۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 273732

رییس‌جمهور آمریکا توافق با ایران در لوزان سوییس را یک توافق تاریخی خواند.

اوباما: توافق با ایران تاریخی بود

به گزارش ایسنا، باراک اوباما پس از قرائت بیانیه‌ پایانی مذاکرات هسته‌یی ایران با 6 قدرت جهانی در لوزان سوییس در رابطه‌با مذاکرات هسته‌یی با ایران تصریح کرد: آمریکا امروز توانست به همراه متحدان و شرکایش با ایران به یک تفاهم تاریخی برسد که اگر کامل اجرا شود، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌یی باز می‌دارد. من به عنوان رییس‌جمهور و فرمانده کل، مسوولیتی بزرگ‌تر از حفظ امنیت مردم آمریکا ندارم. من متقاعد شدم اگر این چارچوب به توافق جامع بیانجامد کشورمان و متحدان ما و نیز جهان امن ‌تر خواهند بود.

او ضمن طرح برخی ادعاها افزود: جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ی هسته‌یی خود را برای دهه‌ها به پیش برده است. زمانی که رییس‌جمهور شدم ایران هزاران سانتریفیوژ فعال داشت که می‌توانست بمب هسته‌یی تولید کند و هم‌چنین ایران در آن زمان یک تاسیسات زیرزمینی را هم مخفی نگه داشته بود. به صورت روشن از آن زمان گفتم که ما آماده‌ی حل این مساله از راه دیپلماتیک هستیم اگر ایران به طور جدی بر سر میز مذاکره بیاید.

رییس‌جمهور آمریکا هم‌چنین گفت: زمانی که این اتفاق نیفتاد، ما جهان را برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ متحد کردیم؛ تحریم‌هایی که تاثیر چشم‌گیری بر اقتصاد ایران گذاشت. البته تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانست برنامه‌ی هسته‌یی ایران را متوقف کند اما به بازگشت ایران به میز مذاکره کمک کرد. به خاطر تلاش‌های دیپلماتیک ما، جهان در کنار ما ایستاد و ما به‌ همراه قدرت‌های اصلی جهان مثل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین همراه با اتحادیه اروپا به میز مذاکره رفتیم. یک‌سال قبل با توافقی توانستیم گامی برای متوقف کردن پیشرفت برنامه‌ی هسته‌یی ایران برداریم. عده‌ای می‌گفتند که این توافق موقت شکست خواهد خورد، در عوض دقیقا همانطوری که هدف‌مان بود به نتیجه رسیدیم. ما امروز پس از ماه‌ها دیپلماسی اصولی به چارچوب توافق دست یافتیم و این توافق خوبی است.

اوباما با بیان این که امروز ایالت متحده و متحدان آن با ایران به یک توافق تاریخی رسیده اند، ادامه داد: این یک توافق خوب است، در چارچوبی که نمی‌گذارد ایران به سوی فعالیت نظامی برود.

او ادامه داد: برای فعالیت هسته‌یی ایران خواهان شفافیت شده‌ایم. از این به بعد فعالیت‌های‌مان بر اساس اعتماد خواهد بود. البته بسیاری از مسائل در دو سه ماه آینده شفاف‌تر خواهد شد. ایران دیگر نمی‌تواند پلوتونیومی برای فعالیت هسته‌یی تولید کند. ایران دیگر راکتور آب سنگین نخواهد داشت. این توافق جلوی غنی‌سازی را خواهد گرفت و تا دو سوم آن را کاهش می‌دهد.

اوباما هم‌چنین گفت: تا نهایی کردن این مساله چند ماهی فرصت داریم اما با خیال راحت می‌توانیم بگوییم نگرانی‌ نخواهد بود مگر این که ایران تخطی کند. حتی یک میلی‌متر هم ببینیم تخطی داشته‌ است، تحریم‌ها باز می‌گردد. این بهترین راه دفاع در برابر فعالیت‌های هسته‌یی خواهد بود.

رییس جمهور آمریکا با تاکید بر «ضرورت شفافیت فعالیت‌های هسته‌یی ایران » خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هسته‌یی ایران باید از توافق پیروی کند. اگر مشکوک شویم که خارج از چارچوب توافقات فعالیتی دارد تصمیم دیگری خواهیم گرفت. ایران باید بپذیرد که این کاری عادی است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما مدت‌ها تلاش کردیم که شفافیت نداشتن ایران را که ممکن است برای جامعه‌ی جهانی خطرساز باشد اعلام کنیم.

اوباما ضرورت تحریم‌های وارده بر ایران را به دلیل آنچه شفاف نبودن ایران در مساله‌ی هسته‌یی می‌خواند دانست و گفت: فعالیت‌های ایران در هر زمینه‌ای باید شفاف و قانون‌مند شود. ما بحث‌های قضایی و مشکلات دیگری هم با ایران داریم که طی ماه‌های آینده روی ‌آن کار خواهیم کرد. از الان تا 11 تیر بر روی این توافق مشترک کار می‌کنیم.

رییس‌جمهور آمریکا هم‌چنین ادامه داد: اگر بازرسی‌ها و شفافیت‌ها ادامه پیدا کند و ایران آن گونه که طی مذاکرات نشان داده رفتار کند، تحریم‌ها برداشته می‌شود. من از مسوولان خودم می‌خواهم تا کنگره و مردم ایالت متحده را در رابطه با این توافق توجیه کنند.

او توافق با ایران را در جهت امنیت آمریکا و دیگر کشورهای جهان دانست و خاطرنشان کرد: برای امنیت ایالت متحده و دیگر کشورهای جهان این کار را کرده‌ایم. آن چیزی که باعث نگرانی ما بود جنبه‌ی نظامی فعالیت‌های ایران بوده است که ممکن بود خاورمیانه را به مشکل بیاندازد. ما باید مطمئن شویم فعالیت‌های نظامی ایران به گونه‌ای نخواهد بود که مشکل ساز باشد. بنابراین در یک چارچوب زمانی ما باید بر روی آن کار کنیم.

اوباما با بیان این که ایران حق دارد برنامه‌های صلح‌آمیز خود را ادامه دهد، گفت: مساله دیگری که مطرح است، توجهاتی ‌است که به ایران می‌شود. ما از ایران انتظار نداریم تا مساله هسته‌یی‌اش را نابود کند. ایران حق دارد تا برنامه‌های صلح‌آمیزش را ادامه دهد؛ چراکه ایالات متحده مقابل بحث‌های غیرمتعارف هسته‌یی می‌ایستد و نه مسائل صلح‌آمیز. البته در این مسیر ما با منتقدانی روبه‌رو بودیم که به ما می‌گفتند چرا مذاکره می‌کنید و برای حل این مساله از چنین تاکتیکی استفاده می‌کنید؟

وی ادامه داد: ما در مدت دو دهه اخیر به گونه‌ای با مسائل هسته‌یی ایران دست به گریبان بوده‌ایم. من همیشه تاکید کرده‌ام که جلوی فعالیت‌های نظامی ایران می‌ایستم و این کار را نیز کرده‌ام. اما ما همیشه باید بهترین را انتخاب کنیم و جلوی فریب‌کاری را بگیریم.

رییس‌جمهور آمریکا خطاب به مردم ایران اظهار کرد: از ابتدای ریاست‌جمهوری‌ام بر منافع مشترک ایالت متحده با این کشور تاکید کرده‌ام. حتی درباره‌ی فتوای آیت‌الله خامنه‌ای که درباره‌ی ممنوعیت سلاح هسته‌یی بوده گفته‌ام که این موضوع را به‌عنوان یک پایه جهت راهکاری عملی باید در نظر گرفت.

اوباما ادامه داد: این توافق برای مردم ایران و جهان خوب است. اطمینان نداشتن و احترام نگذاشتن در رابطه با یکدیگر به جایی نمی‌انجامد و این احترام است که در رابطه با چنین موضوعاتی کار می‌کند. ایالت متحده و متحدانش بر چنین اساسی کار می‌کنند البته نتانیاهو انتقاداتی داشته است. دستاوردهای امروز او را راضی خواهد کرد. هیچ جنبه‌ی غیر امنیتی برای او وجود ندارد. من تیم خودم را خواهم فرستاد و او را راضی می‌کنم که دیگر فعالیت ایران نه نتها برای اسراییل، بلکه برای عربستان و شورای‌ همکاری خلیج‌ فارس نیز به هیچ وجه مخاطره‌آمیز نخواهد بود. شرایط با ثبات‌تری وجود دارد.

رییس‌جمهور آمریکا در ارتباط با کنگره آمریکا اظهار کرد: طبیعتا اعمال تحریم‌ها تاثیرگذار بوده ‌است. در هفته‌های آتی از کری می‌خواهم تا با کنگره جلسات بیش‌تری داشته باشد. تاکید می‌کنم مواردی وجود دارد که از سیاست مهم‌تر است و آن واقعیت‌هایی که مردم آمریکا و امنیت آن را تشکیل می‌دهد. من و اعضای دولتم در جلسات با ایران تاکید داشته‌ایم که باید بر اساس عقل صحبت کنیم. من فکر می‌کنم که مردم آمریکا می‌دانند و میفهمند که راه‌حل دیپلماتیک از همه بهتر است. نباید از مذاکره ترس داشت.

اوباما در پایان یادآور شد: مردم آمریکا جنگ سرد و مذاکرات ریچارد نیکسون را به‌ یاد دارند. در آن زمان یکسری مذاکراتی انجام شد که نتیجه بخش بود و جلوی خون‌ریزی‌های زیادی را گرفت. یکسری از توافقات جهان را امن‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کمال IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    کشورهای اروپای وامریکا دیگر فهمیدندکه تنها راه گفتگو است وازاین راه است که میشود به نتیجه رسید ونه بادشمنی کردن وبه دیگر کشورها توهین کردن وباعث شود که چهره ایران دربین جهانیان بد قلمداد کند موفق باشی اقای ظریف که بامنطق وعلم پیش رفتی واین خوشحالی را به مردم ایران دادی وخداوند بزرگ یارویاورشما باشد
  • سامان IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    خودشون بمب هسته ای دارن بعد به ما میگن شما حق ندارین آب سنگین تولید کنین بمب که جای خود داره
  • معصومیان IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    ای کاش گفته های اوباما هم مثل ایران بدون حقه وحیله باشد و اینقدر خود را به اسراییل نبازد و وابسته اش نشود
  • دیرین درین IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    توافق خوبی بود ایران با مردمانش هسته ای هست نه با سلاحهایش .ترسو های سگ سفت