دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اثبات صداقت آمریکایی‌ها را در این دانست که با یک مصوبه کل تحریم‌ها را لغو کنند.

کل تحریم‌ها در کمتر از سه هفته قابل حذف است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن رضایی در نشست خبری که صبح امروز پس از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 با تأکید بر این‌که در مسأله هسته ای مقام معظم رهبری چارچوب‌ها را مشخص کرده‌اند،‌ اظهار کرد: موافقان و مخالفان موضوع هسته‌ای می‌توانند در شرایطی دوستانه و برادرانه در مورد منافع ملی با یکدیگر صحبت کنند.

وی با اشاره به توافقات اخیر ایران و گروه 1+5 با بیان این‌که مسأله هنوز پایان نیافته است، افزود: باید ببینیم که دیگی که الان روی آتش قرار دارد و قرار است در آن آشی پخته شود؛ اولاً چه کسی می‌خواهد هیزمش را تأمین کند؛ آیا تأمین این هیزم بر عهده ایران است یا دیگران نیز باید در این راستا اقدام کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: این‌که حرکتی آغاز شده است و دنیا غنی‌سازی ایران را پذیرفته است، حرف خوبی است، اما نهایتاً باید ببینیم که قرار است از این مذاکرات چه چیزی بیرون بیاید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر این‌که مسأله از این به بعد دیگر نمی‌تواند محرمانه باشد، ‌اظهار کرد: مسائل از این به بعد باید خیلی واضح و علنی با مردم مطرح شود و مسئولان باید نظر مخالفان را نیز جویا شوند؛ چرا که امروز مخالفان می‌توانند در پیشبرد مذاکرات بسیار موثر باشند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا امکان لغو همه تحریم‌های اقتصادی از روز امضای توافق وجود دارد، اظهار کرد: موضوع تحریم‌های اقتصادی همان آشی است که قرار است نهایتاً چقدر از آن را به ما بدهند. اگر بنا باشد که تحریم‌های اقتصادی را آناً برندارند و این موضوع موکول به برنامه‌ای سه یا پنج‌ساله شود، تقریباً شیرینی توافق از ما گرفته می‌شود.

رضایی با بیان این‌که صداقت آمریکایی‌ها در این است که با یک مصوبه کل تحریم‌ها را لغو کنند، خاطرنشان کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل با تصویب یک مصوبه قابل برداشته شدن است. تحریم‌هایی که رئیس جمهور آمریکا اعمال کرده است نیز قابل برداشت است و خودش باید در این مورد تصمیم بگیرد. تصمیمات کنگره نیز به همین صورت است؛ چرا که زمانی که در سطح جهانی چارچوبی برای موضوع هسته‌ای ایران پذیرفته می‌شود و شورای امنیت مصوبه‌ای در این زمینه تصویب می‌کند کنگره نمی‌تواند در مقابل همه دنیا بایستد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به حوادث منطقه و اقدامات و دخالت‌های عربستان سعودی در یمن، گفت: کاری که عربستان سعودی نسبت به یمن انجام داده است نه تنها اقدامی اسلامی و عربی نیست بلکه اقدامی صهیونیستی است و عربستان باید هرچه سریع‌تر از یمن خارج شود و دخالت‌ها و تجاوزات خود را در این کشور پایان دهد.

رضایی با بیان این‌که دولت عربستان عامل اصلی جنگ صدام علیه ایران بود، خاطرنشان کرد: پس از اسرائیل و آمریکا، دولت عربستان عامل اصلی تحریک صدام برای حمله صدام به 5 استان ایران بود. به همین دلیل بخش اعظم 100 میلیارد دلار هزینه و خسارت وارده به ایران در جریان جنگ تحمیلی بر عهده حکام سعودی است.

وی با اشاره به اقدامات پنهانی سعودی‌ها در منطقه، اظهار کرد: حکام دولت عربستان از زمان جنگ ایران و عراق تاکنون به صورت پنهانی اقدام به ایجاد ناامنی درمنطقه می‌کردند اما حکام جدید بسیار علنی و غیرانسانی و بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی در سوریه، عراق و بحرین دخالت می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: دولت عربستان امروز نیز آشکارا با همه نیروی هوایی خود به یمن حمله کرده است و جنایاتی شبیه جنایات اسرائیل در غزه به وجود آورده است.

رضایی با بیان این‌که متأسفانه ارتش عربستان در جریان حمله به یمن از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده است،‌ اظهار کرد: متأسفانه ارتش عربستان در یمن از بمب‌های ناپالم، بمب‌های آتش‌زا و همچنین بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است. این در حالی است که استفاده از این بمب‌ها پس از جنگ ویتنام ممنوعه اعلام شده است و حتی اسرائیل نیز در غزه از این بمب‌ها استفاده نکرد.

وی همچنین با اشاره به تأثیر اقدامات دولت عربستان در بین دولت‌ها و مذاهب اسلامی با بیان این‌که دولت عربستان در حال ایجاد شکافی عمیق در میان دولت‌ها و مذاهب اسلامی است، گفت: امروز عربستان علناً‌ در حال مقابله با مردمسالاری و دموکراسی و آزادی‌خواهی ملت‌ها در منطقه است. امروز عربستان اجازه نمی‌دهد که مردم یمن برای خود تصمیم بگیرند. عربستان در راستای دخالت‌های خود فردی متمرد که استعفا داده است را سرکار آورده و سیستم اداری مردم یمن را بهم زده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به دخالت‌های عربستان سعودی در بحرین اشاره و خاطرنشان کرد: به عربستان پیشنهاد می‌کنیم که فوراً اقدامات دخالت آمیز خود را پایان دهد تا مردم یمن خود با تشکیل دولت سرنوشت‌شان را رقم بزنند.

رضایی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد بازگشت خود به سپاه پاسداران با بیان این‌که این موضوع بستگی به نظر مقام معظم رهبری دارد، گفت: فعلاً مقدر شده است که من تجربیات خود را به نسل‌های آینده سپاه پاسداران منتقل کنم و در این زمینه بحثی بیش از این مطرح نیست.

وی با بیان این‌که خود را سرباز انقلاب و رهبری می‌دانم، خاطرنشان کرد: اولویت اول بیست سال قبل ایران اقتصاد بود که در این راستا من و دوستانم تلاش کردیم تا می‌توانستیم به تدوین سیاست‌های کلان کشور در این زمینه کمک کنیم. اما امروز من دو موضوع اقتدار و امنیت ملی و اقتصاد را دو اولویت اصلی ده سال آینده کشور می‌دانم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شهادت مرزبانان شرقی کشورمان طی روزهای اخیر و همچنین اهانت عربستان سعودی نسبت به زائران خانه خدا و دخالت‌های کشورهای دیگر در مورد یمن و بحرین، گفت: امروز امنیت ملی ایران در منطقه تعریف می‌شود و چنانچه ژئوپلتیک منطقه‌ای این حوادث نیز وارد ایران می‌شود. در همین راستا من معتقدم که در سال‌های آینده در کشور دو موضوع اقتدار و اقتصاد باید پا به پای هم مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین در مورد موضوع احتمال توقف اعزام حجاج عمره به عربستان سعودی، اظهار کرد: در این زمینه مسئولان و مراجع دینی باید تصمیم‌گیری کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت فوق‌العاده و هفتگی از اسفندماه سال گذشته، خاطرنشان کرد: به دلیل مسائل مهمی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در دستور کار خود دارد از اسفندماه سال گذشته جلسات این مجمع هفتگی و به صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود و احتمالاً نیز این شرایط تا پایان خردادماه ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به طرح‌های در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مباحثی از جمله سیاست‌های برنامه ششم و همچنین بخش‌هایی از سیاست‌های کلی انتخابات در جلسات مجمع بررسی می‌شود. همچنین اختلافاتی از جمله پیگیری موضوع دارایی مسئولین که میان مجلس و شورای نگهبان به وجود آمده است نیز در نوبت رسیدگی قرار گرفته است که به دلیل فوریت سیاست‌های کلی برنامه ششم رسیدگی به این موضوع به تأخیر افتاده است.

رضایی همچنین به دستور جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: در جلسه امروز در رابطه با سیاست‌های کلی برنامه ششم میان کارشناسان کشور اختلافاتی وجود داشت و مسئولین دولتی معتقد بودند که نباید در این برنامه اعدادی گذاشته شود ولی مسئولین مجلس معتقد بودند که چنانچه برنامه دارای اهداف و ارقامی نباشد قابل نظارت و پیگیری نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در جلسه امروز پس از بررسی‌های لازم به نقطه نظر متعادلی رسیدیم که اعداد مهم و کلیدی از جمله رشد اقتصادی حتماً در برنامه ششم ذکر شود تا برنامه هدف داشته باشد و اهداف و اعداد دیگر را نیز بر عهده مجلس و دولت گذاشتیم تا در برنامه‌ریزی‌های خود نسبت به قید کردن آنها اقدام کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.