قدس انلاین: بنا به روایات رسیده از ائمه اطهار (ع) و نص صریح قرآن، با رسیدن روز قیامت، تمامی انسان ها از خاک برخاسته و با بدن خویش در محضر خداوند حاضر می گردند، اما این امر برای تمامی افراد یکسان نمی باشد.

هر کس دخترم را دوست بدارد، در بهشت و کنار من خواهد بود!

به گزارش قدس انلاین، در قرآن مجید آیات زیادی از سختی آن روز سخن به میان آورده و اضافه می‌کند که انسان ها در آن لحظات از ترس و وحشت، نزدیکترین افراد خویش را فراموش می‌کنند.

فاطمه (س) چگونه سر از قبر برمی‌دارد؟

حضرت فاطمه (عَلیهاالسَلام) هر چند مقام برتری دارد، ولی ایشان نیز همانند دیگران این مسیر را می‌پیماید و پس از عالم برزخ به محشر می‌آید و در پیشگاه خداوند مقام ایشان بر دیگران ثابت می‌شود.
در این باره امیرالمونین علی (عَلیه‌السَلام) می‌فرمایند: روزی پیامبر خدا (صَلی اللَّه عَلیه وَ آله) برای دیدار فاطمه (عَلیهاالسَلام)به خانه‌ی ما آمد، ولی دخترش را بسیار محزون دید. از او پرسید چرا این گونه غمگینی؟ در جواب گفت: پدر جان! به یاد عالم محشر افتادم که مردم در آن حال عریان خواهند بود.
رسول گرامی فرمودند: نگران مباش، پس از آنکه من، علی و ابراهیم خلیل (علیه‌السلام) سر از قبر برمی‌داریم آنگاه خداوند جبرئیل را با هفتاد هزار ملائکه به سراغ تو می‌فرستند، سپس اسرافیل در حالی که با سه پارچه زیبا از نور در اختیار دارد، کنار تو می‌آید و تو را از قبر بیرون می‌نماید، در حالی که بدنت پوشیده است. آنگاه با عزت و احترام بی‌نظیر هفتاد هزار ملائکه تسبیح گویان تو را وارد محشر می‌کنند و به همین تعداد حوریان بهشتی به استقبالت می‌آیند. در این هنگام مریم (دختر عمران)، خدیجه (دختر خویلد)، حوا (زن آدم)، آسیه، (دختر مزاحم) هر کدام با صفوف ملائکه اطراف تو را می‌گیرند و تو را بر روی منبری از نور می‌نشانند در این هنگام جبرئیل به حضور تو می‌رسد و می‌گوید: هر حاجتی داری بگو و تو می‌گویی: خدایا! حسن و حسینم را می‌خواهم. در آن ساعت حسینت را می‌بینی که با بدن خون آلون به محشر می‌آید و از خدا می‌خواهد که قاتلان وی را به کیفر رساند، بلافاصله خداوند به خشم آمده و از خشم او ملائکه نیز به خشم آیند و شعله‌های جهنم زبانه می‌کشد و قاتلان حسین و دشمنان او بر درون آتش افکنده می‌شوند.

ورود فاطمه (س) به محشر

در احادیث معتبر از طریق عامه و خاصه آمده است که در روز رستاخیر حضرت فاطمه (عَلیهاالسَلام)را به ناقه‌ای از ناقه‌های بهشتی سوار می‌کنند و ملائکه اطراف او را می‌گیرند، جبرئیل از طرف راست، میکائیل از طرف چپ، امیرالمؤمنین پیشاپیش، امام حسن و امام حسین نیز از پشت سر ایشان را همراهی می‌کنند و با تمام عظمت و جلالت ایشان را به محشر می‌آورند، تا جایی که دا میرسد که خلایق از دیدن ایشان سرهای خود را پایین بیندازید و چشمهایتان را ببندید، تا فاطمه (عَلیهاالسَلام)دختر رسول خدا (صَلی اللَّه عَلیه و آله) عبور کند. مردم محشر با شنیدن این پیام که از سوی عرش خدا صادر می‌گردد، همگی سرهای خود را پایین می‌اندازند و چشمهایشان را می‌بندند و فاطمه (عَلیهاالسَلام)از روی پل صراط عبور می‌کند و در کنار بهشت قرار می‌گیرد.

فاطمه و پیراهن خون‌آلود امام حسین (ع)

فاطمه (عَلیهاالسَلام) در پیشگاه خدا با قاتلان خود و فرزندانش محاجه خواهد کرد و آنان را در میان مردم محشر محکوم نموده و به عذاب دردناک الهی گرفتار خواهد نمود. از روایات اسلامی استفاده می‌شود، نخستین پرونده‌ای که در روز رستاخیر رسیدگی می‌شود، پرونده‌ی محسن شهید (فاطمه) است، ولی آنچه دل فاطمه (عَلیهاالسَلام)و شیعیان و محبان اهل‌بیت را بیشتر می‌سوزاند، خاطره‌ی جانسوز کربلا است، که در آن، امام حسین (عَلیهاالسَلام)را با یارانش به طور فجیع به شهادت رسانده و سرهایشان را از تنشان جدا نموده و زنان و دختران آنان را با تمامی بی‌رحمی اسیر کردند. در احادیث آمده است که دختر گرامی پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) پیراهن خون‌آلود امام حسین (عَلیه‌السَلام) را در روز قیامت به دست گرفته و خواستار محاکمه و کیفر قاتلان او می‌گردد.
از حضرت امام صادق (عَلیه‌السَلام) آمده است که فاطمه (عَلیهاالسَلام)را در روز قیامت در قبه‌ای از نور می‌نشانند. در این هنگام، امام حسین به محشر می‌آید، در حالی که سربریده‌اش را به دست می‌گیرد. فاطمه (عَلیهاالسَلام) از دیدن چنین حالی صیحه می‌کشد و می‌افتد و تمام پیامبران و خلایق دیگر، از دیدن چنین وضعی به گریه می‌افتند، سپس قاتلین امام حسین حاضر و محاکمه می‌گردند و آنگاه به کیفر شدیدی می‌رسند، و در حدیث دیگری از طریق ابان بن عثمان از امام صادق (عَلیه‌السَلام) نقل شده است: چون فاطمه (عَلیهاالسَلام) به محشر آید، پیرهن خون‌آلود امام حسین (عَلیه‌السَلام) را به دست گرفته، عرض می‌کند: خدایا! این پیرهن خون‌آلود حسین من است و تو خود می‌دانی چه جنایاتی در مورد او مرتکب شده‌اند.
خطاب می‌رسد: یا فاطمه! تو در نزد من محبوبی هر چه می‌خواهی بگو. عرض می‌کند: الهی! انتقام خون حسین را بگیر.
در این حال آتش جهنم بر قاتلین امام حسین مسلط می‌گردد و با انواع عذاب به کیفر می‌رساند.

نقش محبت فاطمه در محشر

از حضرت سلمان نقل شده که رسول خدا درباره‌ی محبت فاطمه فرمودند: ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد، او در بهشت و کنار من خواهد بود و هر کس او را دشمن بدارد گرفتار آتش می‌شود.
ای سلمان! علاقه‌مندی به فاطمه در جاهای زیادی به مثمر ثمر است: از جمله‌ی آن ها: هنگام مرگ، عالم برزخ، دریای میزان، عرصات محشر، پل صراط و محاسبه‌ی اعمال.
ای سلمان! وای بر کسانی که به او ظلم کنند و وای بر آنان که به شوهر او جفا نمایند، حتی وای بر ستمگرانی که به فرزندان و شیعیان وی ستم کنند.

تصویر حضرت زهرا (س) در بهشت

از دیگر منقبتی که حضرت صدیقه (عَلیهاالسَلام) با پدر و فرزندانش اشتراک دارد منور بودن بهشت است با تصویر ایشان. انس از حضرت رسول اکرم روایت می‌کند که آن حضرت فرمودند: حضرت آدم چون در بهشت به هر سو نگریست و صورتی را به شکل و قیافه‌ی خود نیافت، عرض کرد: خدایا، صورتی نظیر چهره‌ی من نیافریده‌ای؟ خدای متعال او را متوجه بهشت فردوس کرد و حضرت آدم در آنجا قصری از یاقوت سفید دید و هنگامی که وارد آن قصر شد، پنج تصویر مشاهده کرد که اسامی هریک از آنان به این شرح نوشته شده بود: من محمودم و این احمد است، من اعلی هستم و این علی است، من فاطرم و این فاطمه است، من محسنم و این حسن است، من ذوالاحسانم و این حسین است.

منابع:

1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج43: 220، 225، 224.

2-متقی، کنزالعمال، ج12: 105.

3-حکوئی جوینی، فرایدالسمطین، ج2: 67.

*زهره منش، ریحانه النبی: 342-344.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.