هم اکنون ضرورت گسترش تجارت با آفریقا یکی از مهمترین مباحث اقتصادی کشور است، بازار آفریقا و تجارت با آفریقا می‌تواند برای اقتصاد ایران یک اولویت به شماررود.

آفریقا ، مقصد مهم اقتصاد ایران

با بررسی روند بهبود کیفیت زندگی در آفریقا درمی یابیم در پانزده سال آینده قشر متوسط جامعه  از 11 درصد به 22درصد خواهد رسید. بی‌گمان این قشر متوسط بیشترین مصرف را به خود اختصاص می‌دهند، بنابراین می‌توانند جهت گیری بازار مصرف را  هدایت کنند.از سوی دیگر وجود معادن ارزشمند و دست نخورده  که درآمدهای سرشاری را برای کشورهای آفریقایی و سرمایه گذاران به وجود می‌آورد خود نوید گردش مالی بالاتری  نسبت به گذشته در قاره سیاه را به تصویر می‌کشد.

با بررسی اقتصاد کشورهای آفریقایی می‌توان دریافت این کشورها با داشتن 120میلیارد بشکه نفت به یکی از تولید کنندگان مهم جهانی تبدیل می‌شوند. کشورهایی مانند آمریکا،انگلیس و فرانسه تاکنون 92میلیارد یورو در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده ،همچنین کشورهایی چون برزیل،هند؛چین و روسیه و آفریقای جنوبی نیز  86میلیارد یورو به این حوزه اختصاص داده اند، ضمن اینکه آفریقا با معافیت‌های مالیاتی و گمرکی مشوقهای پررنگی را برای سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در بازارهای خود  فراهم کرده است.

آنچه مسلم است  آفریقا با داشتن بازارهای مستعد - در صورت روند موجود در خصوص سرمایه‌گذاری دیگر کشورها - هرچه بیشتر به  توانمندسازی زیرساختهای خود برای قدرتمند کردن اقتصاد خود نیاز دارد .تولید نفت و مواد معدنی در این کشورها به توانمندی و ثروتمند شدن آفریقا منجر خواهد شد و گردش مالی بیشتری را در آینده از آن خود خواهد کرد.در این صورت بازارهای مناسبی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌شود که حضور در چنین بازارهایی شرکتها و کمپانی‌های بزرگ را می‌تواند به شرکتهای پیشرو تبدیل کند.در چنین بازارهایی که در حال شکل گیری است و بی‌تردید تشنه مصرف می‌باشد فروش مکانیزم راحتی  دارد و گرفتن بازار به دلیل کم  بودن رقیبان بسیار مورد توجه خواهد بود. به نظر می‌رسد سفیران و رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای آفریقایی با شناسایی بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری و تجارت و با عقد تفاهم نامه‌ها و قرار دادهای مختلف می‌توانند فضا را برای حضور سرمایه گذاران ایرانی ایجاد نمایند. بی تردید نفوذ وحضور در چنین بازارهایی می‌تواند ضامن پایداری در صادرات و تولیدات کشوربوده و آن  را افزایش دهد، اما  برای حضور در چنین بازارهایی شناخت بازار وآشنایی با  چشم‌انداز آن از اهمیت خاصی برخوردار است. بی تردید در این بازارها ، در صورت شکل گیری و رونق ، حضور رقیبان بسیار سریع و با شدت خواهد بود و در این حالت ذائقه مصرف‌کنندگان به دلیل ورود حداکثری و متنوع کالاها در مقاطع خاص دچار تغییر می‌شود ، بنابراین حفظ چنین بازارهایی از حضور در آن بسیار مهمتر می‌باشد. لازم به ذکر است به جهت فاصله جغرافیایی وهزینه‌های حمل موجود باید کالاهای مورد نظر مصرف‌کنندگان با بازاریابی مناسب و با ارزیابی سلیقه‌ها و ذائقه‌های مشتریان آفریقایی با حداقل قیمت آماده و روانه بازار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.