۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 273753

قدس انلاین: شاید شما نیز در اطراف خود افرادی را دیده باشید که با وجود این که پیوسته در حال انجام معاصی و گناه می باشند با کوچکترین تذکری در پاسخ می گویند: خداوند کریم است و رحمت او شامل حال ما می شود، اما این افراد باید بدانند بیان ایم جمله دلیلی بر توجیه اعمال آنان نمی باشد!

معنای امید به رحمت خداوند چیست؟

به گزارش سرویس فرهنگی قدس انلاین با توجه به آیات و روایات رسیده از ائمه اطهار (ع) لطف و رحمت خداوند متعال بی کران و غیر قابل وصف می باشد، اما این امر شامل هر گروهی نمی گردد، چنانکه در این باره راوی می گوید: روزی در خدمت امام صادق (ع) بودم و به ایشان عرض کردم: گروهی پیوسته معصیت و گناه مرتکب شده و می گویند: ما به رحمت خداوند امیدواریم! و همین گونه هستند تا مرگ به سراغشان می آید و می میرند، پس وضع آنان چگونه است؟

امام صادق (ع) فرمودند: اینان کسانی هستند که از حدّ اعتدال خارج شده اند و معنای امید و رحمت را نفهمیده اند. اینان دروغ می گویند و این افراد امیدوار نیستند؛ زیرا کسی که به چیزی امید داشته باشد، برای رسیدن به آن تلاش می کند و آن کسی که از چیزی بترسد، از آن دوری می کند. نیز امام صادق (ع) فرمودند: انسان، مومن به حساب نمی آید، مگر این که دارای بیم و امید باشد، (خوف و رجا را با هم دیگر داشته باشد) و بیم و امید ندارد مگر این که به آنچه بیم دارد و نسبت به آنچه امیدوار است، سعی و تلاش نماید.

این گفتار امام صادق (ع) بدین معناست که اگر انسان از عذاب الهی می ترسد، باید از گناه، آلودگی و نافرمانی خداوند متعال که خشم خداوند را فراهم ساخته و در نتیجه عذاب را به دنبال می آورد، پرهیز نماید و از گناه اجتناب نماید و اگر به رحمت الهی امیدوار است، به لطف و کرم پروردگار دلبسته باشد و آنچه موجب خشنودی خداوند می گردد را بجا آورد.

منابع:

1- کلینی، اصول کافی، ج 2: 67.

*صمدی، آثار گناه در زندگی و راه جبران آن: 170.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.