۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 276169

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: پوسیدگی بارزترین مشکل حوزه‌ی دهان و دندان در سطح شهرستان است.


پوسیدگی، بارزترین مشکل دندانی

دکتر «علی‌رضا شریفی» در گفت‌وگو باایسنا، اظهار کرد: دندانپزشکی به‌عنوان یک رشته بسیار قدیمی متعلق به دورانی است که انسان به فکر زیبایی دندان افتاده است که بر همین اساس نیز سال 1362 با تصویب هیئت وزیران روز 23 فروردین ماه به نام روز دندان‌پزشکی نامگذاری شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام با بیان این‌که هر سال وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یکسری از برنامه‌های آموزشی و ترویجی سلامت انسان در حوزه‌ی دهان و دندان را در این روز اطلاع‌رسانی کرده است، ادامه داد: چنین نامگذاری برای دندان‌پزشکان یک فرصت در جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی سلامت دهان و دندان به بیماران و مردم است تا مردم با رعایت اصول بهداشتی آشنایی یابند.

وی افزود: چنین ارتباطی بین بیمار و پزشک باعث رد و بدل کردن نقاط ضعف و قوت حوزه دهان و دندان و همچنین آگاهی یافتن از شیوه‌های پایه‌ای سلامت دهان و دندان می‌شود بدین جهت در راستای نهادینه کردن بحث‌های مرتبط با این حوزه سعی براین است تا دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به‌ویژه صدا و سیما و جراید در راستای پیشگیری و درمان حوزه‌ی دهان و دندان درگیر شوند و اهمیت رسیدگی به موضوع و پیگیری سلامت دهان و دندان در برنامه قرار گیرد.

شریفی یکی از معایب حوزه‌ی بهداشت دهان و دندان را مشکلات بیمه‌ی درمانی در خصوص پرداخت هزینه‌های دهان و دندان برشمرد و افزود: متأسفانه شاخه‌ی دندان‌پزشکی به‌عنوان یک روش درمانی لوکس در نظر گرفته شده است از این لحاظ بهترین روش از دیدگاه گروه بهداشت این است که با آموزش مردم به‌ویژه سطوح سنی پائین و در میان دستگاه‌هایی مرتبط نسبت به پیشگیری و جلوگیری از آسیب‌های دهان و دندان اقدام شود.

وی با اشاره به این‌که مرکز بهداشت شهرستان 2 مرکز شهری ایلام و چوار و 5 مرکز روستایی میشخاص، گنجوان، پاکل، هفت چشمه و سرطاف در حوزه‌ی دهان و دندان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: کلینیک اصلی و تخصصی دندان‌پزشکی در بیمارستان امام خمینی(ره) واقع است و از دی‌ماه 91 آغاز به کار کرده و هم‌اکنون روزانه به‌طور متوسط 100 مراجعه‌کننده دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام، ویزیت، کشیدن و ترمیم سطحی دندان را از خدمات این مرکز دانست و گفت: هم‌اکنون هشت یونیت و 10 دندان‌پزشک در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی بارزترین مشکل حوزه‌ی دهان و دندان را پوسیدگی دندان در شهر ایلام دانست و ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت به افراد زیر 14 سال توجه ویژه‌ای شده است، چون اگر مراقبت نشود پوسیدگی در همین سنین نوجوانی آغاز می‌شود.

شریفی با بیان این‌که طرح تحول در حوزه‌ی دهان و دندان از 15 اسفندماه 93 استارت خورده و شامل آموزش در مدارس و مهدکودک‌ها و افراد زیر 14 سال است، تصریح کرد: علاوه‌بر آموزش، فلورایدتراپی و فیشور سیلانت یعنی ایجاد یک لایه بر روی دندان در جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان در این مرکز انجام می‌شود و آموزش مادران باردار از بدو بارداری تا یک سال پس از زایمان از دیگر برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه‌ی بهداشت دهان و دندان با جرم‌گیری و ترمیم سطحی است.

این مسئول تصریح کرد: آموزش‌ها در سطح اول از طریق بهورزها، رابطین سلامت و کاردان‌های بهداشتی انجام می‌شود و در مرحله بعد توسط بهداشت‌کار دهان مرحله فلورایدتراپی و فیشورسیلانت انجام شده و در نهایت به دندان‌پزشک ارجاع داده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.