله سوخت گياهی يا همان الکل و گاز طبيعی به بازار باعث سقوط هر چه بيشتر بهای نفت شويم تا ايران بيشتر تحت فشار قرار گيرد. 
 
رئیس سابق سیا ادامه داد: مطالعات اخير دانشگاه ام آي تی آمريکا نشان می دهد اگر اين کار انجام شود بهای نفت می تواند به حدود چهل دلار سقوط کند. به نظر من اين کار بسيار بيشتر براي ايران دردناک خواهد بود و حتی مي تواند در مواردي دردناکتر از حمله نظامی باشد. 
 
وولزی اظهار داشت: اشتون کارتر وزير دفاع فعلي و ويليام پری که او نيز در گذشته وزير دفاع بود، در مقاله ای در واشنگتن پست پيشنهاد کرده بودند آمريکا هر موشکي را که کره شمالي قرار است آزمايش کند، روي سکوی پرتاب هدف قرار دهد و منهدم کند. اما مشکلي که درباره ايران وجود دارد اين است که اگر ما بخواهيم اين کار را درباره ايران انجام دهيم، ممکن است درگير جنگ با ايران شويم. به علاوه اين کار مشکلات و پيامدهای منفي زيادي دارد که در مقايسه با تلاشها برای کاستن از بهای نفت، روش چندان مناسبی نيست. 
 
 رئیس سابق سیا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه اکثريت آمريکاييها از ديپلماسي در قبال مسئله هسته اي ايران و حصول توافق حمايت مي کنند و در عين حال بسياري از آمريکاييها بعيد مي دانند اصلا توافق با ايران فايده اي داشته باشد؟ گفت: به نظر من هر کسي که با ويژگيهای ايران آشناست، بعيد می داند توافق با ايران فايده داشته باشد. در واقع بعيد است ايران به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای عمل کند.
 
وی در پاسخ به این سوال که حال که گزينه نظامي خوب نيست و توافق هسته اي نيز بعيد به نظر مي رسد، چه کار بايد کرد؟ تصریح کرد: به نظر من راهي که براي ما باقی می ماند اين است که منابع مالی ايران را قطع کنيم و اگر لازم باشد يکجانبه اين کار را انجام دهيم و تا جايي که می توانيم از ديگر کشورهای غربی کمک بگيريم.
 
وی ادامه داد: ما بايد تلاش کنيم عليه نفت حرکتهايی انجام دهيم زيرا اگر آنها مجبور شوند نفت خود را به بهايي حدود چهل دلار بفروشند، بدترين شرايط را تجربه خواهند کرد و البته سقوط بهاي نفت به روسيه و ونزوئلا نيز ضربه زيادي مي زند. فقط آمريکا نيست که مي خواهد اين سه کشور تحت فشار قرار گيرند بلکه بسياري از کشورها همين خواسته را دارند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.