محمد جواد عبدی - قدس آنلاین: باتریهای لیتیومی دارای منفعت فراوانی برای جهان مدرن بودند. آنها در همه چیز از ساعتهای مچی گرفته تا جتهای غول پیکر، جانشین باتری های سنگین تر و تک استفاده ای قلیایی شدند.

باتری موبایل را در کمتر از یک دقیقه شارژ کنید + فیلم
به گزارش قدس آنلاین، اما این باتریهای شارژی اینک جوابگوی نیازهای رو به افزایش ما به انرژی به ویژه برای تلفنهای همراه نیستند. علاوه بر این آنها با محیط زیست هم سازگار نیستند.
 
اکنون محققان در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا از آماده شدن آنچه که آنها اولین باتری آلومینیومی شارژ شونده با عملکرد بالا می نامند خبر می دهند. این باتری ها در کمتر از یک دقیقه شارژ می شوند و طول عمر زیادی دارند و ارزان هم هستند. ویژگی جالب دیگر این باتری، قابلیت خمیدگی آن است که می تواند دستگاههای آینده را هم انعطاف پذیر کند.
 
مینگ گونگ، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه استنفورد می گوید: «داشتن یک تلفن همراه انعطاف پذیر امکان پذیر است. یک صفحه نمایش منعطف پذیر در حالی که باتری پشت آن قرار دارد. فوق العاده است.»
 
باتریهای جدید از آلومینیوم و گرافیت ساخته شده اند، موادی که ارزان قیمت هستند. آلمینیوم مدتها به خاطر قیمت ارزان، اشتعال پذیری کم و ظرفیت ذخیره سازی زیاد ماده جذابی برای باتری ها بود. محققان دهه ها بدون اینکه موفق شوند تلاش می کردند که باتری بادوامی از جنس آلمینیوم تولید کنند. اینک دانشمندان دانشگاه استنفورد امیدوارند که باتری ای که تولید کرده اند نمونه موفقی باشد.
 
مینگ گونگ می گوید: «آنها ظرفیتی معقول و چرخه زندگی بسیار طولانی دارند. بعد از صدها چرخه، پوسیدگی نخواهند داشت که خود جالب است. فکر کنم که می تواند باز هم بهبود پیدا کند و این شروع خوبی بوده است. ما فکر می کنیم که این باتری آینده روشنی دارد.»
 
نمونه اولیه دانشگاه استنفورد جای تکامل و بهتر شدن دارد. در حال حاضر این باتری تنها قادر به تولید دو ولت است که بسیار کمتر از ۳,۶ ولتِ باتریهایی از جنس لیتیوم است. محققان به دنبال راه حلی برای این مشکل هستند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.