۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 274117

قدس انلاین: یکی از اموری که فراوان از سوی رسول مکرم اسلام بر آن تاکید شده است، صلوات بر حضرت زهرا (عَلیهاالسَلام) می باشد.

فضیلت صلوات بر حضرت زهرا (س)

حضرت زهرا (عَلیهالسَلام) که مشمول آیه‌ی تطهیر و از اهل‌بیت پیامبر اکرم- یعنی آل‌محمد است- کیفیت صلوات بر او را رسول خدا به صراحت چنین بیان داشته است: بر من صلوات بتراء (ناقص  و بریده شده) نفرستید. سوال شد: یا رسول‌اللَّه صلوات بتراء (بریده شده) چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه (بر من صلوات بفرستید و بگویید «اللهم صل علی محمد»، ولی درباره‌ی آل من ساکت باشید. شما باید بگویید اللهم صل علی محمد و آل‌محمد.
بر اساس این روایت، بی شک صلواتی که شامل علی، فاطمه و حسنین (علیهم‌السلام) نباشد، مقطوع و بریده و مورد قبول خدا و رسولش نمی‌باشد. لذا حضرت صدیقه‌ی زهرا هم‌ردیف و برابر افرادی است که جمیع مسلمین باایمان جهان- از شیعه و سنی- هر شبانه روز در تشهد نمازهای پنجگانه بر او درود می‌فرستند و او در این مقام، همتای محمد بن عبداللَّه (صَلی اللَّه عَلیه وَ آله وَ سَلم) و علی و حسنین (عَلیهم‌السَلام) است.
همچنین از پیامبر اکرم (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) نقل شده است که ایشان می‌فرماید: یا فاطمه هرکس بر تو صلوات فرستد، خدای تعالی از او درگذرد و او را در بهشت به من ملحق گرداند.
بی شک حضرت زهرا (عَلیهاالسَلام) دارای فضایل و جایگاهی والا در عالم می باشند، از این رو در روایتی حضرت رسول اکرم (صلی اللَّه علیه و آله و سلم) یکی از فضائل حضرت فاطمه را چنین بیان فرموده اند:جبرئیل به نزد من آمد و گفت: هنگامی که فاطمه قبض روح می‌شود و دفن می‌گردد، دو ملک در قبر از او سؤال می‌کنند: پروردگار تو کیست؟ می‌فرماید: اللَّه پروردگار من است. سپس می‌پرسند پیامبرت کیست؟ در پاسخ می‌فرماید: پدرم. آنگاه سؤال می‌کنند ولی تو کیست؟ در جواب می‌گوید: علی بن ابی‌طالب، همین کسی که در کنار قبرم ایستاده است. سپس پیامبر اکرم فرمودند: هرکس مرا بعد از وفاتم زیارت کند، مثل این است که مرا در حال حیات زیارت کرده است و کسی که فاطمه را زیارت کند، گویی مرا زیارت نموده است و هرکس علی را زیارت نماید مثل زیارت کردن حسنین است و آن کسی که زیارت کند ذریة آنان را، همانند زیارت خود آنان است.
علاوه بر این روایت شده است که: هرکس بر فاطمه صلوات فرستد، در حقیقت بر پدر او صلوات فرستاده است.

منابع:

1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 43: 55، 58.

2-ابن قولویه، کامل الزیارات: 324.

*زهره منش، ریحانه النبی:367-368.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.