قدس انلاین: علاوه بر اسامی حضرت زهرا (عَلیهاالسَلام)، در برابر هر صفت و کمالی که از حضرت فاطمه (عَلیهاالسَلام) سراغ داریم، یک لقب پرمحتوا برای آن حضرت، از طریق روایات به یادگار به ما رسیده است؛ چنانکه «انسیه»، «تقیه»، «حبیبه» و «حره» از این زمره می باشد.

فاطمه انسانی فرشته صفت است!

انسیه
فاطمه‌ی زهراء  (عَلیهاالسَلام) الگوی تمامی انسان ها از زن و مرد بوده و هست، زیرا در انسانیت به تمام درجات کمال رسیده بودند، امّا چون نصیبی از بهشت داشت، او را حوراء انسیه می‌گویند، یعنی انسانی فرشته صفت. از این رو پیامبر (صَلی اللَّه عَلیه وَ آله) فرموده اند: هرگاه مشتاق بهشت می‌شوم، فاطمه (عَلیهاالسَلام) را می‌بویم. فاطمه بوی بهشت می‌دهد. او فرشته‌ای در قالب انسان.

تقیه

زنی را که اهل پرهیزکاری و تقوا باشد «تقیه» گویند. از این رو در زیارتنامه‌ی حضرت فاطمه‌ی زهرا  (عَلیهاالسَلام) می‌خوانیم: درود بر تو ای زن پاکیزه از هر بدی و آلودگی. سلام بر تو ای زن بسیار راستگو، دور از هر گناه، نیکوکار، باتقوا، فرزند مصطفی (پیامبر اکرم)، همسر مرتضی (امیرالمؤمنین) و مادر پیشوایان گرامی و با کرامت.
«السلام علیک أیّتها «التقیة» النقیة؛ دورد بر تو ای زن پاکدامن و با تقوا!»

حبیبه
حبیبه، یعنی زنی محبوب و دوست داشتنی، زنی که او را دوست داشته باشند. «حبیبة حبیب‌اللَّه»، یعنی پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) که حبیب خداوند است، فاطمه‌ی زهرا  (عَلیهاالسَلام) را دوست می‌دارد. در این باره امام صادق (عَلیه‌السَلام) فرموده اند: امیرالمؤمنین (عَلیه‌السَلام) فرمودند: شبی که خداوند می‌خواست جان زهراء  (عَلیهاالسَلام) را بگیرد، زهراء به طرف قبله رو نمودند و گفتند: درود بر شما باد و به من گفت: ای پسر عمو، جبرئیل در حالی که درود می‌فرستاد بر من وارد شد و گفت: «سلام»، بر تو درود می‌فرستد، ای محبوب پیامبر! و ای ثمره‌ی قلب رسول! امروز به ملکوت اعلی خواهی شتافت و سپس از من دور شد.
حرة
هر زن آزاده را حُرّه خوانند. زنی آزاده‌تر از فاطمه  (عَلیهاالسَلام) در دنیا یافت نمی‌شود. فاطمه‌ی زهرا  (عَلیهاالسَلام) زنی که آزادگی را معنا نمود و در راه حریت جان خویش را فدا نمود. از این رو سلمان می‌گوید: وقتی پیامبر فوت نمودند دو نفر به در خانه‌ی علی (علیه‌السلام) آمدند. امیرالمؤمنین پیش فاطمه  (عَلیهاالسَلام) آمدند و صدا زدند: ای آزاده! آن دو نفر پشت در خانه هستند، می‌خواهند خدمتتان برسند و سلام عرض کنند. چه می‌گویی؟ فاطمه (عَلیهاالسَلام) گفت: خانه، خانه‌ی توست و من نیز زن تو هستم، هرچه خواهی انجام ده.

منابع:

1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج43: 5، 7، 197، 207؛ ج 100: 197، 199.

*زهره منش، ریحانه النبی: 63-66.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.