قدس انلاین-قاآنی:در شرایطی که چند سال پیش با آغاز طرح هدفمندی یارانه ها بساط قیمت دونرخی نان جمع شد و همه نانوایی ها با نرخ واحد دست مردم نان می دادند اما به نظر می رسد دورجدیدی از افزایش قیمت نان در راه است!

تنور داغ آزاد سازی کامل قیمت نان سنگک/ نان ۳ هزار تومانی می آید؟!

به گزارش قدس انلاین بعد از چند سال از تک نرخی بودن قیمت نان دوباره قرار است دوباره مشتریان بازار دو نرخی نان را تجربه کنند و تعداد نانوایی های «آزادپز»در سال جدید بیش از گذشته شود.

*20 درصد هراستان آزاد پز

اواسط آذر ماه سال گذشته بود که معاون وزیر صنایع از آغاز بکار نانوایی های آزاد پز خبر داد و گفت: بر اساس طرح جدید دولت، ۲۰ درصد از نانوایی‌های هر استان آزادپز خواهند شد.

مجتبی خسروتاج گفت: در طرح جدید دولت برای اصلاح مرحله‌ای قیمت آرد و نان، مصوب شد تا در هر استان، 20 درصد نانوایی‌ها، نان را به قیمت آزاد و رقابتی عرضه کنند؛ به این معنا که کارگروه‌هایی که در یک استان تشکیل شده‌اند، اگر تشخیص دهند که به عنوان مثال نان سنگک در آن استان آزادپز باشد، حدود 20 درصد آرد یارانه ای را به تولید نان سنگک اختصاص می‌دهد؛ بنابراین ممکن است تشخیص کارگروه در استان این باشد که نان سنگک را در آن استان  آزادپز کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین این گونه نانوایی‌ها، نان را به قیمت تمام‌شده عرضه می‌کنند، البته این نانوایی‌ها آرد را نیز به قیمت تمام‌شده خریداری می‌کنند و خارج از مکانیزم کنترل قیمت و در شرایط رقابتی، نان را عرضه می‌کنند؛ بنابراین وقتی نان در فضای رقابتی عرضه شود، بازار رقابت قیمت را تعیین می‌کند؛ البته در چنین شرایطی ممکن است نان سنگک برای هر قرص نان، 1000 تومان در یک استان عرضه شود.

وی اظهار داشت: در برخی از استان‌ها که قیمت بالاتر از 30 درصد افزایش یافته است، ممکن است ناشی از نانوایی‌های آزادپز باشد، البته سیاست دولت این است که کیفیت نان در فضای رقابتی قرار گیرد، اما امروز برای دولت اهمیت دارد که نان به عنوان یک کالای اساسی، قیمت کنترل شده‌ای داشته باشد، بنابراین به یکباره نمی توان 100 درصد واحدهای تولیدی را آزادپز کرد.

خسروتاج گفت: البته سازمان حمایت نظارت لازم را بر بازار انجام خواهد داد تا نانوایی‌های آزادپز نیز تخلف نکنند، یا برخی نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای از دولت دریافت می‌کنند، تخلف گرانفروشی نداشته باشند.

*نان ۳ هزار تومانی هم آمد

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی از آزادپز شدن تمامی نانوایی‌های سنگکی در سال‌جاری خبرداد و گفت: کنجد یک‌رو ۱۵۰۰ تومان، کنجد دو رو ۲ هزار تومان و نان ساده سنگک، کیلویی ۳ هزار تومان نرخگذاری شد.

محمدرضا نظرنژاد با بیان اینکه تمامی نانوایی‌های سنگکی امسال آزادپز می‌شوند، گفت: متوسط قیمت سنگک ساده آزادپز در تهران ۱۳۰۰ تومان است که بنا به درخواست مشتری، اگر نان یک رو کنجد، پخت شود، به قیمت ۱۵۰۰ تومان، دو رو کنجد با وزن چانه ۵۵۰ گرم، ۲۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم نان سنگک ساده ۳ هزار تومان در سال ۹۴، عرضه می شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی افزود: هیچ نانوایی حق ندارد که به زور نان کنجدی را به بهانه افزایش قیمت، در اختیار مشتری بگذارد، بلکه مشتری خود باید متقاضی دریافت نان کنجددا باشد.

وی تصریح کرد: برنامه دولت برای نان در سال ۹۴، حرکت به سمت آزادسازی قیمت است، این در حالی است که در سال ۹۳ بالغ بر ۲۰ درصد از نانوایی‌ها آزادپز شده اند و در نان سنگک، تعداد نانوایان آزادپز بیش از ۲۰ درصد بوده است، البته مردم هم راضی بودند چراکه کیفیت نان افزایش یافته است.

به گفته نظرنژاد، قرار است در اردیبهشت و خردادماه سال جاری، میزان نانوایان آزادپز به ۶۰ درصد برسد و بر این اساس، پیش‌بینی می شود در سال ۹۴، به طور کامل قیمت نان آزادسازی شود. در این صورت رقابت هم برای پخت کیفی نان بیشتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: امسال قیمت نان با توجه به بالا رفتن دستمزدها و نرخ حامل‌های انرژی، باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد، اما هنوز دولت تصمیمی برای افزایش قیمت نان در سال ۹۴ نگرفته است و تاکنون جلسه ای نیز برگزار نشده است، اما سیاست کلی دولت، حرکت به سمت آزادسازی قیمت نان است.

* آزاد سازی کامل قیمت نان سنگک منتفی شد

اما در مقابل مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: تا پایان سال جاری در مجموع ۲۰ درصد نان‌های سنتی، صنعتی یا قانتزی،در کل کشور به صورت آزاد پخت شده ودر اختیار مردم قرار می‌گیرد و تصمیمی برای آزاد سازی کامل قیمت نان سنگک گرفته نشده است.

علی قنبری گفت: در سال جاری تصمیمی برای آزاد سازی قیمت نان سنگک گرفته نشده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، افزود: تا پایان سال جاری در مجموع 20 درصد نان‌های سنتی، صنعتی یا قانتزی که در کل کشور پخت می‌شود، براساس مصوبه دولت با قیمت آزاد به فروش می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: این 20 درصد، بر اساس مصرف آرد 9 میلیون تنی خبازی‌های کشور محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با اشاره به چگونگی تشخیص نانوایی‌های آزادپز از دولتی، ادامه داد: مردم برای تشخیص نانوایی‌های آزاد پز از دولتی می توانند به کیسه‌های آرد موجود در نانوایی ها که عبارات "آزاد پز" بر روی آنها قید شده یا به بنر نصب شده بر سردر واحد، مبنی بر " در این واحد نان با قیمت آزاد پخت می شود" توجه کنند.

وی تصریح کرد: در هر استان، یک کارگروه به ریاست استاندار و عضویت شرکت غله و خدمات بازرگانی و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و نماینده  وزارت صنعت، بر فعالیت واحد‌های نانوایی نظارت می شود تا آرد‌های دولتی از نانوایی های که نان را با آرد دولتی پخت می کنند، خارج نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام خیلی جالبه حقوق ودستمزد کارگر17درصدوکارمند14درصدافزایش داشته ولی قیمت نان 20تا25درصد پیداکنیدپرتغال فروش را